printlogo


کد خبر: 217759تاریخ: 1398/12/27 00:00
زمان و مکان گزینشی آسیایی‌ها، دغدغه این روزهای کشتی ایران
بلاتکلیفی ورزش اول

زمان و مکان مسابقات گزینشی المپیک 2020 در پی شیوع کرونا در جهان نامعلوم است و این روزها کشتی‌گیران به صورت انفرادی و بر پایه «شاید» تمرینات‌شان را در هر جایی که برای تمرین پیدا کنند، پشت سر می‌گذارند. هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد سال 2020 اینقدر برای جهان پر از التهاب آغاز شود. این‌بار نه جنگی در کار است و نه خونریزی، بلکه موجودی ذره‌بینی، بشر را مستاصل کرده است. بیماری از ووهان چین آغاز شد و در پی همه‌گیری، حالا ورزش دنیا رو به تعطیلی می‌رود. فدراسیون‌های جهانی یکی پس از دیگری مسابقات‌شان را لغو می‌کنند و ویروس کرونا هر روز در سطح دنیا، قربانیان بیشتری می‌گیرد. شیوع گسترده و عجیب و غریب این ویروس مهارنشدنی، باعث شده اردوی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران هم تعطیل شود. ستاد مقابله با کرونا در ورزش تصمیم گرفت هیچ اردو و مسابقه‌ای برگزار نشود تا زنجیره ابتلا در ورزش قطع شود. با این وجود کشتی‌گیران، مسابقات گزینشی المپیک را در پیش دارند و می‌دانند در نهایت تا چند ماه دیگر باید برای کسب سهمیه المپیک روی تشک آسیایی بروند. در این میان رئیس اتحادیه جهانی کشتی هم تاکید داشته در این شرایط، حفظ سلامت ورزشکاران، مهم‌ترین اولویت این اتحادیه محسوب می‌شود و پس از لغو رقابت‌های گزینشی آسیایی‌ها در قرقیزستان، 2 رویداد جهانی و اروپایی کشتی گزینشی المپیک در بلغارستان و مجارستان نیز لغو شد. «نناد لالوویچ» تاکید کرد: «پروسه مشخص شدن شرکت‌کنندگان ما در المپیک در میدان مبارزه انجام می‌شود اما باید صبور و هوشیار باشیم، چرا که ویروس کرونا به موضوعی فراگیر در جهان تبدیل شده است». انتخابی المپیک در قاره اروپا به میزبانی مجارستان و قاره‌های آفریقا- اقیانوسیه به میزبانی مراکش تا ماه مه ‌(اردیبهشت‌ماه سال 99) به تعویق افتاده اما محل برگزاری تغییر نکرده است. انتخابی المپیک به صورت جهانی نیز به میزبانی بلغارستان به اوایل ماه ژوئن (نیمه دوم خردادماه سال 99) موکول شده است اما برگزاری انتخابی المپیک در قاره آسیا کماکان در دست بررسی است. گفته شده این رقابت‌ها شاید خرداد برگزار شود که البته به دلیل نزدیکی آن به گزینشی جهانی، قطعاً نیاز به بررسی‌های بیشتر است. همین ابهامات، کار کشتی‌گیران آسیایی بویژه ایران را که یکی از مدعی‌ترین تیم‌های قاره کهن است، سخت‌تر از سایر قاره‌ها کرده است. تیم‌های ملی آزاد و فرنگی ایران در 6 وزن سهمیه نگرفته‌اند و قطعاً تمرین کردن بر پایه «شاید» کار بسیار دشواری است. «شاید»هایی چون؛ شاید مسابقات در خردادماه برگزار شود، شاید گزینشی‌ها تجمیع شود، شاید المپیک به تعویق بیفتد و... . کشتی‌گیران در شهرهای خود با مشکلات زیادی برای تمرین مواجه هستند و باشگاه‌ها تعطیل شده است. کشتی رشته‌ای است که حریف تمرینی می‌خواهد. این روزها تمرین کردن به یکی از سخت‌ترین کارهای ممکن تبدیل شده و با هر کشتی‌گیری که صحبت می‌کنیم، اولین سوالش درباره المپیک است که آیا به تعویق خواهد افتاد؟
 
