printlogo


کد خبر: 217746تاریخ: 1398/12/26 00:00
بیش از 100 هزار ارتشی، سپاهی و بسیجی برای مقابله و قطع چرخه انتقال کرونا پای کار آمدند
تداوم خدمت

گروه سیاسی: تلاش‌ها برای مهار کرونا ادامه دارد. از یک‌سو پزشکان و پرستاران در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به مداوای بیماران مشغولند و از سوی دیگر نیروهای مسلح در تلاش برای کنترل این بیماری و قطع چرخه انتقال آن هستند. 
به گزارش «وطن امروز»، با راه‌اندازی قرارگاه بهداشتی و درمانی ستاد کل نیروهای مسلح که امام رضا(ع) نامگذاری شده، نیروهای مسلح اقدامات خود را برای کنترل بیماری کرونا ذیل برنامه‌های این قرارگاه ادامه می‌دهند. 
در همین راستا سردار فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: سپاه با همه توان خود به مقابله با این ویروس منحوس آمده و باید بکوشیم بر اساس دستور فرمانده معظم کل قوا این مسأله را خاتمه دهیم.
سردار حسین فدوی که در مراسم معارفه فرمانده جدید سپاه استان گلستان از طریق ویدئوکنفرانس سخن می‌گفت با اشاره به اینکه به دنبال خاتمه دادن به شیوع بیماری کرونا هستیم، اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در خطه شمال کشور، الان فرمانده سپاه ما در گلستان باید وسط این معرکه باشد و با حضور کامل خود در صحنه، نگرانی مردم را رفع کند. نخستین اقدامی که لازم است سردار ملک شاهکویی (فرمانده جدید سپاه نینوای استان گلستان) با مجاهدت پیش ببرد، ریشه‌کن کردن این ویروس منحوس در استان است.
سخنگوی سپاه پاسداران نیز روز گذشته با تشریح اقدامات جدید و تکمیلی سپاه در پیشگیری و مقابله با کرونا، از پیشنهاد احتساب زمان فعالیت مشمولان فعال در صحنه پیشگیری و مقابله با کرونا به عنوان بخشی از خدمت سربازی خبر داد.
سردار رمضان شریف، سخنگو و مسؤول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تشریح اقدامات جدید و تکمیلی سپاه و بسیج در عرصه پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا، گفت: نیروهای سپاه و بسیج در تداوم نقش‌آفرینی‌هایی که از روزهای اول شیوع این بیماری در کشور و تماس سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه  با وزیر محترم بهداشت صورت گرفته است، وارد مرحله نوینی از امداد و خدمت‌رسانی در این جهاد مقدس شدند.
 
* فعالیت 10 هزار پایگاه بسیج برای کنترل کرونا
سردار شریف با اشاره به فعالیت شبانه‌روزی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سپاه و نیروهای بسیجی در سراسر کشور و تلاش همه‌جانبه و فراگیر سازمانی  برای پاسخ به نیازهای ستاد ملی مبارزه با کرونا خاطرنشان کرد: در همین راستا  ۷۰۰ تخت دیگر به ظرفیت بستری بیمارستان بقیه‌الله(عج) تهران افزوده شده است و با تجهیز نقاهتگاه‌ها و کمپ‌های مراقبتی و نیز تزریق نیروی انسانی متخصص پزشک و پرستار به مجموعه‌های درمانی و تشخیصی، در کنار تمهیدات و تلاش‌های سایر دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌های فعال در حوزه مبارزه با کرونا، شرایط مطمئن‌تری فراهم شده است.
سخنگوی سپاه یادآور شد: در حوزه تامین اقلام بهداشتی و توسعه عملیات آلودگی‌زدایی و ضدعفونی کردن معابر و اماکن، هم‌اکنون ۱۰ هزار پایگاه مقاومت بسیج در استان‌ها و شهرهای مختلف فعال هستند و با حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم در زمینه تولید ماسک، دستکش، لباس و مواد ضدعفونی و توزیع مدیریت‌شده آن در بین مردم و همچنین تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی در میان نیازمندان و آسیب‌دیدگان در استان‌های بیشتر درگیر با کرونا به وضعیت رضایت‌بخشی رسیده‌ایم.
 
