printlogo


کد خبر: 217692تاریخ: 1398/12/25 00:00
وزیر بهداشت از تشدید محدودیت رفت و آمد در جاده‌ها و خیابان‌ها برای مقابله با کرونا خبر داد
سفر ممنوع!
* روحانی: بهترین جریمه برای کسانی که به سفر می‌روند بازگرداندن آنهاست

گروه اجتماعی: محدودیت‌های جدید عبور و مرور برای انجام تست کرونا بویژه مبتلایان به این بیماری بزودی آغاز می‌شود و قرار است جاده‌های کشور خلوت شود.
به گزارش «وطن‌امروز»، شایعه قرنطینه تهران روز گذشته بسیاری از فروشگاه‌ها و خیابان‌های پایتخت را شلوغ کرد اما با تکذیب مسؤولان التهاب اولیه خوابید. با این وجود رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت دیروز خبر از محدودیت‌های بیشتر رفت و آمد دادند. جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا دیروز شنبه به صورت ویدئو‌کنفرانس با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهور برگزار شد و در این جلسه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دیگر اعضای ستاد گزارشی را از اقدامات انجام شده در مقابله با شیوع ویروس کرونا ارائه کردند و پیشنهادات جدیدی برای تصویب در ستاد ارائه شد. روحانی در این جلسه از مقام معظم رهبری برای صدور فرمان فعال شدن قرارگاه بهداشتی و درمانی نیروهای مسلح قدردانی کرد و گفت: از ابتدای تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و همچنین سپاه پاسداران، ارتش و نیروی انتظامی در این جلسات حضور مستمر داشتند و با فرمان مقام معظم رهبری برای فعال شدن قرارگاه ستاد مشترک نیز همه امکانات نیروهای مسلح بهتر، دقیق‌تر و کامل‌تر در خدمت مردم خواهد بود. روحانی با اشاره به اینکه گزارش ارائه شده از سوی معاون وزیر بهداشت درباره شبکه غربالگری بیماری کرونا در کشور و اینکه در این طرح میلیون‌ها نفر در کشور مورد سوال قرار گرفته و ۹۷ درصد از پاسخ‌دهندگان علائم بیماری نداشته‌اند، گفت: این بسیار خوشحال‌ و امیدوارکننده است که بر اساس گزارش افراد سالم و بیماران به سرعت مشخص می‌شوند و برای درمان مبتلایان اقدامات لازم در دستور کار قرار می‌گیرد.  رئیس‌جمهور در پاسخ به پیشنهاد وزیر بهداشت برای تصویب مصوبه کنترل تردد در ۱۱ استان کشور، این پیشنهاد را برای کنترل بیماری مفید ارزیابی کرد و گفت: باید دقت کنیم که نقاط کنترل در استان‌ها کاملا مشخص باشد و تیم‌های کنترل‌کننده به گونه‌ای عمل کنند که مشکلاتی همچون ترافیک در راه‌ها ایجاد نشود و قبل از اقدام به مردم اطلاع‌رسانی شود. روحانی در واکنش به پیشنهاد وزیر بهداشت مبنی بر تعیین جریمه برای کسانی که با علائم بیماری به مسافرت و جابه‌جایی در این استان‌ها اقدام می‌کنند، گفت: ممکن است این افراد از بیماری خود مطلع نباشند و همین که بازگردانده شوند و به بیمارستان برای درمان هدایت شوند به عنوان جریمه برای آنها کافی است. رئیس‌جمهور در پاسخ به اظهارات وزیر بهداشت درباره ضرورت ایجاد محدودیت در حرم‌های مطهر و بقاع متبرکه تأکید کرد: اطمینان دارم مسؤولان بقاع متبرکه و حرم‌های مطهر در شهرهای مختلف کشور دلسوزی کافی درباره سلامت مردم دارند و دستورالعمل ستاد کرونا را برای ورود مردم در ایام پایانی سال و تعطیلات عید را اجرا خواهند کرد. روحانی افزود: آرزوی همه ما تشرف به حرم‌های مطهر است اما از هر کجا به آنها متوسل شویم پاسخ ما را خواهند داد. در شرایط امروز توسل‌ها و توجهات باید با رعایت کامل اصول بهداشتی باشد. رئیس‌‌جمهور در پاسخ به گزارش وزیر ارتباطات درباره ضرورت انجام امور اداری و کارهای مردم از طریق سیستم الکترونیک و عدم مراجعه به دستگاه‌ها تأکید کرد: هر کاری باعث شود حضور مردم دستگاه‌های اجرایی و اداری کاهش یابد و امور از طریق سیستم دیجیتالی و الکترونیک انجام شود، خوب است و این می‌تواند به تقویت دولت الکترونیک منجر شود.
روحانی در پایان ابراز امیدواری کرد:  ان‌شاء‌الله بتوانیم هر چه سریع‌تر این بلیّه را از سر مردم کوتاه کنیم و خداوند به همه بیماران شفای عاجل عنایت کند. رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین اشاره کرد: درباره مسائل اقتصادی هم که تحت تأثیر کرونا قرار گرفته روز یکشنبه هفته جاری در جلسه‌ای با حضور اعضای ستاد اقتصادی و نمایندگان بخش خصوصی موضوع را به صورت دقیق بررسی خواهیم کرد. قرار است جلسه بعدی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز روز دوشنبه هفته جاری به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شود.
 
