printlogo


کد خبر: 217719تاریخ: 1398/12/26 00:00
«وطن امروز» جدیدترین گزارش مرکز آمار درباره شاخص‌های اقتصادی را بررسی می‌کند
تحریم رو به زوال

مرکز آمار روز گذشته نشریه گزارش فصلی اقتصاد ایران (پاییز ١٣٩٨) حاوی آخرین اطلاعات سالانه و فصلی اقتصاد کشور را منتشر کرد. نگاهی به این شاخص‌ها نشان می‌دهد تحریم‌های یکجانبه آمریکا در اردیبهشت سال 98 به پایان تاثیر‌گذاری خود بر اقتصاد ایران رسیده است. روند صعودی نرخ رشد اقتصادی بویژه بخش غیرنفتی و همچنین نزولی شدن نرخ تورم نشانه‌هایی از این واقعیت است. در این گزارش که در ١١ فصل تنظیم شده است، آمارهایی در موضوعات مختلف از جمله اشتغال و بیکاری، شاخص‌های قیمت و تورم، تحولات بخش‌های مختلف اقتصاد، متغیرهای پولی و مالی و همچنین استقراض و سرمایه‌گذاری خارجی وجود دارد. در همین راستا «وطن امروز» برخی از مهم‌ترین آمارهای این گزارش را منتشر کرده است.
***
رشد اقتصادی در مسیر مثبت شدن
در بخشی از این گزارش، آمار شاخص‌های کلیدی اقتصاد کشور در سال‌های 95، 96 و 97 و همچنین 3 فصل ابتدایی سال 98 آمده است. طبق این آمارها نرخ بیکاری با سرعتی بسیار کم رو به کاهش است. همچنین عدد رشد اقتصادی با احتساب نفت به دلیل اثر تحریم نفت همچنان منفی است. اما رشد اقتصادی بدون نفت اندکی مثبت گزارش شده است. در مجموع مسیر حرکت اقتصاد کشور پس از گذراندن آثار تحریم، رو به بهبود است و در مسیر مثبت قرار دارد.
 
***
ثبات رشد نقدینگی و جهش نرخ تورم
در موضوع تورم و نقدینگی، آمارها حاکی از ثبات رشد نقدینگی در محدوده 20 تا 25 درصدی است. با این حال وضع تحریم‌های یکجانبه آمریکا در بهار 97 باعث جاری شدن بخشی از نقدینگی به بازار و جهش نرخ تورم از زیر 10 درصد به بالای 40 درصد شد. البته شاخص تورم در مسیر نزولی قرار گرفته و به 40 درصد در پایان پاییز 98 رسیده است.
 
***
کاهش شدید سرمایه‌گذاری خارجی
در بخش دیگری از این گزارش، آمار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در هیأت سرمایه‌گذاری خارجی نشان داده شده است. طبق این گزارش، میزان سرمایه‌گذاری مصوب خارجی در کشور از سال 95 تاکنون روندی نزولی داشته به طوری که از حدود 5 میلیارد دلار در سال 95 به حدود یک میلیارد دلار در سال 97 کاهش پیدا کرده است. همچنین این وضعیت در سال 98 نیز پیشرفت خاصی نداشته است و بعید به نظر می‌رسد رقم سال 98 به بیش از یک میلیارد دلار برسد. البته این شاخص مربوط به سرمایه‌گذاری مصوب است و با شاخص سرمایه‌گذاری محقق شده تفاوت دارد، چرا که بسیاری از مصوبات به دلایل مختلف به مرحله اجرا نمی‌رسند. مرکز آمار درباره سرمایه‌گذاری محقق شده، آماری ارائه نکرده است.
 
***
9 میلیارد دلار بدهی خارجی تا پاییز 98
در یکی از بخش‌های پایانی این گزارش هم رقم بدهی خارجی کشور آمده است. طبق این گزارش، رقم بدهی خارجی کشور در پایان پاییز سال 98 به حدود 9 میلیارد دلار رسیده است. این رقم در سال 97 حدود 10 میلیارد دلار، در سال 96 حدود 11 میلیارد دلار و در سال 95 حدود 5/8 میلیارد دلار گزارش شده است.
 
***
روند بسیاری از شاخص‌های اقتصادی نظیر تورم و رشد اقتصادی نشان می‌دهد تحریم‌های یکجانبه آمریکا در اردیبهشت سال 98 به پایان تاثیر‌گذاری خود بر اقتصاد ایران رسیده است. روند صعودی نرخ رشد اقتصادی بویژه بخش غیرنفتی و همچنین نزولی شدن مسیر تورم نشانه‌‌هایی از این واقعیت است. در نهایت آنچه باقی می‌ماند، عملکرد مسؤولان کشور در استفاده از ظرفیت‌های کشور برای بازگرداندن اقتصاد به مسیر رشد بدون اتکا به منابع تحریم‌پذیر همچون نفت است.

Page Generated in 0/0059 sec