printlogo


کد خبر: 217666تاریخ: 1398/12/25 00:00
تیم ملی فوتبال قربانی کرونا و انتخابات فدراسیون فوتبال نشود
نیمکت پر ابهام

کرونا نه‌تنها فوتبال و ورزش ایران، بلکه کل جامعه را درنوردیده است و در چنین وضعیتی تیم‌ ملی فوتبال ما وضعیت پیچیده‌ای را پیش رو دارد. از یک سو اساسنامه فدراسیون موجب شده انتخابات این فدراسیون به تعویق بیفتد، از سوی دیگر اسکوچیچ نمی‌داند باید با کدام رئیس فدراسیون کار کند. در این میان خبر خوب برای فوتبال ما به تعویق افتادن 9 ماهه مسابقات مقدماتی جام‌جهانی است اما دست آخر باید وضعیت تیم‌ ملی را روشن کرد. از هم‌اکنون شایعه‌هایی شنیده می‌شود مبنی بر اینکه شاید رئیس بعدی فدراسیون فوتبال بخواهد تصمیم دیگری برای تیم ‌ملی بگیرد. همین موجب شده اسکوچیچ نه‌تنها وضعیت خودش را متزلزل ببیند، بلکه اختیارات لازم را برای انتخاب کادرش نداشته باشد. در ادامه به موانع پیش روی تیم ملی می‌پردازیم؛ از انتخاب دستیاران اسکوچیچ گرفته تا وضعیت تصویب اساسنامه  فدراسیون فوتبال ایران.
***
بیش از یک ماه از انتخاب دراگان اسکوچیچ به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی فوتبال کشورمان می‌گذرد اما هنوز تکلیف کادر فنی او مشخص نیست. دراگان اسکوچیچ از 17 بهمن‌ماه به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی فوتبال کشورمان انتخاب شد و با وجود گذشت 38 روز از انتخابش، هنوز تکلیف کادر فنی تیم‌ملی مشخص نیست. اسکوچیچ در حالی به ‌عنوان سرمربی تیم‌ملی انتخاب شد که حضورش روی نیمکت ایران دور از ذهن بود و حواشی زیادی هم به دنبال داشت. همین مسأله خیلی‌ها را چشم انتظار نگه داشت تا او دستیارانش را معرفی کند، بلکه با مشخص شدن کادر فنی، وزن نیمکت تیم‌ملی بالاتر برود. وحید هاشمیان گزینه اصلی برای حضور روی نیمکت تیم‌ملی به ‌عنوان دستیار اول دراگان اسکوچیچ محسوب می‌شد و فدراسیون نیز این انتخاب را قطعی می‌دانست. هر چند اسکوچیچ نیز نظر مثبتی برای ادامه فعالیت هاشمیان در تیم‌ملی پس از دوران همکاری او با مارک ویلموتس دارد اما این انتخاب هنوز نهایی نشده است. اسکوچیچ حتی در نشست خبری 26 بهمن‌ماه خود اعلام کرد تا یک هفته دیگر تکلیف دستیاران او مشخص خواهد شد اما جز وضعیت دستیاران خارجی‌اش، تا این لحظه فقط حضور کریم باقری قطعی شده است. با توجه به حضور باقری در تیم پرسپولیس، حضور او در تیم‌ملی موقت و در زمان تشکیل اردوهاست که نمی‌تواند
تمام مدت به اسکوچیچ کمک کند و عملاً از امور اصلی کادر فنی دور خواهد بود. با این حال اسکوچیچ هنوز درباره دستیار اصلی خود تصمیم‌گیری نکرده است که عوامل مختلفی در این موضوع نقش دارند. برخی شیطنت‌ها اجازه نداده سرمربی تیم‌ملی تصمیم نهایی‌اش را اعلام کند و حالا نیز شیوع ویروس کرونا و عقب افتادن دیدارهای تیم‌ملی انتظار را برای معرفی کامل کادر فنی بیشتر کرده است. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی باید منتظر بازگشت اسکوچیچ و مشخص شدن برنامه دیدارهای تیم‌ملی بود تا در نهایت تکلیف کادر فنی تیم‌ملی مشخص شود. 
 
* جلسه اسکوچیچ با هاشمیان
دراگان اسکوچیچ قرار است در جلسه تازه‌ای با وحید هاشمیان موضوع همکاری با این مربی را بررسی کند و تکلیف کادر ایرانی تیم‌ملی مشخص شود. کریم باقری به عنوان دستیار دراگان اسکوچیچ در تیم‌ملی معرفی شده و حالا همه منتظر معرفی دیگر دستیار ایرانی سرمربی تیم‌ملی هستند. وحید هاشمیان که از زمان حضور مارک ویلموتس کارش را با تیم‌ملی آغاز کرد، همچنان اصلی‌ترین گزینه  برای حضور در کادر فنی تیم‌ ملی است. از همین‌رو اسکوچیچ نیز اصرار به حضور این مربی جوان در کادر فنی‌اش دارد. اسکوچیچ پس از انتخاب به عنوان سرمربی تیم‌ملی 2 جلسه با وحید هاشمیان داشته و قرار است جلسه تازه‌ای با این مربی برگزار کند تا آخرین مسائل درباره نحوه همکاری مطرح شود. جلسه میان هاشمیان و اسکوچیچ هفته آینده برگزار خواهد شد تا تکلیف کادر ایرانی تیم‌ملی مشخص شود. 
 
