printlogo


کد خبر: 217756تاریخ: 1398/12/27 00:00
با دستور رئیس رژیم صهیونیستی «بنی‌گانتس» مأمور تشکیل کابینه شد
پیش‌بینی آینده کابینه ژنرال شکست‌خورده

سرانجام پس از 3 دوره انتخابات پارلمانی و رایزنی با اعضای کنست، رئیس رژیم صهیونیستی«بنی‌گانتس» رئیس ائتلاف «آبی و سفید» را برای تشکیل کابینه این رژیم معرفی کرد؛ کابینه‌ای که شکل‌گیری خود را مدیون فساد نتانیاهو و شیوع کروناست و به نظر می‌رسد چندان با‌دوام نباشد. به گزارش «وطن امروز»، «رووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی دیروز رسما  بنی‌گانتس، رقیب بنیامین نتانیاهو را مامور تشکیل کابینه جدید کرد. احزاب صهیونیستی روز یکشنبه در دیدار با ریولین، شخص مدنظر خود را برای تشکیل دولت آینده به او پیشنهاد دادند که در نهایت 61 نفر از اعضای کنست خواستار تشکیل دولت آینده توسط گانتس شدند. احزاب عربی و حزب «اسرائیل خانه ما» به رهبری آویگدور لیبرمن هم از بنی‌گانتس برای تشکیل کابینه جدید اعلام حمایت کرده‌اند.
 
* بنی‌گانتس کیست؟
بنیامین گانتس (Benjamin Gantz) مشهور به «بنی» (Benny) 9 ژوئن سال 1959 در «کفرآهیم» شهرکی کشاورزی در منطقه مرکزی فلسطین اشغالی به دنیا آمد. پدرش ناهوم گانتس اهل رومانی و مادرش ملکا از مجارستان به فلسطین اشغالی آمدند و مدعی‌ بودند از بازماندگان هولوکاست هستند. پس از پایان مدرسه در سال 1977 وارد ارتش رژیم صهیونیستی شد و به تیپ چتربازان پیوست. 2 سال بعد از دانشکده افسری فارغ‌التحصیل شد و پس از آن در تیپ چتربازان به مقام فرماندهی رسید. سال 2006 در حین جنگ 33 روزه فرمانده نیروی زمینی ارتش رژیم صهیونیستی بود. سال 2007 به عنوان مشاور نظامی سفارت رژیم اشغالگر در آمریکا به واشنگتن دی‌سی رفت و تا سال 2009 در این پست حضور داشت. سال 2009 با بازگشت به فلسطین اشغالی به عنوان جانشین رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی معرفی شد. سال 2011 رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی شد و تا سال 2015 در این پست باقی بود. در دوره ریاست وی بر ستاد مشترک ارتش، 2 جنگ بزرگ 2012 و 51 روزه در سال 2014 رخ داد که از بزرگ‌ترین جنگ‌های ارتش رژیم صهیونیستی محسوب می‌شوند.
وی از سال 2018 با تأسیس حزبی با عنوان «اسرائیل امن» وارد عرصه سیاسی شد و به سرعت در نظرسنجی‌ها صعود کرد. در انتخابات آوریل 2019 به همراه حزب «یش عاتید» به ریاست «یائیر لاپید»، «گابی اشکنازی» رئیس اسبق ستاد مشترک ارتش، «موشه یعلون» وزیر اسبق جنگ و «اورنا باربیوا» نخستین زنی که در ارتش به درجه ژنرالی رسید، ائتلافی موسوم به آبی و سفید را به وجود آوردند که از همان انتخابات رقیب اصلی نتانیاهو شد و در انتخابات سپتامبر 2019 با پیشی گرفتن از راست‌گرایان، نتانیاهو را شکست داد. اما در همان انتخابات موفق به ایجاد ائتلاف برای تشکیل دولت نشد. حالا با ائتلاف با لیبرمن پس از انتخابات مارس 2020 عملا نتانیاهو را پس از یک دهه نخست‌وزیری شکست داده است. او در مسأله غزه بشدت علیه مقاومت عمل می‌کند و مواضع سختی علیه آن دارد و با توجه به سابقه سختی که در این عرصه دارد بعید نیست علیه غزه جنگی دیگر را رقم بزند. 
 
* کابینه بی ‌ثبات گانتس
از آنجا که گانتس نامزدی خود به عنوان نخست‌وزیر جدید را مدیون فساد نتانیاهو و مخالفت جدی حزب راست‌گرای اسرائیل خانه ما و لیست مشترک عربی با قدرت‌گیری مجدد نتانیاهو است، به نظر می‌رسد کابینه او کابینه منسجمی نخواهد بود و عمر طولانی نخواهد داشت. مجموعه‌ای که قرار است کابینه جدید رژیم صهیونیستی را به وجود آورد، مجموعه‌ای از احزاب است که هر کدام رویکردهای متفاوتی نسبت به دیگر احزاب دارند و نقاط مشترک بین آنها آنقدر کوچک و کم‌وزن است که بعید به نظر می‌رسد بتواند آنها را 4 سال در یک کابینه حفظ کند. با توجه به نقاط تفارق و اختلاف این احزاب، احتمالا عمر این کابینه کوتاه و مملو از اختلافات باشد. آنقدر این اختلافات دامنه‌دار است که ممکن است در انتخاب وزرا کار را به انحلال کابینه بکشاند. تنها 2 گزینه می‌تواند به طول عمر این دولت کمک کند؛ اول، شیوع ویروس کرونا و وضعیت فوق‌العاده‌ای که ایجاد کرده و دوم، تعویق دادگاه نتانیاهو و احتمال به قدرت رسیدن او که می‌تواند به عنوان یک هشدار، احزاب موجود در این ائتلاف را از اختلاف و انحلال کابینه دور کند.

Page Generated in 0/0051 sec