printlogo


کد خبر: 217732تاریخ: 1398/12/26 00:00
تعداد مبتلایان کرونا به 13938 و شمار قربانیان به 724 نفر رسید؛ 4790 نفر از بیماران کرونایی ترخیص شده‌اند
بحران بی‌توجهی به کرونا
فرمانده مقابله با ویروس کرونا در تهران: به علت جدی‌نگرفتن کرونا در پایتخت، شاهد افزایش صعودی تعداد مبتلایان هستیم

اسدالله خسروی: بررسی آمارهای مبتلایان به کرونا نشان می‌دهد استان اصفهان روزهای بحرانی را سپری می‌کند اما همچنان تهران با ادامه بی‌توجهی‌ به هشدارها در صدر ابتلا به کرونا قرار دارد.
به گزارش «وطن امروز»، طبق آمارهای وزارت بهداشت روز گذشته 1209 مبتلای جدید در ایران به ثبت رسیده و همچنان تهران در صدر مبتلایان روزانه و کلی قرار دارد. جدول مبتلایان به کرونا نشان می‌دهد بعد از تهران استان خراسان رضوی در روز گذشته با ثبت 143 ابتلای جدید بیشترین موارد مبتلای روزانه را داشته و استان اصفهان با ثبت 126 تست مثبت کرونا در رده سوم ابتلای روزانه قرار گرفته است. به طور کلی تهران با 3574 تست مثبت کرونا در صدر جدول کرونا قرار دارد و بعد از آن مازندران با 1278 مورد، اصفهان با 1240 مورد، قم با 1004 مورد، گیلان با 840 مورد، مرکزی با 698 مورد، خراسان رضوی با 566 مورد و البرز با 565 مورد در رده‌های دوم تا هفتم مبتلای قطعی کرونا در کشور قرار دارند. طبق گزارش‌ها وضعیت شهر کاشان در استان اصفهان بحرانی‌تر از سایر شهرهای این استان است و بیش از 30 درصد آمار مبتلایان در اصفهان مربوط به کاشان است.
سیدعلیرضا مروجی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان در این باره گفت: با ارسال نمونه‌ها از بیماران مشکوک در شهر تاکنون 469 نفر به صورت قطعی به ویروس کرونا در منطقه کاشان مبتلا شده‌اند و جواب 212 مورد نیز منفی بوده است.
وی در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه از میان افراد فوت شده نیز پاسخ 46 آزمایش مثبت و 17 نفر نیز منفی اعلام شده است، افزود: تاکنون 919 نفر از بیماران بستری شده با اقدامات درمانی انجام‌شده بهبود پیدا کرده و از بیمارستان مرخص شده‌اند که نشان از تلاش شبانه‌روزی همکاران ما دارد. همچنین در خراسان رضوی آمار مبتلایان رو به افزایش است. با وجود اینکه تاکنون تست کرونای 566 بیمار مثبت اعلام شده اما طبق اعلام مسؤولان بهداشتی استان از 30 بهمن‌ماه تا 24 اسفندماه 2 هزار و 685 بیمار مبتلا به عفونت‌های حاد تنفسی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان خراسان رضوی بستری شده‌اند که از این تعداد در حال حاضر ۱۵۷۸ نفر بیمار مشکوک به کرونا در مشهد بستری هستند.
تعداد بهبودیافتگان مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد شامل مشهد و 12 شهرستان استان خراسان رضوی نیز 913 نفر است. با این وجود هیچ شهری مانند تهران روزهای پرالتهاب را نمی‌گذراند. مسؤولان بهداشتی تهران بشدت از بی‌توجهی به هشدارها گله‌مندند و اظهار عجز می‌کنند.
به طور کلی، تعداد مبتلایان کرونا  دیروز با 1209 مورد جدید به  13938 و  شمار قربانیان با 113 مورد جدید به 724 نفر رسید و 4790 نفر از بیماران کرونایی نیز ترخیص شده‌اند.
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران ضمن گلایه از عدم توجه کافی مردم نسبت به خطر ویروس کرونا و توصیه‌های ارائه شده در این زمینه، درباره تامین داروهای ضد کرونا گفت: موضوع کمبود دارو در سراسر جهان وجود دارد و شاید لازم باشد برخی پروتکل‌های روزهای آغازین شیوع کرونا در حوزه دارو اکنون بازنگری شود.
به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا زالی گفت: همان‌طور که پیش‌بینی می‌کردیم، روند حال حاضر در تهران حاکی از رشد بروز بیماری است؛ به شکلی که تعداد مبتلایان، بستری‌شدگان و... با روندی تصاعدی رو به افزایش است. استان تهران نسبت به سایر استان‌ها بیشترین ابتلا و بستری را نسبت به کل کشور به خود اختصاص داده است که دلیل این موضوع گستردگی قابل توجه جمعیت در این استان است.
وی در ادامه با تشکر از کادر درمانی کشور که فراهم‌کننده ظرفیت درمانی مناسب برای مقابله با ویروس کرونای جدید بوده‌اند، اظهار کرد: البته نگرانی‌هایی نیز برای این قشر وجود دارد که مهم‌ترین آن این است که در صورتی که مردم همکاری مناسبی با کادر درمانی نداشته باشند، ممکن است با روند فرسایشی میان این عزیزان روبه‌رو شویم.