* محمدیان: به‌جای تشک روی پتو با پدرم و برادرم کشتی گرفتم
مدعی وزن ۹۷ کیلوگرم تیم‌ملی کشتی آزاد گفت: از روز اولی که دوباره استارت زدم، همه فکر و برنامه‌ام روی سال ۱۳۹۹ بود و اکنون نیز انگیزه‌ام تغییر نکرده است. محمدحسین محمدیان در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه تمریناتش را در خانه پیگیری می‌کند، اظهار داشت: باشگاه‌ها تعطیل شده است و وضعیت هم به ‌گونه‌ای نیست که خیلی بشود از منزل خارج شد. خوشبختانه من در خانه هم حریف تمرینی دارم. تشک کشتی ندارم اما چند روز پیش چند پتو روی زمین انداختم و با پدرم و برادرم مرور فن کردیم. در خانه می‌دوم و طناب می‌زنم. برادرم 75-74 کیلو است و می‌شود با هم تمرین کشتی کنیم. وی ادامه داد: مسابقات گزینشی به تعویق افتاده، خوب است که با این وضعیت قرار نیست مسابقات در همان موعد مقرر برگزار شود. آمادگی عمومی‌مان را حفظ کرده‌ایم اما تمرین خوبی نمی‌توان داشت. ان‌شاءالله زودتر این وضعیت تمام شود و بتوانیم کار را در اردوی تیم‌ملی دنبال کنیم. محمدیان با اشاره به اینکه هرگز فکرش را نمی‌کرد در سال المپیک، دنیا با چنین وضعیتی مواجه شود، خاطرنشان کرد: مردم ساری ترددشان را در سطح شهر کمتر کرده‌اند. باید در منزل ماند و برای کار غیرضروری از خانه خارج نشد. همه برنامه‌های‌مان به هم ریخته است. نه‌تنها ما، بلکه الان وضعیت کل دنیا به هم ریخته و همه چیز دگرگون شده است. ما هم باید حواس‌مان باشد این موضوعات انگیزه و تمرین‌مان را کم نکند. سعی می‌کنم حتماً روزی یک جلسه تمرین داشته باشم. با مربیان تیم ملی هم در ارتباط هستم. آنها برنامه تمرینی با شرایط موجود می‌دهند. دارنده مدال برنز سال 2014 کشتی آزاد جهان با تأکید بر اینکه انگیزه زیادی برای سال آینده دارد، گفت: می‌خواستم در توکیو طلا بگیرم و سال خوبی را برای همه مردم کشورم رقم بزنم، حالا هم انگیزه‌ام تغییری نکرده و فقط به همین فکر می‌کنم. این کشتی‌گیر ساروی درباره امیدواری‌هایی که در چند ماه اخیر نسبت به تیم‌ملی آزاد ایجاد شد، تأکید کرد: سرمربی تیم ملی هم می‌گوید حس خوبی به تیم دارد. این فضای رقابتی، همه را امیدوار به کسب نتیجه می‌کند. شاید مثل همان اتفاقی که در لندن برای تیم ملی فرنگی رخ داد، حالا برای تیم ملی آزاد هم اتفاق بیفتد.
 
* رنگرز: کشتی‌گیران این وضعیت را مدیریت می‌کنند
سخنگوی فدراسیون کشتی گفت: نناد لالوویچ خیلی با صراحت حفظ سلامت کشتی‌گیران را اولویت اصلی اعلام کرده است. ما نیز طبق همان سیاست، باید اولویت‌مان صیانت از سرمایه‌های فنی‌مان باشد. حسن رنگرز درباره وضعیت این روزهای کشتی با توجه به تعطیلی گسترده مسابقات و اردوها برای مقابله با کرونا اظهار داشت: موضوع شوخی‌بردار نیست، ما هیچ گمانه‌ای هم درباره آینده مسابقات نداریم و همه منتظریم ببینیم چه اتفاقی رخ خواهد داد. شرایط خیلی بدی است. وی ادامه داد: وقتی اتحادیه جهانی و شخص نناد لالوویچ خیلی با صراحت حفظ سلامت کشتی‌گیران را اولویت اصلی اعلام می‌کند، ما نیز طبق همان سیاست، باید اولویت‌مان صیانت از سرمایه‌های فنی‌مان باشد. به هر شکل 2 مسابقات گزینشی اروپایی و جهانی هم فعلا لغو شده و 2 زمان احتمالی برای آن عنوان کرده‌اند؛ خرداد و تیر‌ماه که باید دید در نهایت چه تاریخ‌هایی قطعی می‌شود. رنگرز با تاکید بر اینکه امکان آغاز اردوهای تیم ‌ملی کشتی در این وضعیت نیست، تصریح کرد: همان‌طور که در جریان هستید، سازمان جهانی بهداشت کرونا‌ویروس را یک بیماری همه‌گیر عنوان کرده و انصافا شرایط دشواری ایجاد شده و به ‌رغم اراده ما برای برپایی اردو، بستر مناسبی در این ‌باره وجود ندارد. مدیر تیم‌های ملی فرنگی در پاسخ به این سوال که «آیا پیگیری تمرینات ملی‌پوشان در شهرهای‌شان، آنها را با خطر بیشتر ابتلا به ویروس مواجه نخواهد کرد؟» خاطرنشان کرد: کاری که ما می‌توانستیم در این شرایط انجام دهیم، این بود که کشتی‌گیران در بین مربیان تقسیم شوند و پیگیری وضعیت تمرینی و جسمانی‌شان در اختیار مربی مشخصی قرار بگیرد که بشود فرآیند آمادگی جسمانی‌شان مهندسی شود. ما نمی‌توانیم توقع داشته باشیم بچه‌ها کامل در خانه بمانند و بعد از بهبود شرایط به اردو بیایند. به آنها برنامه تمرینی داده شده که بتوانند تمرینات هوازی و دویدن و کار با وزنه را دنبال کنند. باید این اوضاع را مدیریت کرد و نمی‌شود کشتی‌گیر را به صورت کامل قرنطینه خانگی کرد.

Page Generated in 0/0071 sec