printlogo


کد خبر: 217706تاریخ: 1398/12/26 00:00
گلوبال‌تایمز: اقدامات دولت آمریکا برای تحریک اقتصاد بیشتر از تلاش‌ها برای جلوگیری از شیوع کرونا و حفظ جان مردم است
بازی با جان مردم

رئیس‌جمهور آمریکا که از ابتدای انتشار اخبار مربوط به کرونا و شیوع آن در آمریکا، موضع تمسخر و کوچک‌نمایی این مسأله را در پیش گرفته بود، سرانجام پس از اینکه 60 آمریکایی بر اثر این بیماری جان باختند اعلام کرد این کشور خود را برای بدترین سناریوها درباره ویروس کرونا آماده می‌کند. این در حالی است که تصاویر انتشار یافته از تراکم انبوه مسافران آمریکایی بازگشته از کشورهای اروپایی در فرودگاه‌های این کشور، انتقادات به عملکرد دیرهنگام و منفعلانه دولت ترامپ را دوچندان کرده است.  
به گزارش «وطن امروز»، پزشک کاخ سفید بامداد یکشنبه با صدور بیانیه‌ای از منفی بودن جواب آزمایش ابتلای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به ویروس «کووید-۱۹» خبر داد. ترامپ آخر هفته قبل در ویلای شخصی خود به نام مارالاگو در فلوریدا با هیاتی دولتی از برزیل از جمله ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کرده بود. حالا معلوم شده بعضی از اعضای این هیأت به ویروس کرونا مبتلا هستند. ترامپ شامگاه شنبه گفته بود یک روز قبل آزمایش ابتلا به ویروس کرونا داده و منتظر جواب آن است. 
 وی که در روزهای آغاز بحران شیوع کرونا در آمریکا تلاش کرد با کوچک‌نمایی آن را کم‌اثر جلوه دهد، بعد از گسترش روز‌افزون این بیماری در جامعه آمریکا بشدت مورد انتقاد قرار گرفت. در عین حال انتشار اخباری مبنی بر کم‌کاری دولت فدرال برای مقابله با این بیماری و همچنین پنهان‌کاری‌اش در آگاه‌سازی مردم از دیگر عواملی است که انتقادها علیه ترامپ را شدت بخشیده است. پس از افزایش شمار کشته‌ها به 60 نفر در نهایت رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد این کشور خود را برای بدترین سناریوها درباره ویروس کرونا آماده می‌کند. در حال حاضر از مجموع ۵۰ ایالت آمریکا ۴۹ ایالت با کرونا درگیرند و مطابق آمار رسمی، تاکنون 3059 نفر در آمریکا به این بیماری مبتلا شده‌اند. ترامپ همچنین  از مردم آمریکا خواست دست ندهند و از انجام مسافرت‌ها خودداری کنند و از شرکت‌ها نیز خواست از شرکت اپل تبعیت کرده و فروشگاه‌های خود را تعطیل کنند. رئیس‌جمهور آمریکا همچنین گفت در حال بررسی محدودیت سفر بین ایالت‌های آمریکا و همچنین متوقف کردن مسافرت‌ها از انگلیس و ایرلند به آمریکاست. ترامپ سفر از کشورهای حوزه شینگن به آمریکا را هم ممنوع اعلام کرد. او همچنین روز جمعه به دلیل گسترش شیوع ویروس کرونا در آمریکا وضعیت اضطرار ملی اعلام کرد. 
 
* قرنطینه متفاوت ترامپ
هر چند ترامپ از زمان شایعه ابتلا به کرونا قبول نکرد قرنطینه شود اما کاخ سفید اعلام کرده است دمای بدن تمام کسانی که به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و مایک پنس، معاون او نزدیک می‌شوند کنترل خواهد شد. برخی رسانه‌ها لحاظ کردن این شرایط برای رئیس‌جمهور 73 ساله آمریکا و معاونش را نوعی قرنطینه قلمداد کرده‌اند. این درحالی است که جمعی از پزشکان آمریکا به دلیل آنچه ضعف نظام بهداشت و درمان آمریکا عنوان کرده‌اند به انتقاد از شرایط موجود در بیمارستان‌ها پرداخته‌اند. مطابق آخرین اخبار، بیمارستان‌های ایالات‌متحده با مشکل تعداد کافی کادر درمانی، اقلام پزشکی و فضای کافی برای رسیدگی به مبتلایان این ویروس مواجه شده‌اند. این درحالی است که خبرگزاری رویترز در گزارشی پیرامون میزان شیوع این بیماری نوشته است: برخی کارشناسان به بیمارستان‌های آمریکا توصیه کرده‌اند برای بیش از ۹۶ میلیون مورد ابتلا به ویروس کووید-۱۹ طی چند ماه آینده آماده شوند.
 
