printlogo


کد خبر: 217819تاریخ: 1398/12/28 00:00
نگاه

درباره کتاب «شبیه خودش» روایت زندگی شهید جوان مدافع حرم، حامد جوانی
توپچی عاشق
مهدی خدادادی: بالاترین مرتبه عشق آنجاست که در رفتار، گفتار، کردار و حتی ظاهر عاشق بروز کند و حامد جوانی به این مرتبه بالا دست یافته بود. ترک‌ها به کسانی که زیاد اهل هیات و روضه باشند، «حسین‌چی» می‌گویند یعنی عاشق امام حسین(ع). حامد و برادر بزرگ‌ترش امیر از همان کودکی حسین‌چی شده بودند ولی حامد بیشتر شیفته روضه حضرت عباس (ع) بود و اگر به او بود دوست داشت همه روضه‌خوان‌ها روضه حضرت عباس(ع) بخوانند، او هم حسین‌چی شده بود و هم عباسچی.
«شبیه خودش» داستان زندگی جوان نخبه تبریزی‌ است که پس از گذراندن دوره افسری توپخانه در اصفهان جذب یگان توپخانه لشکر عاشورا می‌شود و به دلیل استعداد و مهارت در کارش افتخارات زیادی برای یگان توپخانه لشکر در میان یگان توپخانه‌های لشکرهای سپاه کسب می‌کند و همین خصوصیت و تبحر او پایش را به سوریه باز می‌کند. 
حسین شرفخانلو نویسنده کتاب «شبیه خودش» انسان خوش‌ذوق و توانایی ا‌ست که نوشته‌هایش به دلیل اینکه از جان و دلش برخاسته خوب به جان و دل مخاطب می‌نشیند و جذاب است. دفاع‌مقدس واژه‌ای است که او با پوست و خون خویش از یک سالگی لمس کرده و با شهادت پدرش با جانش عجین شده است. در کتاب محترم«شبیه خودش» او سراغ جوانی از دیار خویش، آذربایجان رفته و زندگی کوتاه ولی پربرکت  شهید مدافع حرم حامد جوانی را به زیور طبع آراسته و در مقابل دیدگان مخاطب قرار داده‌ است.
شرفخانلو روایت سوم شخص را برای بیان داستان زندگی این جوان تبریزی انتخاب می‌کند و با انتخاب برش‌های مناسب از زندگی این شهید مدافع حرم بخوبی مخاطب را با او آشنا می‌کند. فضاسازی، پرداختن به جزئیات و بهره‌مندی از اصطلاحات محلی از نکات برجسته این اثر است و در کنار روانی و جذابیت سوژه پرداخته‌شده، باعث خوانش سریع و بی‌وقفه اثر توسط مخاطب می‌شود. 
شرفخانلو در کتاب احساسات مخاطب را بخوبی درگیر داستان این زندگی می‌کند که سبب انقلاب روحی و دگرگونی حال مخاطب در تمام فصول کتاب می‌شود. «شبیه خودش» یک روضه است، یک روضه مکشوفه!«آن شب، شب عاشقان حضرت عباس(ع) بود و حکایت آب و عطش و دست‌ها! باید روضه حضرت عباس(ع) می‌خواندند. صدای روضه‌خوان گم بود بین ناله و فریاد حسین‌چی‌ها. چند نفر از هوش رفته بودند. مجلس داشت خون گریه می‌کرد. حامد روضه مجسم سقا بود که آمده بود وسط هیات و هیأتی‌های تبریز پروانه‌های دور نعش حسین‌چی جوانی که شکل مولایش شهید شده بود. نوحه به عمود و سر سقا نرسید. کسی تا آن شب در هیأت‌های تبریز، روضه‌ای به این مکشوفی ندیده و نخوانده بود».
کتاب «شبیه خودش» به قلم حسین شرفخانلو روایت زندگی شهید جوان مدافع حرم حامد جوانی در 120 صفحه توسط انتشارات روایت فتح سال 95 به بازار نشر عرضه شد و تاکنون 5 نوبت تجدید چاپ شده است.
