printlogo


کد خبر: 217637تاریخ: 1398/12/24 00:00
مشاور وزیر بهداشت در گفت‌وگو با «وطن امروز»:
امروز تصمیمات مهمی درباره کرونا گرفته می‌شود

اسدالله خسروی: وزارت بهداشت قرار است امروز با برگزاری جلسه‌ای متشکل از اعضای مختلف شورا‌های مختلف، اصناف و مدیران اجرایی و... آخرین تصمیمات درباره فروشندگان اصناف مختلف و نیز چگونگی انجام سفرها یا برنامه‌ریزی برای ممانعت از آن را اتخاذ کند.
ستاد مقابله با کرونا امروز درباره چگونگی فعالیت خیلی از صنوف برای جلوگیری از شیوع گسترده ویروس کرونا با هدف ممانعت از ورود خریداران به بازار و مراکز تولید و... تشکیل جلسه می‌دهد. مشاور وزیر بهداشت در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: بی‌توجهی خیلی‌ها به توصیه‌های مدیران بهداشتی و مسؤولان دولتی نسبت به عدم حضور در اماکن شلوغ و پرتردد باعث شده برخی‌ها با سبک شمردن ابتلا به ویروس کشنده کرونا، برای خرید مایحتاج شب عید همچنان به بازار بیایند یا برای رفتن به شهرستان‌ها بار سفر ببندند. علیرضا وهاب‌زاده در پاسخ به سوال «وطن امروز» درباره اقدامات وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا برای خلوت کردن خیابان‌ها و مراکز فروشگاهی و اماکن عمومی با توجه به حضور مردم در این مکان‌ها، گفت: قرار است شنبه(امروز) برای ساماندهی بازار و چگونگی فعالیت صنوف در روزهای پایانی سال جلسه‌ای تشکیل و درباره نحوه فعالیت صنوف و... تصمیم‌گیری شود.
وهاب‌زاده با بیان اینکه البته اختیار فعالیت و نحوه بررسی و انجام اقدامات برای مبارزه با بیماری کرونا به ستادهای استانی مقابله با این بیماری سپرده شده است که در این زمینه استانداران، فرمانداران و همچنین مدیران ستاد مذکور باید به این مهم توجه ویژه کنند، افزود: قبلا نیز بخشنامه‌هایی برای جلوگیری از تجمعات و حضور مردم در امکان پرتردد و شلوغ از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی و نیز ستادهای استانی ابلاغ شده است که در این زمینه تصمیم‌گیری کنند اما متاسفانه همچنان شاهد حضور خیلی‌ها در بازار برای خرید شب عید هستیم بدون اینکه توجهی به این بیماری بسیار خطرناک شود.
وی با بیان اینکه ویروس کرونا، ویروس مهربانی نیست که خیلی از مردم نسبت به شیوع گسترده و ابتلای به آن بی‌توجه هستند، گفت: با وجود توصیه‌های موکد مسؤولان به مردم نسبت به ماندن در خانه یا نرفتن به خیابان‌ها و عدم انجام سفر به شهرستان‌ها در این روزهایی که شیوع ویروس کرونا بالاست اما هنوز خیلی‌ها نسبت به این موضوع مهم کم‌توجه‌اند، در حالی که خودقرنطینه‌ای بهترین راهکار جلوگیری از شیوع و ابتلای به این بیماری است. وهاب‌زاده تصریح کرد: آن دسته از افرادی که به توصیه‌های مسؤولان در عدم سفر به شهرستان‌ها با هدف قطع زنجیره ویروس کرونا و جلوگیری از شیوع گسترده آن بی‌توجهند، باید بدانند در ورودی تمام شهرستان‌ها و گلوگاه‌ها، نیروهای استانی از ورود افراد مشکوک به آنجا جلوگیری می‌کنند و در صورت مشکوک بودن فردی به علائم بیماری کرونا باید 14 روز قرنطینه شود.
***
[اعلام آمادگی بنیاد مستضعفان برای کمک به دستفروشان]
افرادی هستند که به دلیل نداشتن مغازه و محلی برای کسب‌و‌کار در خیابان‌ها دستفروشی می‌کنند و این افراد متاسفانه بشدت در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند. زهرا نژادبهرام، عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه بر اساس رایزنی‌های انجام شده با بنیاد مستضعفان، این سازمان برای کمک به دستفروشان اعلام آمادگی کرده است، می‌افزاید: البته مقرر شده است که شهرداری تهران لیست کاملی از دستفروشان واقعی پایتخت را ارائه کند و آنها نیز پس از راستی‌آزمایی به این افراد کمک کنند. وی در پاسخ به این سوال که دستفروشان چگونه انتخاب می‌شوند، می‌گوید: چندی پیش طرح ساماندهی دستفروشان را آغاز کردیم و در نظر داشتیم برای آنها شناسنامه صادر کنیم، لذا در آن طرح، دستفروشان واقعی شناسایی شدند؛ همچنین باید دقت داشته باشید که ما در تهران 2 نوع دستفروش داریم. نوع اول دستفروشان نیازمندی هستند که این شغل را برای گذران زندگی انتخاب کرده‌اند و نوع دوم کسانی هستند که به استخدام مغازه‌داران درمی‌آیند تا مقابل مغازه‌های آنها یا تولیدی‌های‌شان بساط‌گستری کنند که ما با گروه دوم کاری نداریم. نژادبهرام این را هم گفت: پیش از این نیز بنیاد مستضعفان به غسال‌ها و کارگران مدیریت پسماند شهرداری کمک یک میلیونی کرده بود و برهمین اساس از بنیاد مستضعفان درخواست شده به دستفروشان نیز کمک شود. در پی این درخواست، این بنیاد با کمک به دستفروشان موافقت کرد.

Page Generated in 0/0068 sec