printlogo


کد خبر: 217809تاریخ: 1398/12/28 00:00
دور دنیا

انصارالله: ائتلاف عربی اقدامی برای مقابله با کرونا نمی‌کند
رئیس کمیته عالی انقلاب یمن کشورهای ائتلاف متجاوز عربی را مسؤول هرگونه ابتلای یمنی‌ها به کرونا دانست و تاکید کرد آمریکا با پایان محاصره مخالف است و حتی خواهان توقف کمک‌های انسانی است. محمدعلی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن اعلام کرد: ائتلاف عربی عمدا هیچ کاری برای مقابله با شیوع بیماری کرونا در مناطقی که اشغال کرده، نمی‌کند؛ نه اقدام پیشگیرانه‌ای می‌کند نه اقدام فوق‌العاده‌ای، نه قرنطینه‌ و نه هیچ اقدام دیگری. وی در توئیتی ائتلاف متجاوز عربستان را مسؤول هرگونه ابتلا به کرونا در کشور و عدم اتخاذ تصمیمات درست دانست و اشاره کرد ائتلاف کنترل حریم هوایی و گذرگاه‌های دریایی و زمینی را در دست دارد.
***
سنای آمریکا قانون جاسوسی اطلاعات خارجی را تمدید کرد
سنای ایالات ‌‌متحده آمریکا به اتفاق آرا مفاد قانون جاسوسی اطلاعات خارجی (FISA) را که یکشنبه منقضی شد، برای مدت کوتاهی دوباره تمدید کرد. تایید تمدید این قانون برای بازه زمانی ۷۷ روزه است و اکنون مجلس نمایندگان آمریکا هم باید موافقت خود را با آن اعلام کند. در گزارش ماه دسامبر بازرس کل وزارت دادگستری آمریکا، موارد متعددی از بروز اشتباه و حذف به دست اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) در درخواست‌های استفاده از این قانون به منظور شنود کارتر پیج، دستیار کمپین ترامپ در سال ۲۰۱۶ شناسایی شد.
***
اعتراض شدید چین به استفاده ترامپ از واژه «ویروس چینی»
وزارت خارجه چین به توئیت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که در آن  از واژه ویروس چینی به جای عبارت ویروس «کووید-19» استفاده کرده بود شدیدا اعتراض کرد. ترامپ در حساب توئیتری خود نوشت: «آمریکا قویا از صنایعی مثل ایرلاین‌ها و دیگر صنایع که به طور خاص تحت تاثیر ویروس چینی قرار گرفته‌اند حمایت خواهد کرد. ما قوی‌تر از قبل خواهیم شد». به نظر می‌رسد ترامپ عمدا از واژه ویروس چینی به جای ویروس کرونا استفاده کرده است تا عامل تضعیف اقتصاد آمریکا را به چین نسبت دهد.
***
اقدامات خلیل‌زاد برای ایجاد نسخه جدیدی از حکومت وحدت ملی
در حالی که جنجال‌های انتخاباتی ادامه دارد به‌نظر می‌رسد نماینده ویژه آمریکا در افغانستان برای ایجاد نسخه جدیدی از حکومت وحدت ملی تلاش می‌کند. «زلمای خلیل‌زاد» نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان ضمن خطرناک خواندن شرایط کنونی افغانستان گفت که نگرانی‌های «عبدالله عبدالله» درباره روند انتخابات این کشور «صحیح» است. خلیل‌زاد به «اشپیگل» گفت با این حال اگر اشرف غنی و عبدالله بتوانند به‌روی دولتی فراگیر به‌رهبری غنی توافق کنند و اگر این دولت فراگیر بتواند با دیگر رهبران سیاسی تیم مذاکره‌کننده تشکیل دهد فرصت خوبی برای پیشرفت عمده در روند صلح وجود دارد.
***
خشم مردم لبنان از تبرئه‌شدن جاسوس اسرائیلی
جوانان لبنانی با بستن مسیر منتهی به منطقه بریتال و به آتش کشیدن لاستیک‌ها، اعتراض خود را به آزادی عامر الفاخوری، جاسوسی اسرائیلی نشان دادند. معترضان همچنین مسیر دورس در نزدیکی ایستگاه الجبلی را با قرار دادن لاستیک‌های آتش گرفته بستند. دادگاه نظامی لبنان حکم آزادی «عامر الفاخوری» جاسوس اسرائیلی را صادر کرد و در عین حال حزب‌الله این اقدام را تصمیمی اشتباه و تحت فشارهای آمریکا توصیف کرد. دادگاه نظامی لبنان در بیانیه‌ای با اعلام آزادی عامر الیاس الفاخوری، احکام صادره قبلی درباره وی را شامل گذشت زمان و باطل عنوان کرد. گفتنی است الفاخوری جنایات زیادی را در حق اسرا مرتکب شده به طوری که به قصاب الخیام معروف است. پیش‌تر اخباری درباره تلاش سفارت آمریکا در بیروت برای فراری دادن الفاخوری به خارج کشور منتشر شده بود.
***
هشدار مصر به رسانه‌های غربی
کمیته اطلاعات رسانه در مصر دیروز تصمیم گرفت دفتر روزنامه انگلیسی «گاردین» را در مصر ببندد و مجوز این دفتر را پس بگیرد. این کمیته همچنین در بیانیه‌ای خبری تصمیم گرفت به خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز هم هشدار نهایی بدهد تا در اخباری که درباره مصر منتشر می‌کند به منابع رسمی رجوع کرده و قوانین حرفه‌ای را رعایت کند. کمیته اطلاعات رسانه مصر تأیید کرد که این 2 روزنامه در خبرهایی که با موضوع ویروس کرونا در مصر منتشر می‌شود به قوانین حرفه‌ای پایبند نبودند و به منابع ناموثق اعتماد می‌کردند و با منابع رسمی و مقامات رسمی معتبر ارتباط برقرار نمی‌کردند. این کمیته تاکید کرد که آنچه اتفاق افتاده است انتشار اخبار گمراه‌کننده درباره مصر و اشتباه و توهین عمدی به مصر از هر نظر بوده است که این کار بارها و بارها توسط 2 روزنامه بویژه گاردین تکرار شده است.

Page Generated in 0/0049 sec