printlogo


کد خبر: 217729تاریخ: 1398/12/26 00:00
مدیر انتشارات کتابستان در گفت‌وگو با «وطن امروز»:
ظهور ناشران جوان در سال 98 امیدبخش بود

مدیر انتشارات کتابستان گفت: در عرصه نشر در یک دوره بی‌دولتی به سر می‌بریم که نهادهای دولتی توانایی ایفای نقش موثر در جریان نشر کشور را ندارند. محمد حقی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره ارزیابی خود از وضعیت حوزه نشر در سال 98 گفت: سال 98 نسبت به سال گذشته بر اساس مشاهدات عینی و همچنین بر اساس گپ‌وگفت‌ها با سایر ناشران با یک رشد نسبی 20 درصدی به لحاظ مالی و اعتباری مواجه بودیم ولی در حوزه عناوین کتاب‌ها و تعداد کتاب‌های عرضه‌شده و فروخته‌شده کاهش کمی داشتیم. وی ادامه داد: در مجموع می‌شود گفت، به لحاظ گردش مالی حوزه نشر با رشد
20 درصدی مواجه شده بود که گواه این مطلب آن است که اردیبهشت‌ماه سال 98 مدیران نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام کردند در این نمایشگاه شاهد رشد 35 درصدی میزان فروش کتاب نسبت به سال قبل بوده‌اند اما با توجه به مشاهده میدانی و موارد دیگر به نظر می‌آید این رشد کمتر بوده است. وی خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که طی 2 سال اخیر ناشران تازه نفسی که کاربلند هستند و بازار نشر و مخاطب کتاب را بخوبی می‌شناسند، وارد میدان کار شده‌اند و از شیوه‌های نوین ارتباط با مخاطب برای معرفی آثارشان استفاده می‌کنند که این مسأله نکته بسیار امیدوارکننده و روشنی برای حوزه نشر محسوب می‌شود. حقی گفت: در میان طیف‌های مختلف فکری که مشغول فعالیتند، جوانان تازه‌نفس و مستقلی به میدان آمده‌اند که ایده‌های خودشان را دارند و در ادامه این روند، شاهد شکستن سیطره ناشران معدودی در حوزه نشر خواهیم بود و معادلات ناشران را به هم می‌زند. وی ادامه داد: از سویی برخی ناشران بزرگ این روزها خیلی ایستا عمل می‌کنند و بر اساس تحلیل‌هایی که از بازار نشر دارند، خیلی فعالیت چندانی ندارند و با رکود مواجه شده‌اند؛ شاید به این خاطر که سطح مدیریتی خود را ارتقا نداده‌اند و همچون دهه‌های 60 یا 70 انتشارات خود را مدیریت می‌کنند که از این ناحیه ضربه بزرگی خورده‌اند. وی گفت: سال 98 دو اتفاق بزرگ در حوزه نشر رخ داد، یکی اینکه 6 ماهه دوم سال به‌خاطر مسائل مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی سیستم انتشارات کشور با افت شدیدی روبه‌رو شد زیرا کتاب همیشه به عنوان یک خرید مازاد بر مایحتاج زندگی تلقی می‌شود و این مساله شوک عجیب و غریبی به فضای نشر وارد کرد و اگر این اتفاقات رخ نمی‌داد شاید سال بهتری نسبت به سال‌های قبل داشتیم. حقی افزود: از سوی دیگر بازار نشر معمولا با یکسری کتاب‌های خاص پرفروش رونق پیدا می‌کند که امسال  این اتفاق تاحدودی افزایش داشته و ما شاهد رشد کتاب‌های جریان‌ساز و پرفروشی در فضای نشر کشور بوده‌ایم که با تنوع موضوعی برای مخاطب همراه بوده که این اتفاق تاکنون بی‌سابقه بوده است. وی در ادامه درباره ارزیابی نحوه سیاستگذاری مسؤولان فرهنگی در حوزه نشر گفت: به نظرم در عرصه نشر در یک دوره بی‌دولتی هستیم که نهادهای دولتی هیچ نقش موثری را نمی‌توانند ایفا کنند و باید گفت سیاستگذاری مسؤولان هیچ اقدام موثری را در حوزه نشر رقم نمی‌زند که این موضوع دلایل متفاوتی دارد و از مشکلات اقتصادی گرفته تا ناتوان بودن برنامه‌ریزان برای جریان‌سازی در حوزه کتاب را شامل می‌شود. حقی تصریح کرد: شاید بتوان گفت نمایشگاه کتاب تنها رویدادی است که سیاستگذاری نهادهای دولتی بر آن تاثیرگذار است اما نمایشگاه کتاب یک رویداد 10 روزه است که ناشران را درگیر می‌کند و در خوشبینانه‌ترین حالت 8 درصد گردش مالی ناشران را به خود اختصاص می‌دهد اما در مجموع نمایشگاه کتاب تهران به هیچ عنوان مبنای خوبی برای تحلیل عملکرد دولت در سیاستگذاری حوزه نشر محسوب نمی‌شود.
مدیر نشر کتابستان درباره وضعیت انتشارات  متبوع خود در سال 98 گفت: نشر کتابستان در سال 98 نسبت به سال 97  با رشد 4 برابری نسبت به توزیع کتاب مواجه بود که عملکردمان در نمایشگاه کتاب تهران گواه این مطلب است و امسال کتاب‌های جریان‌ساز و پرفروش بسیاری را عرضه کردیم به‌طوری که هم در عنوان کتاب‌ها رشد چشمگیری داشتیم و هم به لحاظ فروش آثار کارنامه قابل قبولی از خود به جا گذاشتیم و کتاب‌های متعددی را به مخاطبان عرضه کردیم که با استقبال مواجه و در طول سال چندین بار تجدید چاپ شدند. وی در ادامه تصریح کرد: بنده به عنوان مدیر نشر کتابستان از وضعیت انتشارات درسال 98 کاملا راضی هستم زیرا با وجود تمام مشکلات موجود توانستیم انتشارات موفقی باشیم.
حقی درباره پیش‌بینی‌اش از وضعیت نشر در سال 99 گفت: به نظرم سال آینده، سال سخت و نفسگیری برای ناشران خواهد بود زیرا با یک شوک عجیبی با عنوان «کرونا» در ماه پایانی سال 98 مواجه شدیم که احتمالا 3-2 ماه ابتدای سال آینده ادامه خواهد یافت. وی افزود: در خوشبینانه‌ترین حالت 350 میلیارد تومان و در بدبینانه‌ترین حالت 500 میلیارد تومان گردش مالی حوزه نشر در بازه زمانی اسفند 98 و فروردین و اردیبهشت‌ماه سال آینده افت خواهد کرد و این موضوع بار سنگینی است که ناشر از ابتدای سال 99 به دوش خواهد کشید، مگر آنکه وزارت ارشاد در سال آینده با یک برنامه‌ریزی دقیق بتواند ناشران را از این مهلکه نجات دهد. وی ادامه داد: شاید یکی از راهکارهایی که مسؤولان دولتی بتوانند برای احیای ناشران در دوران پساکرونا داشته باشند این موضوع باشد که ضمن برپایی باشکوه نمایشگاه کتاب تهران به برپایی فعال نمایشگاه‌های استانی هم اهتمام ورزند تا به نوعی بخشی از ضرر مالی فراوان ناشران در این دوران جبران شود.

Page Generated in 0/0079 sec