printlogo


کد خبر: 217709تاریخ: 1398/12/26 00:00
اخبار

همسر نخست‌وزیر اسپانیا کرونایی شد
تست کرونای ماریا بگونا گومز، همسر پدرو سانچز نخست‌وزیر اسپانیا، مثبت اعلام شد. این در حالی است که به مدت ۱۵ روز در این کشور به دلیل شیوع کووید-۱۹ حالت فوق‌العاده اعلام شده است. گفتنی است سانچز نیز قرار است همراه همسر خود مقررات قرنطینه را رعایت کند. در اسپانیا تاکنون ۱۸۰ نفر بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند که ۱۳۳ نفر آنها اهل مادرید هستند. پیش‌تر جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا و همسرش نیز قرنطینه شدند. تست کرونای همسر ترودو نیز مثبت اعلام شده است.
***
آزادی زندانیان طالبان به تعویق افتاد
اختلاف میان طالبان با دولت افغانستان بر سر برنامه آزادی زندانیان همچنان ادامه دارد، به طوری که این اختلاف نظر موجب به تعویق افتادن برنامه آزادی زندانیان طالبان شده است. منابعی در گروه طالبان اعلام کرده‌اند که برنامه چگونگی آزادی زندانیان از طرف دولت افغانستان این روند را با چالش روبه‌رو کرده و ممکن است به گفت‌وگوهای بین گروه‌های افغان آسیب بزند. اما برخی منابع دیگر نوشته‌اند دولت افغانستان به دلیل اینکه طالبان حاضر نیست درباره بازنگشتن زندانیانی که آزاد می‌شوند به میدان جنگ ضمانت بدهد، آزادی این افراد را به تأخیر انداخته است. طالبان تأکید می‌کند که 5 هزار زندانی این گروه باید بدون هیچ گونه قید و شرط و  بر اساس لیستی که این گروه در اختیار آمریکا قرار داده، آزاد شوند تا فرصت برای گفت‌وگوی بین گروه‌های افغان فراهم شود. اما دولت افغانستان از طالبان می‌خواهد ضمانت بدهد افرادی که از زندان آزاد می‌شوند نباید به میدان جنگ بازگردند. بر اساس برنامه اعلام شده از سوی دولت افغانستان، قرار بود یکهزار و ۵۰۰ زندانی طالبان در مدت ۱۵ روز و در جریان گفت‌وگوهای صلح آزاد شوند.
***
آغاز گشت مشترک روسیه- ترکیه در ادلب
وزارت دفاع روسیه از آغاز گشت مشترک با ترکیه در امتداد بزرگراه راهبردی ام ۴ در استان ادلب سوریه خبر داد. این اقدام نتیجه توافق انجام شده میان روسای‌جمهوری ۲ کشور است که به ایجاد کریدور امنیتی در امتداد ۶ کیلومتری شمال و جنوب ام ۴ ختم شد. قرار است ترکیه بر بخش شمالی و روسیه بر بخش جنوبی نظارت کنند. گفتنی است ترکیه در حمایت از گروه تروریستی تحریرالشام با نیروهای دمشق درگیر شده بود. 
***
گذرگاه‌های زمینی و هوایی لیبی بسته می‌شود
فایز السراج، رئیس شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی از بسته شدن تمام گذرگاه‌های زمینی و هوایی این کشور خبر داد. وی اعلام کرد این اقدام از تاریخ ۲۰ مارس (اول فروردین) تا اطلاع ثانوی برای مقابله با گسترش کرونا انجام می‌شود. السراج در سخنان تلویزیونی خود تاکید کرد برای مبارزه با خطر کرونا حالت فوق‌العاده اعلام می‌کنیم و باید مبالغی برای مقابله با گسترش این ویروس تخصیص داده شود.
***
بن‌سلمان دختر عمویش را بازداشت کرد
محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان حتی به «بسمه» دختر سعود بن‌عبد‌العزیز آل‌سعود، دختر عمویش هم رحم نکرده و فوریه ۲۰۱۹ او را که قصد داشت برای درمان به سوییس برود، بازداشت کرده است. شاهزاده بسمه بیش از یک سال است به دستور محمد بن‌سلمان در زندان الحائر در خارج از ریاض بازداشت شده است. همه‌چیز ۲۸ فوریه سال گذشته میلادی رخ داد، وقتی بسمه قراردادی را برای انتقال او به سوییس برای درمان با شرکت هواپیمایی «رد استار» به ارزش ۸۰ هزار یورو امضا کرد و اینگونه به نظر می‌رسد که او مجوز این سفر به همراه خانواده‌اش را نیز دریافت کرده بود اما در آخرین لحظه هواپیما پرواز نکرد.
***
روزنامه جمهوریت نوشت
تزویر کرونایی غرب در قبال چین و ایران
بسیاری از منابع معتقدند کشور ترکیه که درگیر جنگ داخلی و خارجی و بحران آوارگان سوری و موج مهاجرت‌های بی‌حساب است، یکی از آلوده‌ترین کانون‌های جهان به ویروس کرونا محسوب می‌شود اما سلطه کامل اردوغان بر رسانه‌ها باعث شده دولت آنکارا تنها 6 مورد مبتلا را به رسمیت بشناسد. در عین حال تحلیلگران ترک به این موضوع می‌پردازند که مواجهه دنیای غرب با موج هراس و واگیر جدید چگونه بوده است؟ مثلا «مصطفی. ک. اردم اول» تحلیلگر روزنامه جمهوریت دیروز در یادداشتی نوشت رفتار دولت دونالد ترامپ و اروپایی‌ها در قبال کرونا زمانی که چین و ایران گرفتار شده بودند، با واکنش‌های بعدی آنها قابل مقایسه نبوده و کاملا مزورانه بوده است.
***
پارلمان رومانی به نخست‌وزیر رأی اعتماد داد
قانونگذاران پارلمان رومانی با اکثریتی قابل توجه به لودوویک اوربان، نخست‌وزیر این کشور رای اعتماد دادند تا بن‌بست سیاسی در این کشور پایان یافته و مقام‌ها بر مقابله با شیوع ویروس کرونای جدید متمرکز شوند. کلاوس یوهانیس، رئیس‌جمهور رومانی اعلام کرده که از امروز دوشنبه قرار است در این کشور به جهت مقابله با شیوع ویروس کرونا وضعیت اضطراری برقرار شود. این فرمان رئیس‌جمهور رومانی راه را برای ارائه کمک‌های بیشتر دولت برای مقابله با گسترش این بیماری هموار می‌کند. قانونگذاران پارلمان رومانی ماه گذشته میلادی دولت لیبرال اقلیت لودوویک اوربان را سرنگون کردند اما او همچنان به اداره کشور به صورت موقت و همراه با اختیاراتی محدود ادامه داد. یوهانیس روز جمعه از نخست‌وزیر موقت خواسته بود یک دولت تشکیل دهد. اوربان و وزرای کابینه‌اش بعد از مشخص شدن اینکه با یکی از قانونگذاران آلوده به ویروس کرونای جدید تماس داشته‌اند از روز جمعه برای 2 هفته به قرنطینه رفتند.

Page Generated in 0/0137 sec