* تنها باقری رسمی شده است
چند روز قبل کریم باقری با حضور در ساختمان «پک»، ضمن دیدار با سرمربی تیم‌ملی با اسکوچیچ درباره برنامه‌های آتی ملی‌پوشان گفت‌وگوی مفصلی انجام داد. پیش‌تر و به دنبال مذاکرات حیدر بهاروند، سرپرست‌ فدراسیون فوتبال با محمدحسن انصاری‌فرد، مدیرعامل وقت‌ باشگاه پرسپولیس مقرر شده بود باقری حین برپایی اردوهای مربوط به‌ 4 مسابقه آتی تیم ‌ملی در مرحله انتخابی جام‌جهانی 2022 قطر به طور کامل در کنار تیم ‌ملی باشد. باقری‌ در جریان نشست خود با اسکوچیچ گفت: خدمت به تیم‌ ملی افتخار بزرگی است و من خودم را سرباز تیم ‌ملی می‌دانم. همه با هم برای موفقیت‌ تیم‌ ملی تلاش می‌کنیم. همچنین دراگان اسکوچیچ در این نشست با تشریح برنامه‌های آتی گفت: برای موفقیت تیم‌ ملی همه در کنار هم‌ هستیم و با برنامه‌ریزی، انسجام، اتحاد و صرف انرژی‌ بالا‌‌ باید تلاش کنیم دل مردم عزیز که صاحبان اصلی تیم ‌ملی هستند شاد شود. 
 
* واکنش برانکو به انتخاب باقری
سرمربی پیشین تیم فوتبال پرسپولیس به انتخاب کریم باقری به ‌عنوان یکی از اعضای کادر فنی تیم‌ملی واکنش نشان داد. دراگان اسکوچیچ برای تکمیل کادر فنی تیم‌ ملی کریم باقری را به ‌عنوان دستیار ایرانی‌اش انتخاب کرد؛ تصمیمی که گفته می‌شود سرمربی تیم‌ ملی درباره آن با برانکو ایوانکوویچ هم مشورت کرده است. برانکو 4 سال پیاپی در پرسپولیس باقری را در کنار خود داشت و همواره از او به‌ عنوان یک دستیار عالی یاد می‌کند. برانکو ایوانکوویچ بعد از انتخاب باقری به‌ عنوان مربی تیم ‌ملی از سوی اسکوچیچ هم واکنش نشان داد. او در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، این انتخاب را یک تصمیم خیلی عالی از سوی هموطنش توصیف کرد. 
***
[اختلاف‌های اندک اما جدی در اصلاح اساسنامه]
با مخالفت فیفا برای برگزاری انتخابات، هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال طی مصوبه‌ای از کمیته تدوین مقررات خواستار اصلاح اساسنامه مدنظر فیفا شد. انتخابات فدراسیون فوتبال با کش‌وقوس‌های فراوان برگزار نشد تا زور فیفا به فدراسیون فوتبال بچربد و بساط انتخابات زودهنگام برچیده شود. با این اتفاق، هیات‌رئیسه فدراسیون در جلسه اخیر خود مصوبه‌ای را برای کمیته حقوقی و تدوین مقررات ارسال کرد که اصلاح اساسنامه را در اسرع وقت پیگیری کند. در اطلاعیه فدراسیون درباره اصلاح اساسنامه آمده بود از پاییز سال جاری روند اصلاح اساسنامه با حضور نمایندگان فیفا و AFC پیگیری شد و در نهایت با تصمیم مهدی تاج و سایر اعضای هیات‌رئیسه به علت آنچه «اختلاف در حضور وزیر ورزش و معاون قهرمانی وزارت ورزش» در مجمع فدراسیون یاد شده بود، متوقف شد. حالا کمیته حقوقی تدوین مقررات که اصلاح بخشی از این اساسنامه را در ماه‌های اخیر انجام داده، مسؤولیت رفع موارد مد نظر فیفا را دارد که هر چند زیاد نیستند اما اختلاف‌ها جدی است. با توجه به موارد درخواستی فیفا، به نظر می رسد فدراسیون کار راحتی برای رفع این ایرادها ندارد. باید دولت و فیفا در این ماجرا انعطاف داشته باشند، چرا که هرگونه اتلاف وقت با توجه به وضعیت کنونی فدراسیون فوتبال که توسط سرپرست اداره می‌شود، موجب آسیب دیدن تیم‌های ملی و باشگاهی در داخل و خارج از ایران می‌شود.

Page Generated in 0/0075 sec