printlogo


کد خبر: 217636تاریخ: 1398/12/24 00:00
انتقاد شدیدوزیربهداشت از بی‌توجهی به کرونا و شلوغی جاده‌ها و خیابان‌ها: برخی‌ها نفس همکاران ما را گرفتند و خودشان را هم به زحمت انداختند
خلوت کنید
نماینده ویژه وزیر بهداشت: اگر مردم همراهی کنند تا هفته اول فروردین سیر صعودی ابتلا به کرونا را کنترل می‌کنیم

گروه اجتماعی: با وجود هشدارهای متعدد وزارت بهداشت مبنی بر سفر نکردن و در خانه ماندن، جاده‌ها و خیابان‌ها همچنان شلوغ است. به گزارش «وطن ‌امروز»، مشاهدات میدانی نشان می‌دهد در آخرین روزهای هفته گذشته فروشگاه‌های بزرگ مملو از جمعیت و خیابان‌ها بار دیگر شاهد ترافیک بود. در این مدت مبادی خروجی تهران و شهرهای بزرگ با ترافیک سنگین گزارش شده و این مسأله نشان می‌دهد بخشی از مردم مسأله کرونا را جدی نگرفته‌اند. این در حالی است که برای جلوگیری از شیوع کرونا، برگزاری نمازهای جمعه و جماعت تعطیل یا بشدت محدود شده و بسیاری از برنامه‌های فرهنگی و ورزشی ملغی شده است. در چنین شرایطی جاده‌ها و خیابان‌های شلوغ، مسؤولان وزارت بهداشت را شوکه کرده و وزیر بهداشت از مردم گلایه کرده است. دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت ضمن گلایه از مردم به علت جدی نگرفتن کرونا گفت: گله‌مندی بسیار شدیدی دارم؛ برخی نفس همکاران ما را گرفتند و خودشان را هم به زحمت انداختند. چقدر باید این حرف را به مردم زد و خواهش کرد؟ امسال یک سال استثنایی است و شاید یک بار در قرن این اتفاق برای دنیا بیفتد و سازمان جهانی بهداشت پاندمی اعلام کند. وی ادامه داد: متاسفانه در چنین شرایط سختی، مردم همراهی کافی نمی‌کنند، در مراکز خرید غلغله است و ترافیک و ایاب و ذهاب مردم را همانند قبل در سطح شهر شاهدیم. انگار نه انگار چنین اتفاقی رخ داده است. مردم به صورت عادی در سطح شهر می‌گردند، در حالی که باید با امسال به عنوان یک سال استثنایی، طور دیگری برخورد کرد. نمکی با اشاره به جنب و جوش و رفت‌وآمد شهری و بین‌شهری در ایران در مقایسه با کشورهایی که به لحاظ فرهنگی با ما فاصله دارند و از ما دورتر هستند ولی موارد را رعایت می‌کنند، گفت: آنها همه چیز را رعایت می‌کنند و مسافرت‌ها و رفت و آمدشان در حد صفر و ماندن در خانه در حد ۱۰۰ درصد است، مگر در موارد ضروری و با هماهنگی دولتی. اما اینجا همه سفر می‌روند، به هر کجا بخواهند رفت‌وآمد کرده و خرید می‌کنند.
 
* به هیچ وجه سفر نکنید
نماینده ویژه وزیر بهداشت و ناظر بر اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با بیماری کرونا از مردم خواست به هیچ‌وجه به استان‌های گیلان و مازندران و سایر مناطق سیاحتی و زیارتی سفر نکنند.
دکتر ایرج حریرچی با اشاره به بهبود نسبی وضعیت کرونا در استان‌های گیلان و قم گفت: این بهبود نسبی به هیچ‌وجه به این معنا نیست که ما اقدامات احتیاطی را کاهش دهیم. باید 2 اقدام مهم را کماکان انجام دهیم؛ یکی جداسازی بیماران و افراد دارای علائم از افراد عادی و دوم به حداقل رساندن تماس‌هاست.
وی افزود: بر همین اساس از مردم خواهش می‌کنیم به هیچ‌وجه به استان‌های گیلان و مازندران و سایر مناطق سیاحتی و زیارتی سفر نکنند و در عین حال سفرهای داخل استانی و داخل شهری را هم به حداقل برسانند. ورودی به استان گیلان خیلی محدود شده اما تردد در سطح شهرها هنوز وجود دارد که باید به حداقل برسد.
حریرچی تاکید کرد: اگر مردم ما همکاری کنند، انتظار داریم تا هفته اول فروردین سیر صعودی بیماری را کنترل کنیم اما اگر مردم همکاری نکنند، این بیماری ممکن است تا انتهای اردیبهشت و حتی خرداد هم ادامه یابد و به بحرانی بزرگ بدل شود. بنابراین عاجزانه از مردم می‌خواهیم سفرها و تماس‌ها با یکدیگر را به حداقل برسانند و جداسازی بیماران را هم به طور کامل انجام دهند.
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به طرح شایعاتی در فضای مجازی گفت: شایعاتی نظیر قرنطینه کامل شهر، تعطیلی پمپ بنزین‌ها و... صحت ندارد و در دستورکار وزارت بهداشت و دولت نیست و قطعا مردم می‌توانند از پمپ بنزین‌ها، فروشگاه‌ها و... برای تامین مایحتاج خود استفاده کنند.
جهانپور با بیان اینکه همکاران ما به صورت فعال و روزانه افراد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا را رصد می‌کنند، گفت: بیش از ۶۰ درصد این افراد مظنون، در بیمارستان بستری نمی‌شوند و در جرگه افراد محتمل قرار خواهند گرفت. با این حال از آنها نیز رصد و مراقبت می‌شود. بازخورد مثبتی را از این اقدامات شاهدیم. امروز(جمعه) با کاهش بار مراجعات سرپایی به اورژانس‌ها و مراکز بویژه در قم و گیلان روبه‌رو بودیم و شب قبل حتی در برخی استان‌ها از جمله در آن استان‌هایی که کانون شیوع بودند، گزارش تخت خالی را هم داشتیم و نشانه موثر بودن اقدامات مداخله‌ای است.
وی افزود: امید است در تهران حلقه‌های ما کامل‌تر شود. هنوز شیب نزولی در نمودار ابتلا به بیماری را نداریم و تعداد مبتلایان در حال افزایش است. نه‌تنها در ایران، بلکه در کشورهای دیگر هم شیب ابتلا نزولی نیست. ولی ما هر روز درباره خودمراقبتی و دیگرمراقبتی صحبت کرده‌ایم و تاکید داریم که ۸۰ درصد کاهش زنجیره انتقال، بر عهده مردم است و به مشارکت عمومی آنها بستگی دارد.
وی با بیان اینکه اقدامات مداخله‌ای وزن ۲۰ درصدی در مهار بیماری دارد و ۸۰ درصد به خودمراقبتی و دیگرمراقبتی بازمی‌گردد، گفت: در حفظ سلامت خودمان و دیگران مسؤولیم و این بیماری به ما درس داد که جزئی از یک گروه و خانواده از جامعه‌ایم و سلامت ما در گرو سلامت جامعه است و این دو، پیوند دوطرفه‌ای دارند و نمی‌توانیم خودمان را جدای از آن ببینیم.

Page Generated in 0/0106 sec