printlogo


کد خبر: 217693تاریخ: 1398/12/25 00:00
ترامپ همزمان با اعلام وضعیت اضطراری بالاخره پذیرفت آزمایش کرونا بدهد
آمریکا دست به دعا شد

گروه بین‌الملل: با ادامه وخامت اوضاع در پی شیوع کرونا در آمریکا، رئیس‌جمهوری این کشور اعلام وضعیت اضطراری کرد. 
اعلام وضعیت اضطراری در این کشور در حالی است که دونالد ترامپ در چند هفته اول شیوع کرونا در آمریکا سیاست پنهانکاری و کتمان تلفات را در پیش گرفته بود.  
اعلام وضعیت اضطراری به دولت آمریکا مجوز می‌دهد ۵۰ میلیارد دلار را به اقدامات لازم برای مقابله با بحران اختصاص دهد. 
بر اساس قانون بلایای‌ طبیعی‌ و کمک‌های اضطراری، موسوم به استافورد، دولت آمریکا در چنین شرایطی می‌تواند منابعی از صندوق ویژه اضطراری را بدون گرفتن تاییدیه کنگره برای کمک به  ایالت‌ها برداشت کند. سال ۲۰۰۰ نیز بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا برای مبارزه با ویروس «نیل غربی» وضعیت اضطراری ملی اعلام کرده بود.
رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین از اختیارات وزارت بهداشت کشور برای لغو برخی قوانین دست‌وپاگیر خبر داد تا کار امداد به بیماران سریع‌تر پیش رود. بر این اساس وزارت بهداشت می‌تواند به پزشکان اجازه ‌دهد از دور با بیماران در تماس باشند و نزدیک آنها نشوند. ترامپ سپس وعده داد هفته آینده نیم میلیون کیت جدید تشخیص کرونا در دسترس خواهد بود و در روزهای پس از آن شمار کیت‌ها باز هم افزایش خواهد یافت.
 
* ترامپ: تست کرونا می‌دهم
رئیس‌جمهوری آمریکا بعد از چند هفته کتمان و تمسخر کرونا بالاخره پذیرفت تست کرونا بدهد. دونالد ترامپ در یک نشست خبری در کاخ سفید اذعان کرد به‌ احتمال زیاد در آینده نزدیک آزمایش کرونا خواهد داد. دونالد ترامپ در پاسخ به سؤالی درباره احتمال آزمایش دادنش برای تشخیص ابتلای احتمالی به ویروس کرونا به ‌دلیل دیدار هفته گذشته‌اش با یک مقام برزیلی مبتلا به کرونا گفت: به ‌احتمال زیاد من برای تشخیص کرونا تحت آزمایش قرار خواهم گرفت.
ترامپ که پیش از این بارها در برابر آزمایش دادن برای تشخیص کرونا مقاومت کرده بود، مدعی شد: البته آزمایش دادن من به این دلیل نیست که کنار یک مقام برزیلی که تست کرونایش مثبت اعلام شده، عکس گرفته‌ام، بلکه دلیل من این است که فکر می‌کنم بالاخره باید این کار را انجام دهم. ترامپ همچنین گفت: نیازی به قرنطینه شدن ندارم. او روز جمعه ۱۳ مارس به خبرنگاران که علت تست ندادنش را پرسیده بودند، گفته بود: «من هیچ علائمی ندارم».
 
* اعلام روز ملی دعا در آمریکا
در اولین روزهایی که مایک پنس، معاون ترامپ به عنوان رئیس ستاد مبارزه با کرونا منصوب شد، تصویری در رسانه‌ها منتشر شد که پنس و سایر اعضای اصلی ستاد مبارزه با کرونا دست به دعا برداشته بودند. دیروز هم دونالد ترامپ در توئیتی امروز (یکشنبه) را به عنوان روز ملی دعا و نیایش اعلام کرد. وی در توئیت خود نوشت: افتخار بزرگی برای من است که یکشنبه ۱۵ مارس را به عنوان روز ملی دعا و نیایش اعلام کنم. ما کشوری هستیم که در طول تاریخ در زمان‌هایی مانند الان برای محافظت به قدرت خداوند رو آورده‌ایم. وی در ادامه بیان کرد: مهم نیست که کجا باشید، من شما را تشویق می‌کنم همه با هم دعا کنیم. همه با هم براحتی پیروز می‌شویم.
اعلام روز یکشنبه به عنوان روز ملی دعا توسط آمریکا نوعی سنت‌شکنی در تاریخ آمریکا هم هست، چرا که  بر اساس سنتی که از قرن هجدهم در آمریکا وجود داشته، مردم آمریکا در نخستین پنجشنبه ماه مه (18 اردیبهشت) به دعا می‌پردازند. این روز از سال ۱۹۵۲ به این سو رسما روز ملی دعا نامیده می‌شود. از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ به روز ملی دعا توجه بیشتری می‌شود. 
 