وی با گله از عدم توجه برخی افراد به توصیه‌های بهداشتی و الزام به حضور در منزل، تصریح کرد: به نظر می‌رسد ویروس کرونا آنچنان که باید در نظر آحاد جامعه و برخی مسؤولان جدی به نظر نمی‌رسد. متاسفانه زمان قابل توجهی را با تعارفات معمول مدیریت مداخله‌ای سپری کردیم به شکلی که به نظر می‌رسید هیچ وحدت رویه‌ راهبردی برای استفاده از تجارب دیگر کشورهایی که به مقابله با کرونا پرداختند، وجود نداشت و این موضوع سبب شد برخی اقدامات مقابله‌ای با بیماری را با تاخیر انجام دهیم. البته همچنان در چمبره‌ای از تعارفات با مردم روبه‌رو هستیم و حضور متراکم آحاد جامعه شهروندی در سطح شهر تهران و عدم تغییر ریتم زندگی حاکی از عدم انتقال درست سیاست‌ها به مردم است.
زالی در ادامه با اشاره به اینکه برخی افراد با برخوردهای تفریطی مقابل این ویروس قرار گرفته‌اند، افزود: در نظرسنجی انجام‌شده در سطح تهران دریافتیم ۶۲ درصد مردم تصور می‌کنند هرگز به ویروس کرونا مبتلا نشده و حدود ۴۰ درصد اعتقاد داشتند ماندن در خانه کاری بیهوده است. از سوی دیگر بنده سطح اقدامات انجام‌شده برای ماندن شهروندان در منازل را متوسط ارزیابی می‌کنم. اگر بخواهیم بر مشکلات فائق آییم باید عرصه مداخلات شهری را در تمام استان‌ها افزایش دهیم.
وی گفت: پیشنهاد اول بنده این است که به مردم بگوییم «کووید-۱۹» الزاما مشابه یک سرماخوردگی ساده نیست و باید بدون اضطراب آن را جدی بگیرند. تحقیقات میدانی ما از سطح شهر تهران حاکی از آن است که همچنان برخی حضور گسترده و متراکم در سطح شهر دارند. البته جدا از بحث آگاه‌سازی مردم، باید مداخلات تشویقی، تسهیلی و تحکیمی از سوی دولت بهبود یابد تا گروه‌های آسیب‌پذیر به علت دغدغه معیشت مجبور به حضور در سطح شهر نباشند. وقتی یک دستفروش تمام درآمدش از راهکاری است که انجام می‌دهد، چگونه باید او را متقاعد کنیم بدون فکر به درآمد در منزل بماند؟ با فکر به بسته‌های حمایتی و معیشتی می‌توانیم توقع حضور او در منزل را داشته باشیم.
زالی با بیان اینکه یک مبتلا به «کووید-۱۹» حتی پس از بهبود علائم می‌تواند تا ۱۴ روز ناقل بیماری باشد، اظهار کرد: از این رو فضایی تحت عنوان نقاهتگاه در نظر گرفته شده تا در این مدت، فرد بهبود یافته تحت مراقبت قرار گیرد و خدایی ناکرده بیماری را به شخص دیگری انتقال ندهد.
***
[دولت مقصر اصلی شیوع گسترده کرونا در کشور است]
زنجیره انتشار کرونا قطع نشود طیف عظیمی از جمعیت کشور به این ویروس خطرناک مبتلا می‌شوند. عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: تا قطع زنجیره انتشار ویروس کرونا در کشور با ماندن مردم در خانه و رعایت اصول بهداشتی و خودمراقبتی بخوبی انجام نشود، شیوع این بیماری خطرناک در کشور روز به روز بیشتر می‌شود و احتمال ابتلای طیف وسیعی از جمعیت کشور به این بیماری وجود دارد. حسینعلی شهریاری در گفت‌وگو با «وطن امروز» با بیان اینکه نه دولت به تبعات شیوع گسترده این بیماری توجه ویژه دارد و نه خیلی از مردم توصیه‌های بهداشتی و نکات ایمنی را رعایت می‌کنند، گفت: دولت از مردم می‌خواهد برای جلوگیری از همه‌گیری و انتقال وسیع ویروس کرونا به هیچ وجه از خانه بیرون نیایند یا از مسافرت به شهرستان‌ها پرهیز کنند، در حالی که خیلی از اعضای خانوار بالاجبار برای رفتن به محل کار از خانه خارج می‌شوند، چرا که شهر تعطیل نیست و دولت اعتقادی به تعطیلی اجباری ادارات، سازمان‌ها و... در این شرایط خاص بحرانی ندارد. از طرفی بخش عمده‌ای از مردم با بی‌توجهی به تشدید انتشار ویروس کرونا یا ابتلای به آن راهی شهر و دیار خود شده‌اند. وی توصیه‌های مسؤولان دولتی نسبت به خارج نشدن مردم از خانه با باز بودن ادارات، سازمان‌ها، نهادها و مراکز خرید را متناقض دانست و افزود: در این شرایط بحرانی تعطیلی ادارات، بانک‌ها و فروشگاه‌ها جز فروشگاه‌های مواد غذایی لازم و ضروری است بنابراین نمی‌شود گفت مردم از خانه بیرون نیایند و بعد ادارات و سازمان‌ها باز باشند. عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: شکست ویروس کرونا بدون عزم ملی و ورود گسترده دولت با برنامه‌ریزی درست و اصولی به آسانی امکان‌پذیر نیست، دولت مقصر اصلی شیوع گسترده کرونا در کشور است، زیرا محدودیت‌هایی را برای کاهش ترددها اعمال نمی‌کند. شهریاری با بیان اینکه دولت باید تمام پروازها (بجز برخی پروازهای اضطراری)، حرکت قطارها، اتوبوس‌ها و حمل‌و‌نقل عمومی و... را برای مدتی لغو کند، افزود: این ویروس ناشناخته و بسیار مرموز و خطرناک است که اگر با قطع زنجیره انتشار جلوی آن گرفته نشود کل کشور را درگیر می‌کند و ماه‌ها می‌تواند تلفات بگیرد. 

Page Generated in 0/0288 sec