printlogo


کد خبر: 217684تاریخ: 1398/12/25 00:00
اخبار

اطلاعیه مهم ستاد تنظیم بازار
عرضه کالاهای اساسی متوقف نخواهد شد
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از برگزاری جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم بازار خبر داد و گفت: در آستانه ایام نوروز ۹۹، به هیچ عنوان تأمین، توزیع، لجستیک و حمل‌ونقل کالاهای اساسی، مواد شوینده و اقلام بهداشتی متوقف نخواهد شد. 
حسین مدرس‌خیابانی گفت: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، در آستانه ایام نوروز سال 99، فعالیت تأمین و توزیع مایحتاج مورد نیاز مردم به‌ شکل گسترده ادامه خواهد یافت و عرضه کالاهای اساسی متوقف نخواهد شد. وی افزود: بر اساس مصوبه دیروز این ستاد، هیچ‌گونه توقفی در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط با تأمین اقلام، توزیع، لجستیک و حمل‌ونقل کالاهای اساسی، ارزاق عمومی، مواد شوینده و بهداشتی مورد نیاز مردم صورت نخواهد گرفت و کار با قدرت و قوت ادامه خواهد یافت.
 مدرس‌خیابانی گفت: عملیات تأمین و توزیع کالاهای اساسی مورد نیاز مردم تعطیل‌بردار نیست و تولیدکنندگان و جامعه صنفی کشور کنار کادر درمانی ایثارگر، به بهترین شکل امر تولید و توزیع و لجستیک کالاهای مورد نیاز مردم را پیش خواهند برد؛ بنابراین انتشار شایعاتی مبنی بر قرنطینه تهران بشدت تکذیب شده است و ستاد تنظیم بازار نیز در ابلاغیه‌ای سراسری به تمام استانداران کشور اعلام کرده است هیچ فعالیتی از جنس تأمین اقلام مایحتاج ضروری مورد نیاز مردم متوقف نخواهد شد، بلکه آنچه دستخوش تعطیلی است، فعالیت‌های غیرضروری و تفریحی مردم است که در شرایط کنونی باید متوقف شود، در غیر این صورت به هیچ عنوان اصل کار و تولید کشور تحت‌الشعاع قرار نخواهد گرفت و در تمام ساعات شبانه‌‌روز و بویژه ایام نوروز سال 99 با قدرت و قوت ادامه خواهد یافت.
***
معاون اقتصادی بانک مرکزی:
وام مسکن و خودرو مشمول معافیت نیست
معاون بانک مرکزی با بیان اینکه در وام‌های افراد حقیقی، فقط وام‌های قرض‌الحسنه ازدواج مشمول تعویق ۳ ماهه در بازپرداخت است، گفت: وام‌های مسکن، خودرو و خرید کالا مشمول این مصوبه نیست. 
به گزارش مهر، پیمان قربانی به تشریح مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار درباره تعویق ۳ ماهه بازپرداخت تسهیلات دریافتی صاحبان کسب‌و‌کارهای کوچک و نیز اقساط قرض‌الحسنه تمام اشخاص در راستای کاهش آثار اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور پرداخت و گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و اثرات آن روی کسب‌و‌کارها، نیاز بود تمهیداتی در راستای کاهش آثار و عواقب اقتصادی این پدیده به کار گرفته شود و به همین منظور شورای پول و اعتبار در جلسه مورخ ۱۳ اسفندماه ۹۸، بنا به پیشنهاد بانک مرکزی، شرایطی برای بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی فعالان اقتصادی بویژه صاحبان کسب‌و‌کارهای کوچک و نیز اقساط قرض‌الحسنه تمام اشخاص که طی ماه‌های اسفند ۱۳۹۸، فروردین ۱۳۹۹ و اردیبهشت ۱۳۹۹ سررسید می‌شود مطرح شد و مورد تأیید قرار گرفت.
 وی با بیان اینکه این مصوبه در تاریخ ۱۵ اسفند به بانک‌های عامل ابلاغ شد، افزود: بر این اساس بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظفند در صورت درخواست مشتریان مشمول، نسبت به استمهال 3ماهه اقساط پرداختی اقدام کنند که در واقع بهره‌مندی از مزایای این مصوبه نیازمند درخواست مشتری از بانک است که ساز‌و‌کار آن توسط بانک‌ها اعلام می‌شود که پیشنهاد بانک مرکزی این است در بانک‌ها این ساز‌و‌کار حتی‌الامکان مبتنی بر روش‌های الکترونیکی و غیرحضوری باشد. 
وی افزود: مطابق رویه معمول، سود تسهیلات توسط بانک دریافت می‌شود اما بانک‌ها مجاز به دریافت هیچگونه جریمه و کارمزدی مربوط به 3 ماه به تعویق افتاده نیستند. معاون اقتصادی بانک مرکزی ادامه داد: فقط وام‌های قرض‌الحسنه افراد مانند تسهیلات ازدواج و نیز تسهیلات دریافتی توسط صاحبان کسب‌و‌کارهایی که به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا با آسیب مواجه شده‌اند و مصادیق آن به تصویب کمیته منتخب دولت رسیده است، به شرطی که بدهی آنها تا تاریخ ۰۱/‏۱۰/‏۱۳۹۸‬ در طبقه جاری قرار داشته باشد، می‌توانند اقساط 3 ماه اسفند ۱۳۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹ را پس از پایان دوره بازپرداخت اقساط پرداخت کنند؛ لذا طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، سایر وام‌ها نظیر وام مسکن، وام خودرو و همچنین وام خرید کالا مشمول این مصوبه نبوده و روال طبیعی خود در بازپرداخت اقساط را خواهند داشت. 
وی ادامه داد: کسانی که می‌خواهند از این مزایا استفاده کنند باید بدهی‌شان به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی تا تاریخ اول دی‌ماه سال ۱۳۹۸ در طبقه جاری قرار داشته باشد. لذا کسانی که جزو مشتریان خوش‌حساب بانکی نبوده و در گذشته نیز اقساط خود را پرداخت نکرده و تسهیلات آنها غیرجاری شده، نمی‌توانند از این مزایا استفاده کنند.

Page Generated in 0/0527 sec