* ماسک اشتراکی برای پزشکان آمریکایی
با وجود ادعاهای ترامپ درباره اوضاع خوب پزشکی آمریکا، وضعیت نامساعد بیمارستان‌های آمریکا در مواجهه با شیوع کرونا از مصیبت‌های بزرگی است که آمریکایی‌ها به آن دچار شده‌اند. در همین ارتباط رئیس پیشین سازمان خدمات بهداشت عمومی آمریکا گفته است:  پزشکان و پرستارها مجبورند به صورت اشتراکی از ماسک استفاده کنند. وی افزود: امکان گرفتن تست کرونا از بسیاری از افراد وجود ندارد و افرادی که احتمالا بیمار هستند به خانه و محل زندگی خود بازگردانده می‌شوند.
ادامه وخامت اوضاع بهداشتی دیروز نیز مورد انتقاد برنی سندرز قرار گرفت؛ وی گفت: میلیون‌ها آمریکایی در معرض کرونا هستند، پول دکتر رفتن ندارند، پس سرکار می‌روند و این ویروس را منتقل می‌کنند! ما تنها کشوری در دنیا هستیم که مرخصی استعلاجی و خانوادگی نداریم.
گفتنی است آمار رسمی مبتلایان به کرونا بر اساس ادعای دولت آمریکا تا عصر دیروز  2329 نفر و تعداد کشته‌ها 50 نفر بوده است. این آمار به دلیل گران بودن تست کرونا برای عموم مردم آمریکا و پنهانکاری گسترده دولت، آمار قابل استنادی نیست و صرفا بر اساس آن چیزی است که دولت ترامپ به سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است. 
 
