printlogo


کد خبر: 217743تاریخ: 1398/12/26 00:00
اخبار

نخستین کمک بلاعوض دولت به کم‌بضاعت‌ها
رئیس سازمان برنامه و بودجه از واریز نخستین مرحله کمک بلاعوض دولت به اقشار کم‌بضاعت در روز سه‌شنبه خبر داد. به گزارش فارس، محمدباقر نوبخت از کمک بلاعوض ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی به خانوارهای کم‌بضاعت در 4 مرحله خبر داد که نخستین این کمک‌ها سه‌شنبه هفته جاری انجام می‌شود. بر این اساس پیش‌تر نوبخت گفته بود به دستور رئیس‌جمهور برای کاهش صدمات کرونا برای اقشار کم‌برخوردار بسته‌های کمکی آماده کردیم که بدین شرح است:
۱-کمک ماهانه ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی برای ۳میلیون ایرانی فاقد درآمد ثابت که تا آخر اسفند پرداخت می‌شود.
۲- وام یک تا ۲ میلیونی ۴ درصدی بدون ضامن برای ۴ میلیون شاغل آسیب‌دیده همچون کارگران، اصناف و...
همچنین نوبخت در توئیت دیگری اعلام کرد: افزون بر کمک به معیشت گروه‌های آسیب‌پذیر، اقدام دیگر دولت برای مقابله با کرونا تقویت نظام بهداشت و درمان دولت برای خدمت به مردم بوده است که تاکنون ۱۶۰۰ میلیارد تومان به ستاد ملی مقابله با کرونا و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور پرداخت شده است.
***
پیش‌بینی مرکز آمار از رشد اقتصادی سال 98
مرکز آمار ایران در گزارشی برای نخستین‌بار پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی سال 98 با نفت 2/7- درصد و بدون نفت صفر درصد شود. به گزارش فارس، عملکرد واقعی اقتصاد در 9 ماهه سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰ در 9 ماهه سال ۱۳۹۸ به رقم ۵۰۰۴۱۳۴ میلیارد ریال با نفت و ۴۳۰۴۷۸۹ میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است. براساس اطلاعات رشد اقتصادی مرکز آمار ایران در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل با نفت ۵۴۱۳۴۳۷ میلیارد ریال و بدون نفت ۴۳۰۳۵۳۰ میلیارد ریال بوده که نشان از رشد 6/7- درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و صفر درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در 9 ماهه سال ۱۳۹۸ دارد. نتایج مذکور حاکی از آن است که در 9 ماهه سال ۱۳۹۸ رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی 2/3، بخش استخراج نفت‌خام و گاز طبیعی ۳۷-، گروه صنایع و معادن (بدون نفت) ۲ و گروه خدمات 2/0 درصد نسبت به 9 ماهه سال قبل، رشد داشته است. 
مرکز آمار ایران برای نخستین‌بار در گزارشی آورده است: پیش‌بینی نرخ رشد سال ۱۳۹۸ که بر اساس عملکرد واقعی اقتصاد در 9 ماهه نخست سال و پیش‌بینی فصل زمستان سال ۱۳۹۸ بر مبنای روش دنتون انجام شده است، نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۸ نرخ رشد محصول ناخالص داخلی با نفت به 2/7- درصد و نرخ رشد محصول ناخالص داخلی بدون نفت به صفر درصد خواهد رسید.
 پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۳۹۸ رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی ۳ درصد، بخش استخراج نفت‌خام و گاز طبیعی ۳۷- و گروه صنایع و معادن (بدون نفت) 2/2‌درصد نسبت به سال قبل رشد داشته باشند.
***
معاملات مسکن در پایتخت ٤٠ درصد کاهش یافت
رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران از کاهش ۴۰ درصدی معاملات مسکن در اسفندماه در پی شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت: تعدادی از مالکان با کاهش نرخ‌های اجاره تلاش می‌کنند ملک خود را زودتر، از صف انتظار پیدا کردن مستاجر خارج کنند. مصطفی قلی‌خسروی به ایرنا گفت: تعداد معاملات مسکن اعم از خرید و فروش، رهن و اجاره در اسفندماه امسال به ٦ هزار و ٩٧٩ فقره کاهش یافته است. وی اضافه کرد: این رقم در بهمن‌ماه امسال ١١ هزار و ٧٠٣ مورد بوده و شیوع ویروس کرونا دلیل اصلی کاهش معاملات مسکن در آخرین ماه سال٩٨ است. وی با اعلام اینکه کاهش معاملات منجر به تغییر رفتار در برخی از مالکان مسکن شده است، گفت: برای مثال به دلیل کاهش مراجعات حضوری مردم به بنگاه‌های املاک و افزایش فایل‌های خالی رهن و اجاره بسیاری از مالکان خواستار تغییر قیمت‌ها و اجاره ملک خود زیر قیمت بازار هستند.
***
سقوط ۲۱ درصدی سود آرامکو با قیمت پایین نفت
غول نفتی عربستان سعودی (آرامکو) روز یکشنبه اعلام کرد با کاهش قیمت نفت و کاهش حجم تولید، سود این شرکت در سال ۲۰۱۹ با ۲۱ درصد افت روبه‌رو شده است. به گزارش رویترز، آرامکو اعلام کرد سود خالص این شرکت پس از کسر زکات و مالیات تا پایان ۳۱ دسامبر به 69/330 میلیارد ریال سعودی (معادل 11/88 میلیارد دلار) رسیده است، در حالی که در دوره مشابه سال قبل 52/416 میلیارد ریال بود. این در حالی است که ۱۵ تحلیلگر شرکت‌کننده در نظرسنجی رفینیتیو پیش‌بینی کرده بودند سود خالص آرامکو در ۲۰۱۹ به 6/346 میلیارد ریال (معادل 35/92 میلیارد دلار) برسد.

Page Generated in 0/0063 sec