* اعمال محدودیت‌های جدید عبور و مرور برای مبتلایان کرونا
وزیر بهداشت با اشاره به برگزاری هفتمین نشست ستاد ملی مقابله با کرونا و تشریح مصوبات آن گفت: مصوب شده است رفت‌وآمدها را بیشتر کنترل کنیم و محدودیت‌های جدیدی را برای عبور و مرور بویژه در رابطه با افراد مبتلا و آلوده به این بیماری ایجاد کنیم. به گزارش ایسنا، سعید نمکی با بیان اینکه روز شنبه هفتمین نشست ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شد که رئیس‌جمهور نیز به صورت ویدئوکنفرانس به ما پیوستند، گفت: در این نشست چند مصوبه داشتیم که یکی از مصوبات ما اضافه کردن برخی کارگروه‌های مورد نیاز مانند کارگروه ارزیابی منابع مالی و بودجه بود. وی افزود: در این نشست مصوب شد رفت‌وآمدها را بیشتر کنترل کرده و محدودیت‌های جدیدی را برای عبور و مرور بویژه در رابطه با افراد مبتلا و آلوده ایجاد کنیم. امروز(دیروز دوشنبه) اکیپ‌های ما در جاهایی که قرار است مستقر شوند، اعلام می‌شوند. همچنین مصوبه‌ای در رابطه با عدم مراجعه حضوری شهروندان برای فراخوان‌هایی که وزارتخانه‌ها مانند ثبت مسکن جدید برای افراد فاقد مسکن یا خودرو می‌دهند نیز داشتیم. علاوه بر این مصوباتی داریم که پیشنهادات آن آماده شد و روز دوشنبه(فردا) در ستادی که قرار است با حضور رئیس‌جمهور برگزار شود، بحث می‌کنیم. وزیر بهداشت گفت: بیشترین زمان ما به گزارش عزیزان در رابطه با بسیج ملی مبارزه با کرونا اختصاص داشت؛ کار بسیار خوبی که شروع شد و نتایج بسیار خوبی به دست آمد. در 4 استانی که پایلوت شد بشدت در رابطه با مدیریت بیماری به ما کمک شد. در ابتدا موارد را سریعا شناسایی کردیم و موارد شناسایی شده به سرعت تحت مراقبت قرار گرفتند، در این راستا توانستیم افرادی را که با آنها نیز در تماس بوده‌اند ایزوله کرده و بار بیمارستان‌ها را نیز بشدت کاهش دهیم. به گفته وی، حدود 31 هزار مرکز در سراسر کشور درگیر این پروژه هستند؛ 1200 مرکز ارجاع بیماران به صورت سرپایی داریم که مقرر شده است با کمک نیروهای مسلح این 1200 مرکز به 2200 تا 2500 مرکز برسد. با توجه به فرمان حائز اهمیتی که رهبر معظم انقلاب برای ایجاد قرارگاه در نیروهای مسلح دادند و نمایندگان ما در خدمت عزیزان در ستاد کل نیروهای مسلح به تفاهمات بسیار خوبی رسیدند که یکی از آنها این بود که برابر آنچه ما مرکز ایجاد کرده‌ایم، آنها نیز بتوانند مراکز جدیدی را با هماهنگی ایجاد کنند. وی در ادامه درباره سامانه الکترونیکی غربالگری افراد مشکوک به کروناویروس نیز گفت: تا شب گذشته (جمعه) حدود 5/6 میلیون خانوار غربالگری شدند و در بین آنها به افراد مشکوک فراخوان دادیم که به اولین مرکز نزدیک خود که پرونده الکترونیک سلامت داشتند، مراجعه کنند و به متخصص ارجاع شدند و برای مراقبت در منزل هدایت شدند و برخی نیز به بیمارستان‌ها هدایت شدند. این کار هر روز دنبال خواهد شد. همچنین استان‌هایی که بهتر عمل کردند، تشویق می‌شوند و استان‌هایی که نارسایی دارند به آنها تذکر داده می‌شود.