* مشارکت 100 هزار پاسدار و بسیجی برای نبرد با کرونا
وی مشارکت ۱۰۰ هزار پاسدار و بسیجی در صحنه نبرد با کرونا و سازماندهی و بسیج امکانات و ظرفیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در بخش‌های مختلف بهداشتی، درمانی و پزشکی سپاه و بسیج را از افتخارات این نهاد در تاریخ خدمت به مردم و میهن اسلامی توصیف و تصریح کرد: معاونت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و قرارگاه پدافند زیستی سپاه با رصد، پایش و مدیریت اقدامات و فعالیت‌های سازمان بهداری رزم، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج)، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و بهداشتی خرد و کلان و بسیج جامعه پزشکی و انطباق‌سازی آنها با سیاست‌ها، الزامات و درخواست‌های اعلام شده توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا، در تلاش است دغدغه و نگرانی‌های موجود در این زمینه را مرتفع کند و به مردم عزیز اطمینان دهد با همکاری آنها بزودی شاهد کنترل و قطع زنجیره اتصال این پدیده زیستی می‌شویم. 
 
* کسر خدمت مشمولان فعال در مقابله با کرونا
سردار شریف حضور فداکارانه و ایثارگرانه اقشار مختلف مردم بویژه جوانان در همراهی و کمک به کادر پزشکی، درمانی و خدماتی مبارزه با ویروس کرونا را معنادار و برخاسته از باورهای دینی و نوع‌دوستی ایرانیان قلمداد کرد و گفت: با کارشناسی‌های به عمل آمده توسط معاونت نیروی انسانی سپاه، در حال ارائه پیشنهاد احتساب زمان فعالیت مشمولان فعال در صحنه پیشگیری و مقابله با کرونا به عنوان بخشی از خدمت سربازی به مراجع بالادستی هستیم که ان‌شاءالله با تصویب و ابلاغ آن از روحیه جهادی و احساس مسؤولیت و نقش‌پذیری آنها در این مدت قدردانی شود.
وی تاکید کرد: این دسته از افراد تحت دستورالعمل‌هایی که تدوین، تصویب و ابلاغ خواهد شد، پس از شناسایی و انجام آموزش‌های لازم فشرده به زنجیره مدافعان سلامت کشور افزوده شده و تحت نظارت سپاه و سایر سازمان‌های نیروهای مسلح به فعالیت خواهند پرداخت.
 
* جزئیات رزمایش پیشگیری و پایش شیوع کرونا
علاوه بر سپاه پاسداران، ارتش نیز حضور همه‌جانبه‌ای برای مقابله با بیماری کرونا داشته است. 
ارتش در حوزه درمانی با اختصاص بیمارستان‌های سازمانی خود برای درمان بیماران مبتلا به کرونا ظرفیت مناسبی از جهت سخت‌افزاری و کادر درمان مورد نیاز در اختیار وزارت بهداشت و درمان قرار داده است. علاوه بر این با رده‌های تابعه فرماندهی ارتش از امکانات خود برای گندزدایی و ضدعفونی کردن معابر و خیابان‌ها استفاده می‌کند. 
روز گذشته نیز رزمایش پیشگیری و پایش شیوع کرونا توسط  ارتش آغاز شد. در همین راستا، امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش(نزاجا) در جریان رزمایش پیشگیری و پایش شیوع کرونا با بیان اینکه در نیروهای مسلح از جمله ارتش قابلیت‌های ویژه و منحصربه‌فردی در مواقع اینچنینی وجود دارد، گفت: ما در تمام یگان‌های نزاجا واحدها و ساختارهای رفع آلودگی‌های خاص داریم. نیروی زمینی ۲۸ بیمارستان تخصصی و فوق‌تخصصی در خارج از تهران دارد که هر کدام از این بیمارستان‌ها، بیمارستان‌های سیار وابسته به خودشان را نیز دارند.
فرمانده نزاجا افزود: متعاقب فرمان اخیر فرمانده معظم کل قوا به نیروهای مسلح، قرارگاه بهداشتی و درمانی ویژه‌ای در نیروهای مسلح، ارتش و نیروی‌زمینی ایجاد شد؛ فرمانده کل قوا در پیام خود بر پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تحت یک رزمایش دفاع بیولوژیک که موجب افزایش اقتدار ملی شود تاکید فرمودند.
امیر حیدری خاطرنشان کرد: با توجه به حکمی که فرماندهی کل ارتش به اینجانب دادند، رزمایش بزرگی در گستره ارتش جمهوری اسلامی ایران با رمز «یا علی‌بن ابی‌طالب» تحت عنوان رزمایش لبیک یا امام خامنه‌ای ۹۸ از امروز شروع می‌شود؛ هدف اصلی این رزمایش با یک روحیه تهاجمی، پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا در کشور و استان‌های هدف ما فعلا گیلان و قم است؛ منتها برنامه این رزمایش در یک گستره ملی است.
 