***
درباره کتاب «عطر عربی» مجموعه داستان گروهی به انتخاب مرحوم استاد فیروز زنوزی‌جلالی
داستان‌های معطر
دهه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، دهه‌ای مهم و سرنوشت‌ساز بوده و هست. حتی شاید بتوان گفت از دهه‌های 40 یا 50 و 60 هم اهمیت بیشتری دارد. رسیدن به تمدن اسلامی اگر در دهه‌های گذشته تنها در حد یک فرضیه بود و حتی به نظریه هم تبدیل نشده بود. حال دارد به تحقق نزدیک می‌شود و همین نزدیکی به تحقق سبب شده حزب شیطان با تمام قوا در مقابل حزب‌الله- در مقابل اسلام- قد علم کند. اگر در دهه‌های 40 و 50 با لباس کفر با اعدام و تیرباران منادیان اسلام را خاموش می‌کرد یا اگر دهه 60 با لباس تزویر دست به ترور می‌زد یا با تحمیل جنگ 8 ساله در برابر ما و در حقیقت در مقابل قلب تپنده جهان اسلام که بسترساز تشکیل تمدن اسلامی نیز هست، ایستاد، در دهه کنونی با توانی بیشتر از پیش و در لباس اسلام به مبارزه با اسلام برخاست و شهدای بسیاری در این مواجهه جان نازنین خویش را برای دفاع از حریم اسلام تقدیم کردند. شهدایی که به یقین با شهدای دهه‌های گذشته نیز توفیر بسیار دارند.
شهدایی که ثواب هجرت را در کارنامه دارند. شهدایی که در دیار غربت و دور از وطن به شهادت رسیدند و در دفاع از حرم اهل بیت جان خویش را نثار کردند. شهدایی که به فرموده رهبری معظم انقلاب، شهدای عزیز و غریبی هستند که قدر و ارزش کاری که انجام دادند را مردم 15-10 سال بعد خواهند فهمید. مجموعه داستان گروهی «عطر عربی» شاید بتوان گفت یکی از بهترین آثار تولیدی در این زمینه است که مشتمل بر 14 داستان کوتاه از 14  نویسنده توانا است. داستان‌هایی که انتخاب و اجتماع آن در تن واحد این کتاب توسط ناخدای ادبیات داستانی معاصر مرحوم استاد فیروز زنوزی‌جلالی انجام شده است. داستان‌هایی که در عین وحدت موضوع از تنوع خوبی در زاویه دید، زبان روایت، طرح مساله و... برخوردار بوده و هریک مخاطب را به شیوه خویش مسحور و مجذوب خود می‌کند و با بهره بردن از دستورخط مناسب، استفاده از تکنیک‌های خلاقانه ادبی احساس مخاطب را بخوبی با خویش درگیر می‌کنند.
داستان‌هایی که مطالعه هریک از آنها به نحوی عطر زیبای دفاع از حرم زینبی را با مشام جان ما آشنا می‌کنند.
«ما اگه این جاییم، فقط به عشق خانومه» 
و نامی را بر زبان آورد که آن موقع نفهمیدم اما بعد از ابوبکر پرسیدم. زینب. تلفظ سختی دارد. نام زنی است که در مقبره‌ای، اینجا دفن است و انگار برای اینها خیلی مقدس است. شاید مثل مادر ترزا. بزرگ‌تر حتی. مثل ماریای مقدس.
کتاب «عطر عربی» مجموعه داستان گروهی به انتخاب مرحوم استاد فیروز زنوزی‌جلالی در 228 صفحه توسط موسسه فرهنگی- هنری شهرستان ادب در بهار سال 1396 چاپ و روانه بازار نشر شده است. 

Page Generated in 0/0068 sec