printlogo


کد خبر: 217664تاریخ: 1398/12/25 00:00
دور دنیا

روسیه و مهاجران کاری تهدید یا فرصت
دولت روسیه سیاست خود نسبت به مهاجران کاری را تغییر داده و از نیروی کار خارجی‌ برای حل مسائل داخلی خود نیز استفاده می‌کند.
 روسیه پیش از این حضور مهاجران کاری در قلمرو خود را تهدید می‌دانست اما امروز نیروی کار خارجی‌ به حل مسائل داخلی نیز کمک می‌کند. 
طبق پیش‌بینی‌ها، جمعیت روسیه تا سال 2050 تا 100 میلیون نفر کاهش می‌یابد، بنابراین مهاجرت کاری و دریافت تابعیت، معنای جدیدی دارد. روسیه نیاز به مهاجران تحصیلکرده دارد، بنابراین برنامه‌های جدید برای خارجی‌ها راه‌اندازی و پروسه دریافت گذرنامه روسی تسهیل می‌شود.
***
طالبان: اجازه نمی‌دهیم آمریکا در امور افغانستان دخالت کند
طالبان در بیانیه‌ای با اشاره به جنگ‌افروزی آمریکا و کشورهای خارجی در طول تاریخ در افغانستان تاکید کرد این گروه اجازه نخواهد داد آمریکا در امور داخلی افغانستان دخالت کند.
طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد توافق صلح با آمریکا به وضوح بیان می‌کند این کشور یا هر کشور دیگری نباید در امور افغانستان دخالت کند. بر اساس این بیانیه، تصمیم‌گیری درباره آینده افغانستان حق طبیعی افغان‌ها بوده و مردم این کشور باید برای رسیدن به صلحی پایدار در کشور خود اراده کامل داشته باشند. این بیانیه تاکید کرد طالبان در حالی که هنوز با دولت افغانستان در حال جنگ است، توافقنامه صلح با آمریکا را امضا کرده است. قرار بود مذاکرات بین‌الافغانی 10 مارس (20 اسفند) میان طالبان و دولت افغانستان آغاز شود اما افزایش اختلافات میان سپیدار و ارگ و نیز مخالفت طالبان با آزادی مشروط زندانیان این گروه، این امر را میسر نکرد.
***
تداوم تنش در عدن؛ اختلافات متحدان ریاض و ابوظبی پابرجاست
همزمان با آغاز اجرای توافقنامه ریاض امضا‌شده بین دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوبی تحت حمایت امارات، تنش بار دیگر به شهر عدن در جنوب یمن بازگشت.
شاهدان عینی و ساکنان محلی و منابع امنیتی و نظامی در شهر عدن گفتند این شهر شاهد تنش و استقرار بی‌سابقه نیروهای امنیتی و نظامی است. عدن از کمتر از یک سال گذشته شاهد اختلاف و درگیری متحدان سعودی با متحدان اماراتی است. عربستان تلاش کرد این اختلاف را با «توافق ریاض» حل کند اما درگیری‌ها هر از گاهی سر باز می‌کند. طبق گزارش وبگاه «عربی ۲۱»، شبه‌نظامیان وابسته به امارات نیز به فرودگاه عدن یورش برده و با تحویل فرودگاه به نیروهای جدیدی که تحت نظارت عربستان و در چارچوب توافقنامه ریاض آموزش دیده‌اند، مخالفت کردند.
***
آغاز اولین گشت مشترک در بزرگراه   ام‌4 سوریه
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد مذاکرات نظامی با ترکیه درباره ادلب سوریه «سازنده» بوده و نتایج آن اجازه اجرایی شدن تمام توافق‌ها میان طرفین درباره این منطقه را خواهد داد. بر اساس گزارش «روسیاالیوم»، در بیانیه مذکور که روز شنبه صادر شده آمده است: مذاکرات با شرکای ترک در آنکارا در فضایی سازنده برگزار شد و نتایج آن اجازه اجرایی شدن تمام توافق‌ها بویژه توافق مربوط به ادلب برای کاهش تنش را می‌دهد؛ توافقی که پنجم مارس میان رؤسای جمهور ترکیه و روسیه در آنکارا به دست آمد. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: بر همین اساس یکشنبه پانزدهم مارس اولین گشت مشترک روسیه و ترکیه بر جاده «ام ۴» انجام خواهد شد.
***
حکومت نظامی شبانه در فیلیپین
شهرداران ۱۶ کلانشهر مانیل از روز شنبه  ممنوعیت آمدوشد شبانه و تعطیلی یک‌ماهه فروشگاه‌ها به منظور محدود کردن اپیدمی ویروس کرونا را آغاز کردند. با شناسایی ششمین مورد از ابتلا به ویروس کرونا، رودریگو دوترته، رئیس‌جمهوری فیلیپین بالاترین سطح اضطرار بهداشتی و تدابیر برای قرنطینه پایتخت را که ۱۲ میلیون جمعیت دارد، اعلام کرد. چنانچه تمام تدابیر احتیاطی در پایتخت فیلیپین به صورت کامل اجرایی شود، شدیدترین اقدامات مراقبتی در آسیا به شمار می‌رود. این اپیدمی تاکنون جان بیش از 5 هزار نفر را در سراسر جهان گرفته است.
***
فراگیر شدن اعتراض سیاسی احزاب هند به تصویب قانون تبعیض مذهبی
احزاب اپوزیسیون هند طی روزهای اخیر برای جلوگیری از اجرای قانون بازنگری تابعیت، اقدامات مختلفی انجام داده و اعتراضات خود را تشدید کردند.
سخنرانی «امیت شاه» وزیر کشور هند در پارلمان این کشور برای دفاع از قانون بازنگری تابعیت واکنش‌های منفی فراوانی به همراه داشت. نمایندگان اپوزیسیون ضمن مخالفت با وی اعلام کردند: بهتر است دولت دهلی‌نو به جای تلاش برای مثبت جلوه دادن این قانون آن را به‌کلی حذف کند. 
«محمود پراچه» از حقوقدانان مطرح هندی در این‌باره گفت: هند تلاش می‌کند تابعیت مسلمانان را باطل کند تا آنها در موضع ضعف قرار گرفته و حتی نتوانند از حقوق اولیه خود دفاع کنند. این حقوقدان گفت: شرایطی که دولت دهلی نو برای اثبات تابعیت قرار داده بسیار سخت است و بعید به نظر می‌رسد بسیاری از هندی‌ها بتوانند تابعیت خود را ثابت کنند.

Page Generated in 0/0081 sec