* ایجاد پست‌های غربالگری در ورودی مراکز استان‌ها
وی با بیان اینکه تمام استان‌هایی که ارتش در آنها حضور دارد قابلیت اجرای این رزمایش را دارند، اظهار کرد: ما در آستانه ورودی مراکز استان‌های هدف، پست‌های غربالگری ایجاد می‌کنیم تا کسانی که قصد ورود به استان را دارند، ابتدا غربالگری شوند. ضدعفونی کردن معابر عمومی و محل‌های تجمع عمومی از دیگر اقدامات ما در این رزمایش خواهد بود. توسعه مراکز تشخیصی و امدادی و همچنین ایجاد بیمارستان صحرایی به همراه نقاهتگاه، از دیگر اقدامات نزاجا در رزمایش است.
فرمانده نزاجا گفت: این اقدامات از روز دوشنبه(امروز) در قم و گیلان آغاز خواهد شد و هر استانداری در سراسر کشور که نیاز به کمک نیروی زمینی ارتش برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا را داشته باشد، ما در خدمت خواهیم بود.
***
[قدردانی ستاد ملی مقابله با کرونا از اقدامات نیروهای مسلح]
ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا با صدور اطلاعیه‌ای با اشاره به همراهی ستاد کل نیروهای مسلح از ابتدای تشکیل ستاد ملی، از اقدامات قرارگاه بهداشتی و درمانی نیروهای مسلح قدردانی کرد. در این اطلاعیه آمده است: ۱- فرمان هوشمندانه و دلگرم‌کننده مقام معظم رهبری درباره تشکیل قرارگاه بهداشتی و درمانی نیروهای مسلح در استمرار همراهی‌های همه‌جانبه نیروهای مسلح با ستاد ملی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا، ضمن افزایش سرعت و ظرفیت خدمت‌رسانی به مردم، به بسیج کامل امکانات کشور برای ریشه‌کن کردن این بیماری کمک خواهد کرد. ۲- اقدامات این قرارگاه با محوریت کامل ستاد ملی و هماهنگی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و در راستای تسهیل و ارتقای خدمت‌رسانی در اقصی نقاط کشور و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود در کشور برای پیشگیری از ابتلا و درمان مبتلایان به میزان حداکثری است. همراهی ستاد کل نیروهای مسلح علاوه بر افزایش ظرفیت‌ مراکز درمانی، به فرآیندهای پیشگیری، شناسایی و مراقبت نیز کمک شایانی خواهد کرد. ۳- موضوع اعمال محدودیت و کاهش ترددها، سفرهای شهری، بین‌شهری و کاهش تجمعات غیرضرور، همچنان با درخواست وزارت بهداشت و درمان و با تصویب ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا صورت خواهد گرفت.

Page Generated in 0/0067 sec