printlogo


کد خبر: 217649تاریخ: 1398/12/24 00:00
آمریکا بدون هیچ سند و مدرکی، ایران و گروه‌های مقاومت عراق را به حمله به التاجی متهم و به برخی مراکز کتائب حزب‌الله حمله کرد
بازی با آتش

گروه سیاسی: رسانه‌های عراقی شامگاه چهارشنبه از شلیک بیش از 10 فروند راکت کاتیوشا به پایگاه نظامیان آمریکا در التاجی (شمال بغداد) خبر دادند. آمریکا با طرح این ادعا که این حمله کار  کتائب حزب‌الله  وابسته به سازمان حشدالشعبی عراق بوده، از کشته شدن 3 نظامی خود و انگلیس و زخمی شدن 14 نفر خبر داد. حزب‌الله عراق و هیچ کدام دیگر از گروه‌های حشدالشعبی مسؤولیت حمله به التاجی را نپذیرفتند و برخی از احتمال تکرار صحنه‌سازی آمریکا به منظور حمله به مقرهای حشدالشعبی نظیر حمله آذر‌ماه گذشته به پایگاه نیروهای حشدالشعبی در القائم خبر داده‌اند.
به گزارش «وطن امروز»، تنها چند روز پس از سفر شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان به عراق و دیدار با مقامات عالی این کشور، آمریکایی‌ها با انتساب حمله راکتی اخیر به پایگاه التاجی تلاش می‌کنند با ایجاد بحران جدید، زمینه‌های جدیدی برای مشروعیت‌بخشی حضور خود در عراق ایجاد کنند. این در حالی است که بعد از ترور شهید سلیمانی و ابومهدی مهندس در فرودگاه بغداد، مطالبه عمومی برای اخراج نظامیان تروریست آمریکایی در این کشور ایجاد شد و حتی پارلمان این کشور در تصمیمی تاریخی رای به اخراج نظامیان آمریکایی داد. 
در همین راستا طی 2 روز گذشته بسیاری از مقامات آمریکایی تلاش کردند حمله جدید به پایگاه التاجی را به ایران یا گروه‌های طرفدار ایران در عراق منتسب کنند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه گفت: «معلوم نیست این حمله کار ایران بوده باشد اما ممکن است این کار توسط گروه‌هایی که از حمایت ایران برخوردارند، انجام شده باشد». روز پنجشنبه همچنین وزارت دفاع آمریکا مدعی شد حمله به پایگاه آمریکا در عراق از سوی «شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران» انجام شده است.
به گزارش ایسنا، پنتاگون در بیانیه‌ای که پس از حملات جنگنده‌های آمریکایی به مواضع حشدالشعبی عراق منتشر کرد، با ادعای اینکه حملات انجام‌شده به کمپ تاجی در عراق توسط «نیروهای شیعه تحت حمایت ایران» انجام شده است، به اظهارات مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در این باره پرداخت و نوشت: ایالات‌متحده حملات علیه مردم، منافع یا متحدان آمریکا را تحمل نخواهد کرد. همان‌طور که در ماه‌های اخیر نشان داده‌ایم، هرگونه اقدام لازم را برای محافظت از نیروهای خود در عراق انجام خواهیم داد. همچنین وزارت دفاع آمریکا در این بیانیه اعلام کرد: پنتاگون در جریان گفت‌وگو با مقامات ارشد عراقی مجددا بر تعهد خود در زمینه محافظت از نیروهای ائتلاف و جلوگیری از حملات شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران علیه ائتلاف تاکید کرد.
در این بیانیه که پس از حملات چهارشنبه شب‌گذشته آمریکا به مواضع کتائب حزب‌الله منتشر شد، ادعا شده است: تعدادی از شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران، از جمله کتائب حزب‌الله، ارتباط تنگاتنگی با نیروهای قدس سپاه پاسداران ایران دارند و بارها سلاح‌های کشنده و پشتیبانی‌های دیگری از ایران دریافت کرده و از این سلاح‌ها برای حمله به نیروهای ائتلاف استفاده کرده‌اند. وزارت دفاع آمریکا افزوده است: این شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران و طرف ایرانی که از آنها حمایت می‌کند، باید حملات خود علیه ایالات‌متحده و نیروهای ائتلاف را متوقف کنند، در غیر این صورت در زمان و مکانی که ما انتخاب می‌کنیم با پیامدهای آن روبه‌رو خواهند شد.
علاوه بر اینها فرمانده ستاد فرماندهی نیروهای تروریستی آمریکا در منطقه درباره حملات صورت گرفته اخیر در عراق اتهاماتی را مطرح کرد و به توجیه حملات و تجاوزات اخیر آمریکا در عراق پرداخت. به ادعای «کنث مکنزی»، نیروهای کتائب حزب‌الله عراق حمله راکتی اخیر به پایگاه نظامی التاجی را انجام داده‌اند که در نتیجه آن ۳ نظامی کشته و ۱۴ نفر نیز زخمی شدند. مکنزی همچنین در ادعاهای خود گفته است به ایران و نیروهای نیابتی در عراق نسبت به انجام اقداماتی که نیروهای ائتلاف ضدداعش در این کشور را با خطر روبه‌رو کند، هشدار می‌دهم.
 