***
[نه مغازه‌ای بسته می‌شود و نه راهی مسدود خواهد شد]
قرار نیست هیچ فروشگاهی بسته یا جاده‌ای مسدود شود. مشاور وزیر بهداشت با بیان اینکه مسافران نوروزی در صورت هر گونه علائم ویروس کرونا در هر نقطه‌ای از کشور 2 هفته تمام قرنطینه می‌شوند، گفت: مدیران بهداشتی و مسؤولان دولتی هشدارهای لازم را به مردم برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا و نیز رعایت اصول خودمراقبتی و بهداشتی داده‌اند و تاکید می‌کنند بهترین روش برای حفظ سلامتی خود و دیگران ماندن در خانه است اما خیلی‌ها نسبت به این موضوع بی‌توجه بوده و راهی سفر می‌شوند، در چنین شرایطی ماموران بهداشتی در مبادی شهرها و راه‌های مواصلاتی مسافران را معاینه و هر یک از مسافران در صورت داشتن علائم بیماری کرونا 14 روز قرنطینه می‌شوند. علیرضا وهاب‌زاده به برداشت غلط خیلی‌ها از اظهارات وزیر بهداشت مبنی بر محدودیت ترددها اشاره کرد و افزود: منظور دکتر نمکی از محدودیت ترددها بستن جاده‌ها و جلوگیری از سفر شهروندان نیست، بلکه انجام تست‌های سلامت و تب‌سنجی است که ممکن است برای مسافران مشکل ایجاد کند.  وی خاطرنشان کرد: قرار نیست هیچ پمپ‌بنزین یا مغازه‌ای بسته شود، اتفاقا شهردار تهران برای سهولت دسترسی شهروندان به مواد غذایی و بهداشتی پیشنهاد 24 ساعته کردن فعالیت برخی فروشگاها را داده است و اکنون نیز برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای تامین نیاز مصرفی مردم 24 ساعته کار می‌کنند. مشاور وزیر بهداشت در ادامه و در پاسخ به این سوال که چنانچه فردی در نزدیکی کسی دارای علائم کرونا باشد برای جلوگیری از سرایت احتمالی ویروس کرونا چه باید کند، گفت: شماره‌های 1490 و 4030 پاسخگوی سوالات شهروندان در این زمینه است، بنابراین با مشاهده افراد مشکوک ضمن حفظ خودمراقبتی، در صورت احساس خطر می‌توان با این شماره‌ها تماس گرفت.
******

مردم به مشهد سفر نکنند

نماینده مردم مشهد ضمن اینکه مسافرت به مشهد را در این شرایط عملی پرخطر برای مسافران و مردم مشهد عنوان کرد از مردم خواست فعلا در این شرایط سفر خود به مشهد مقدس را  به تعویق بیندازند.نصرالله پژمانفر در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر پرهیز از هرگونه مسافرت به مشهد مقدس اظهار کرد: امروز آمدن و مسافرت به مشهد هم برای مسافران و هم برای مردم مشهد ضرر دارد.


Page Generated in 0/0070 sec