* بروز علائم کرونا در نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان
بر اساس آنچه توسط رسانه‌های آمریکایی رسما اعلام شده، نظامیان آمریکا در ایتالیا، آلمان، کویت، امارات و احتمالا عربستان به کرونا مبتلا شده‌اند. در امارات دلیل ابتلای سربازان آمریکایی به کرونا حشر و نشر آنها با زنان کاباره‌های امارات بوده است که در نوع خود افتضاح بزرگی به شمار می‌رود. 
بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها، سربازان آمریکایی در افغانستان نیز به آمار مبتلایان اضافه شده‌اند. اگرچه ارتش آمریکا کمافی‌السابق علاقه‌ای به انتشار آمار مبتلایان خود ندارد اما دیروز «مارک پوکان» نماینده ویسکانسین در کنگره آمریکا گفت چند نظامی این کشور در افغانستان علائم شبیه آنفلوآنزا دارند. وی بدون مشخص کردن مکان دقیق حضور این نیروها گفت پایگاه نظامیان در فاصله چند مایلی از شهری در افغانستان قرار دارد که مردم به «کووید-19» مبتلا شده و علائم آن را دارند. در ولایت هرات واقع در غرب افغانستان چند مورد تایید شده ابتلا به کرونا ثبت شده است و شماری از نظامیان آمریکایی نیز در این ولایت مستقر هستند. 
***
[هجوم مردم آمریکا به فروشگاه‌ها]
اعلام حالت اضطراری در آمریکا سبب شد تا مردم در شهرهای مختلف آمریکا برای خرید کالاهای مختلف از مواد ضدعفونی‌کننده گرفته تا اقلام خوراکی به فروشگاه‌ها هجوم ببرند. به گزارش رویترز، این وضعیت موجب شده خرده‌فروشان برای پرکردن مجدد قفسه فروشگاه‌ها به تقلا بیفتند. بنا بر این گزارش فعالیت‌های روزمره متوقف شده است و شرکت‌هایی نظیر آمازون و توئیتر از کارکنان خود خواسته‌اند دورکاری کنند. همچنین مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شده‌اند و رقابت‌های ورزشی و گردهمایی‌های مذهبی در کلیساها در سراسر آمریکا به حالت تعلیق درآمده است. شرکت‌های خرده‌فروشی در واکنش به افزایش شدید تقاضا برای برخی اقلام، محدودیت‌هایی را در زمینه خرید این محصولات اعلام کرده‌اند.
***
پنهانکاری دولت‌ها درباره شیوع کرونا و وخامت اوضاع در قاره سبز
تازه‌ترین گزارش‌ها از وضعیت شیوع کرونا در کشورهای اروپایی نشان می‌دهد وضعیت در قاره سبز رو به وخامت است و افزایش میزان ابتلا و تعداد جان‌باختگان ادامه دارد. آنچه در آمار تلفات اروپایی‌ها مشهود است حجم گسترده سانسور و پنهانکاری آمار واقعی مبتلایان به کرونا در اروپاست. مشابه همین پنهانکاری را آمریکایی‌ها نیز انجام داده‌اند. در این میان برخی کشورهای اروپایی مثل آلمان حجم بالاتری از پنهانکاری را بروز داده‌اند که در نوع خود منحصربه‌فرد است. به عنوان مثال در حالی که آمار مبتلایان فرانسه و آلمان هر دو در مرز 3 هزار و اندی اعلام شده، آلمان فقط 8 کشته را اعلام کرده است. همین آمار در فرانسه 79 نفر اعلام شده که با توجه به نزدیکی این کشور با آلمان، نمی‌توان آمار آلمانی‌ها را صحیح ارزیابی کرد.
ادعای آلمانی‌ها درباره تلفات 7 نفری کرونا در این کشور در حالی است که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان سه‌شنبه گذشته پیش‌بینی کرده بود بین ۶۰ تا ۷۰ درصد جمعیت این کشور در مقطعی به کرونا مبتلا خواهند شد. در انگلیس هم آمار مبتلایان 798 نفر اعلام شده و آمار فوت‌شدگان کرونا فقط 11 نفر. این هم در حالی است که بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور روز جمعه گفته بود احتمالا 10 هزار انگلیسی به کرونا مبتلا می‌شوند.  در ایتالیا هم ابتلای بسیاری از بازیکنان سری آ به داستانی تراژیک برای مردم این کشور تبدیل شده است. مقامات ایتالیا دیروز نیز با بیان اینکه تعداد مرگ‌ومیرهای ناشی از بیماری کرونا در این کشور در مدت یک روز ۲۵۰ مورد افزایش یافته است، گفتند: در مجموع ۱۲۶۶ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. بنا بر اعلام مقامات ایتالیا افزایش ۲۵ درصدی تعداد فوتی‌ها در این کشور از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا بیشترین میزان بوده است.
همچنین موارد ابتلا به بیماری کرونا در ایتالیا افزایش ۱۷ درصدی داشته و به ۱۷ هزار و ۶۶۰ نفر رسیده است.
 
* اروپا کانون ویروس کرونا
با وجود کتمان دولت‌های اروپایی، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است اروپا اکنون کانون کرونا در جهان است. همزمان با اعلام ۱۵ روز وضعیت اضطراری در اسپانیا، سازمان جهانی بهداشت خواستار آن شد اقدامات لازم برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا در کشورهای اروپایی تشدید و کشورها اجازه ندهند وضعیت بحرانی‌تر شود.
تدروس آدهانوم قبریسوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت: اکنون تمام ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپایی با ویروس کرونا درگیر هستند و تعداد افراد آلوده به این ویروس در این منطقه به ۲۵ هزار نفر رسیده است. وی افزود: اروپا به کانون همه‌گیری بیماری «کووید-۱۹» تبدیل شده و تعداد موارد ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری در اروپا نسبت به مابقی کشورهای جهان به استثنای چین فراتر رفته است.
در سراسر این قاره و خارج از آن، دولت‌ها اقدام به تعطیل کردن مدارس، اعمال محدودیت در مرزها و لغو مراسم و مسابقات فرهنگی و ورزشی کرده‌اند. همچنین در برخی کشورها وضعیت اضطراری اعلام شده است.
 

Page Generated in 0/0144 sec