printlogo


کد خبر: 217757تاریخ: 1398/12/27 00:00
دور دنیا

حمله نظامیان هندی به مسلمانان کشمیری ۴ شهید به‌جا گذاشت
در تازه‌ترین یورش سربازان هندی به مسلمانان مظلوم کشمیری ۴ جوان بر اثر شلیک گلوله جان باختند. نظامیان هندی ضمن یورش به منطقه یوتریگام در کشمیر اشغالی اقدام به تفتیش خانه به خانه کردند. در جریان این عملیات هزاران نظامی هندی تمام منطقه را محاصره و تمام منازلی را که به‌زعم خود مشکوک می‌یافتند تخریب کردند. در این عملیات 4 جوان مسلمان کشمیری بر اثر اصابت گلوله جان خود را از دست دادند. به ‌دنبال این اقدام، مردم کشمیر با شکستن حکومت نظامی 200 روزه هند دست به برگزاری تظاهرات زدند.  هند 7 ماه پیش با لغو خودمختاری کشمیر به‌ صورت یک‌طرفه با زیر پا گذاشتن معاهده‌های قبلی، این منطقه را رسما اشغال کرد. نظامیان هندی طی 3 دهه اخیر بیش از 100 هزار کشمیری را کشته و 10 هزار نفر را نیز مفقودالاثر کرده‌اند.
***
مهم‌ترین پایگاه اطلاعاتی آمار کرونا در جهان هک شد
برجسته‌ترین پایگاه اطلاعات لحظه به لحظه درباره ویروس کرونا و تعداد مبتلایان آن در سراسر جهان از سوی هکرها مورد حمله قرار گرفت و آمارهای هراس‌آوری روی آن منتشر شد. بازدیدکنندگان سایت «worldometers»، هنگام بازدید این سایت از مشاهده افزایش سریع و غیرمنطقی آمار مبتلایان و مرگ‌و‌میرهای ناشی از ویروس کرونا متعجب شدند. سپس مشخص شد اختلالی در این سایت به وجود آمده است به طوری که تعداد جان‌باختگان به بیش از ۸۹ میلیون تن رسیده بود و نکته جالب اینکه تعداد مبتلایان کمتر از این رقم بود و به ۶۰ میلیون تن می‌رسید. هکرها در پایگاه داده‌های کشورها، رقم ۸۹۲ هزار را برای تعداد جان‌باختگان و بیش از نیم میلیون را برای تعداد مبتلایان واتیکان ثبت کرده بودند.
***
به دلیل رشوه‌های عربستان پادشاه اسپانیا از ارث پدرش گذشت
کاخ پادشاهی اسپانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد، فیلیپه ششم، پادشاه این کشور از میراث پدرش خوآن کارلوس صرف‌نظر کرده و او را از حقوق ماهانه محروم کرده است. این اقدام با رسوایی دست داشتن پدرش در رشوه‌ها و پول‌هایی که از عربستان گرفته مرتبط است. در بیانیه کاخ سلطنتی آمده است، فیلیپه ششم از حق خود درباره آن بخش از میراث پدرش که مغایر با قانون است، چشم‌پوشی می‌کند. در بخش دیگر این بیانیه آمده است، پادشاه تصمیم گرفت حقوقی را که پدرش از بودجه کاخ دریافت می‌کند، قطع کند. این حقوق ۲۰۰ هزار یورو در سال است.
***
پوتین یک تیم کاری دولتی را مأمور مقابله با کرونا کرد
رئیس‌جمهوری روسیه دستور داد یک کارگروه ویژه در داخل شورای کشور و به ریاست شهردار مسکو به منظور مقابله با گسترش ویروس کرونا تشکیل شود. ولادیمیر پوتین، سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو را به ریاست این کارگروه منصوب کرده است؛ افراد دیگری از اعضای دولت روسیه نیز در کارگروه مقابله با گسترش کرونا ویروس حضور دارند.
***
مخالفت تروریست‌های تحت حمایت ترکیه با آتش‌بس در ادلب
گروه‌های تروریستی در شمال غرب سوریه مخالفت خود را با آتش‌بس در ادلب اعلام کردند. اتاق عملیات «حرض المومنین» که شامل گروه‌های تروریستی مورد حمایت ترکیه است در بیانیه‌ای مخالفت خود را با توافق روسیه و ترکیه با آتش‌بس در ادلب اعلام کرد. این روزنامه نوشت: این گروه‌ها با نتایج تمام نشست‌های سوچی، مسکو، آستانه و ژنو مخالفت و تأکید کردند که به مقابله با ارتش سوریه ادامه می‌دهند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه طی مذاکرات‌شان در مسکو به توافق آتش‌بس در ادلب رسیدند.
***
داعش از اعضایش خواست به اروپا سفر نکنند
حتی داعش نیز از کرونا احساس خطر کرده و جنگجویان خود را به اجتناب از سفر به شهرهای اروپایی فراخوانده است. تشکیلات تروریستی داعش در جدیدترین توصیه‌های خود که از طریق روزنامه الکترونیکی خود «النبأ» منتشر کرده به اعضای این تشکیلات درباره سفر به اروپا در شرایط کنونی هشدار داده است. تشکیلات داعش این توصیه‌ها را در راستای حفظ جان اعضای خود داده است. این گروه تروریستی همچنین با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشورهای اروپایی از عناصر خود خواسته از «سرزمین وبا» دوری کنند تا کمتر در معرض خطر بیماری مهلک و کشنده کرونا که آن را «طاعون» توصیف کرده، قرار بگیرند. داعش در ادامه گفته است‌، افراد سالم نباید وارد «سرزمین وبا» شده و مبتلا از آن خارج شوند.
***
بیانیه تند ترکیه علیه روسیه
وزارت خارجه ترکیه در ادامه مخالفت‌های آنکارا با آنچه «اشغالگری» مسکو در قبال الحاق منطقه کریمه به روسیه می‌خواند، روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای موضع ترکیه درباره این موضوع را تکرار کرد. در این بیانیه آمده است: «ترکیه و جامعه بین‌المللی الحاق غیرقانونی جمهوری خودمختار کریمه اوکراین توسط فدراسیون روسیه را به رسمیت نمی‌شناسد، اقدامی که ۶ سال قبل بعد از یک همه‌پرسی غیرقانونی پی‌ریزی شد». وزارت خارجه ترکیه همچنین اعلام کرد، حفظ امنیت و رفاه تاتارهای منطقه کریمه، جزو اولویت‌های آنکارا است. این اولین باری نیست که مقام‌های آنکارا درباره منطقه کریمه صحبت و اظهارنظر کرده‌اند. رئیس‌جمهور ترکیه اواسط بهمن‌ماه طی سفر به کی‌یف و در دیدار با رئیس‌جمهور اوکراین در این باره گفته بود: «بر موضع ثابت خود درباره تمامیت ارضی اوکراین و به رسمیت نشناختن الحاق غیرقانونی شبه‌جزیره کریمه به روسیه تاکید می‌کنیم».

Page Generated in 0/0372 sec