* افزایش انتقادات پزشکان از وضعیت نظام بهداشت و درمان در آمریکا
خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت واشنگتن برای مهار کرونا با کمبود اقلام پزشکی و فضای مناسب مواجه است. دکتر «کتی لافی» یک مقام بخش بهداشتی واشنگتن در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس از نظام سلامت و بهداشت موجود در این ایالت  گلایه کرد. دکتر لافی با انتقاد از وضعیت موجود در مراکز درمانی آمریکا به صراحت از کمبود فضا، کارکنان و موارد دیگر برای برخورد مناسب با ویروس کرونا خبر داد. به گفته مقامات مطلع، آزمایش کرونا نیز خود به یک دغدغه مبدل شده و تاکنون تنها حدود 65 هزار نفر در واشنگتن این آزمایش را داده‌اند و البته کمبود کیت تشخیص در آزمایشگاه‌ها نیز مشهود است. دکتر «جیسون پرسوف» معاون آمادگی‌های اورژانسی در مرکز «یوسی‌هِلث»- به‌عنوان بزرگ‌ترین شبکه درمانی در ایالت کلرادو- هم از عدم برنامه مشخص برای افزایش تصاعدی بیماران انتقاد کرد و گفت: «بزرگ‌ترین مشکل در حال حاضر این است که باید برای افزایش تصاعدی تعداد بیماران برنامه‌ریزی کنیم. این سازمان خود را برای عدم حضور حداقل ۲۰ درصد از کادر درمانی خود، در زمان افزایش تصاعدی تعداد بیماران مبتلا به کروناویروس آماده می‌کند».
 
* ازدحام مسافران برگشتی به آمریکا و نگرانی از تشدید شیوع کرونا
در شرایطی که مقامات ایالات متحده آمریکا با انتشار اطلاعیه‌ای از شهروندان این کشور خواسته‌اند از سفرهای داخلی و سفر به آسیا، اتحادیه اروپایی، سرزمین‌های اشغالی، انگلیس و ایرلند خودداری کنند، تصاویر انتشار یافته از تراکم انبوه مسافران آمریکایی بازگشته از کشورهای اروپایی در فرودگاه‌های این کشور، انتقادات به عملکرد دیرهنگام و منفعلانه دولت را دوچندان کرده است. «سی‌ان‌ان»، «‌ای‌بی‌سی نیوز»، «نیویورک‌تایمز» و چند رسانه دیگر این کشور ضمن پرداختن به موج مسافران آمریکایی در حال بازگشت از کشورهای مختلف، اعلام کردند ازدحام مسافران بویژه در فرودگاه بین‌المللی شیکاگو به حدی بود که مسافران تا نزدیک به ۱۰ ساعت در صف‌های طولانی و در چند ردیف معطل انجام کارهای کنترل گذرنامه و دیگر اقدامات فرودگاهی ماندند. دولت آمریکا برای مقابله با شیوع کرونا اعلام کرده است از روزهای آینده، به مدت ۳۰ روز هیچ پروازی از اروپا به آمریکا انجام نخواهد شد. به همین دلیل مسافران آمریکایی در نقاط مختلف اروپا برای اینکه گرفتار این مسأله نشوند، سعی دارند با اولین پرواز ممکن به کشورشان بازگردند. سازمان جهانی بهداشت روز جمعه گذشته رسما اعلام کرد اروپا به کانون کرونا در جهان تبدیل شده است.
 
* مقصریابی ترامپ و عدم توجه به مشکلات داخلی
وبگاه گلوبال‌تایمز با انتقاد از رفتارهای هیات حاکمه آمریکا در موضوع شیوع ویروس کرونا نوشت در آمریکا تلاش‌های نافرجام برای انگیزه‌بخشی و تحریک اقتصاد بیشتر از تلاش‌ها برای جلوگیری از شیوع کرونا و حفظ جان مردم است و این موضوع در عمل به اولویتی برای دولت آمریکا تبدیل نشده است. حلقه سیاسی آمریکا با ناتوانی در مبارزه با اپیدمی، انگشت اتهام را به سمت خارج کشور بویژه چین گرفته است و چین را به پنهانکاری و در نتیجه تحمیل هزینه‌ای سنگین بر جامعه جهانی متهم کرده است. آمریکا ارتباط هوایی با چین و برخی کشورهای اروپایی را به حالت تعلیق درآورده است اما تلاشی برای مهار انتقال آن در داخل کشور انجام نداده است. دولت آمریکا و برخی نمایندگان که نمی‌خواهند واقعیت را بپذیرند، چین را مقصر می‌خوانند و این در حالی است که اولویت انتخابات بر زندگی مردم در آمریکا برای چین عجیب است. رئیس مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا در جلسه استماع در کنگره تأیید کرد ممکن است علت اصلی مرگ برخی از افرادی که گفته شده است بر اثر آنفلوآنزا فوت کرده‌اند، کرونا باشد. این اعتراف نشان می‌دهد آمار مبتلایان کرونا در آمریکا بسیار بیشتر از آمارهای اعلام شده است. ظرفیت آمریکا برای آزمایش ابتلا به کرونا بسیار محدود است و  ابتلای برخی چهره‌های معروف و سیاستمداران نشان‌دهنده گستردگی میزان شیوع این ویروس است.

Page Generated in 0/0089 sec