* واکنش ایران
اتهام‌زنی‌های مقامات آمریکایی البته بی‌پاسخ نماند. علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در توئیتی نوشت: در سفر به عراق از مسؤولان این کشور خواستم دنباله‌های داخلی عملیات ترور شهیدان سلیمانی و ابومهدی را شناسایی و معرفی کنند. وی در ادامه آورده است: به نظر می‌رسد اشتراکاتی میان ترور شهیدان سلیمانی و المهندس و ادعای آمریکا مبنی بر حمله به پایگاه التاجی وجود داشته باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه نیز روز پنجشنبه در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا درباره مسؤولیت حملات اخیر در عراق، اظهار داشت: آمریکا نمی‌تواند عواقب حضور غیرقانونی خود در عراق و واکنش مردم آن کشور به ترور و کشتار فرماندهان و رزمندگان عراقی را با فرار به جلو بر عهده دیگران بیندازد. سیدعباس موسوی تصریح کرد: «آقای ترامپ به جای اقدامات خطرناک و اتهام‌زنی‌های بی‌پایه، حضور و رفتار نیروهایش را در منطقه مورد بازنگری اساسی قرار داده و از انتشار ویروس فرافکنی و اتهام‌‌زنی برای توجیه رفتار غیرمنطقی و فرار از مسؤولیت قویا اجتناب ورزد».
به نظر می‌رسد با توجه به حضور غیرقانونی نظامیان تروریست آمریکا در عراق و جنایت 2 ماه پیش آنها در ترور فرمانده جبهه مقاومت و همچنین نایب‌رئیس حشدالشعبی، واکنش طبیعی مردم این کشور که در قالب حملات به نظامیان آمریکایی ظهور و بروز یافته، تداوم خواهد یافت و آمریکایی‌ها نیز با ادعاهایی نظیر اینکه این حملات از جانب ایران یا نیروهای طرفدار ایران صورت می‌گیرد، به جایی نخواهند رسید. از سوی دیگر این گمانه نیز مطرح است که با توجه به حملات اخیر آمریکا به پایگاه‌های مقاومت در عراق، آن هم در حالی که هیچ کدام از این گروه‌ها مسؤولیت حمله به التاجی را بر عهده نگرفته‌اند، عملا به تنش‌ها در عراق افزوده خواهد شد و طبعا گروه‌های مقاومت در عراق این حملات آمریکایی‌ها را بی‌پاسخ نخواهند گذاشت. 
***
[آمریکا وضعیت اضطراری علیه ایران را تمدید کرد]
 رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه وضعیت اضطراری در قبال ایران را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.
به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای خطاب به کنگره آمریکا که در سایت کاخ سفید منتشر شد، اعلام کرد وضعیت اضطراری در قبال ایران را برای یک سال دیگر تمدید می‌کند. در این بیانیه آمده است: اگر ۹۰ روز پیش‌تر از تاریخ اعلان وضعیت اضطراری، بیانیه‌ای خطاب به کنگره درباره تمدید این وضعیت ارسال نشود، وضعیت اضطراری به صورت خودکار لغو خواهد شد. این وضعیت اضطراری 25 سال قبل [۱۵ مارس ۱۹۹۵] آغاز شد و قرار است به مدت یک سال دیگر نیز ادامه یابد. ترامپ در این بیانیه مدعی شد ایران، امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد ایالات‌متحده را تهدید می‌کند، بنابراین وضعیت اضطراری علیه ایران باید تمدید شود.

Page Generated in 0/0066 sec