printlogo


کد خبر: 217821تاریخ: 1398/12/28 00:00
تعداد مبتلایان کرونا به 16169 و شمار قربانیان به 988 نفر رسید 5389 تن از بیماران کرونایی بهبود یافته‌اند
دامنه پرنوسان ابتلا به کرونا
نمودارهای ابتلا به کرونا نشان می‌دهد استان قم در حال خروج از پیک این بیماری است

گروه اجتماعی: تعداد مبتلایان روزانه کرونا همچنان نوسان دارد و با توجه به سهل‌انگاری مسؤولان و بی‌توجهی بخشی از مردم، روند کاهش ابتلا به این ویروس هنوز آغاز نشده است.
به گزارش «وطن‌امروز» آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد روند ابتلا به کرونا از ابتدای هفته جاری تا روز دوشنبه کاهشی بوده اما روز گذشته بار دیگر تعداد مبتلایان افزایش یافت.
روز شنبه 1365 نفر روز یکشنبه 1209 نفر و روز دوشنبه 1053 نفر، به تعداد مبتلایان کرونا اضافه شد اما آمار ابتلای روز گذشته 1178 نفر اعلام شد تا همچنان روند ابتلا پرونوسان باشد.
با وجود نوسان در آمار ابتلا به کرونا اما روند تعداد قربانیان ناشی از این ویروس همچنان صعودی است و در 10 روز اخیر تعداد مرگ‌و‌میر روزانه کرونا افزایشی بود است. مرگ‌های کرونایی در روز شنبه 97 نفر، یکشنبه 113 نفر، دوشنبه 129 نفر و روز سه‌شنبه 135 نفر اعلام شد. بررسی جدول آمار مبتلایان به کرونا نشان می‌دهد آمار ابتلا در استان قم همچنان نسبت به هفته‌های گذشته کاهشی است و این روزها در میان استان‌هایی قرار گرفته که تعداد مبتلایان روزانه زیادی ندارند اما همچنان آمار روزانه استان‌‌های تهران، البرز و اصفهان نگران‌کننده است. دیروز استان تهران با 273 مورد و البرز با 116 مورد تنها استان‌هایی بودند که بیش از 100 مبتلا را در روز سه‌شنبه ثبت کردند. این در حالی است که آذربایجان شرقی با 78 مورد، اصفهان با 75 مورد، خراسان رضوی با 63 مورد، مازندران با 59 مورد، یزد با 49 مورد، مرکزی با 47 مورد و گیلان با 45 مورد در روز گذشته بیشترین آمار ابتلا را داشتند. دکتر کیانوش جهانپور درباره جدیدترین آمار ابتلا به «کووید-١٩» در کشور اظهار کرد: از ظهر دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه و بر اساس نتایج آزمایشگاهی، 1178 مورد جدید ابتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شد و شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به 16169 نفر رسید.
وی افزود: خوشبختانه 5389 نفر از بیماران «کووید-19» در کشور بهبود یافته و ترخیص شده‌اند و این آمار روز به روز در حال افزایش است. دکتر جهانپور بیان کرد: متاسفانه 125 نفر از بیماران جان خود را از دست دادند و تعداد درگذشتگان بیماری «کووید-19» در کشور به 988 مورد رسید.
بر اساس آخرین آمارها استان تهران با 4047 مورد، مازندران و اصفهان با 1423 مورد، قم با 1053 مورد، گیلان با 903 مورد، مرکزی با 759، البرز با 730 مورد، خراسان رضوی با 629 مورد، سمنان با 517 مورد و آذربایجان شرقی با 487 مورد در رده‌های اول تا دهم جدول کرونا در کشور قرار دارند.
 
* کرونای عید
 «در برخی شهرهای کشور، تراکم موارد ابتلا به کرونا در مناطقی است که عمدتا افراد فقیر و پایین‌تر از متوسط در آنجا ساکن هستند، بر همین اساس علاوه بر بسته‌های کمکی که دولت برای این اقشار در نظر گرفته است، خیرین هم می‌توانند در این حوزه ورود کنند». نماینده ویژه وزیر بهداشت و ناظر بر اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با بیماری کرونا که عازم سفر به استان‌های شمال غربی کشور جهت بررسی وضعیت بیماری «کووید-۱۹» در این استان‌هاست، در گفت‌وگو با ایسنا افزود: در برخی شهرهای کشور، تراکم موارد ابتلا به کرونا در مناطقی است که از نظر اقتصادی عمدتا افراد فقیر و پایین‌تر از متوسط در آنجا ساکن هستند، همچنین عمدتا تعداد خانه‌ها نیز تراکم بالاتری در این مناطق داشته و در محیط اینگونه مناطق هم مردم در نانوایی‌ها و محل با تراکم بیشتری حضور دارند. دکتر ایرج حریرچی افزود: این موضوع نشان می‌دهد اقدامات باید بر این نوع محلات که تراکم بیشتری دارند، متمرکز شود که اقداماتی در حال انجام است. از طرفی باید توجه کرد این افراد و سطوح اجتماعی معمولا در خانه هم امکان ایزولاسیون و جداسازی ندارند و ممکن است خانواده خودشان را هم به کرونا مبتلا کنند. وی ادامه داد: بر همین اساس مراکز مراقبت‌های تنفسی و نقاهتگاه‌هایی ایجاد شده تا کسانی که لازم نیست خدمات بیمارستانی دریافت کنند اما باید از سایر اعضای خانواده جدا شوند و امکان جداسازی در منزل هم برای‌شان وجود ندارد، در این مراکز نگهداری شوند. حریرچی با بیان اینکه بنابراین مناطق و محلات محروم در شهرها باید مورد توجه بیشتری قرار گیرند، گفت: در عین حال این افراد هم می‌توانند از نقاهتگاه‌هایی که ایجاد شده، استفاده کنند. وی تاکید کرد: در عین حال علاوه بر بسته‌های کمکی که دولت برای این اقشار در نظر گرفته است، خیرین هم می‌توانند در این حوزه ورود کرده و روی این اقشار کم‌درآمد تمرکز بیشتری کنند. حریرچی همچنین گفت: نقاهتگاه‌های مراقبت از بیماران کرونایی که نیازی به بستری در بیمارستان ندارند، در شهرهایی که تراکم بیماری «کووید-۱۹» بیشتر است، ایجاد شده است. 
 
* شروع غربالگری کرونا در مبادی خروجی ۱۳ استان
از دیروز تمام مبادی خروجی ۱۳ استان شامل استان‌های تهران، قزوین، خراسان رضوی، گیلان، گلستان، مازندران، قم، مرکزی، اصفهان، سمنان، همدان، البرز و لرستان مورد کنترل و پایش بیماری کرونا قرار گرفت و از خروج شهروندانی که دارای علائم مشکوک باشند، جلوگیری شده و این افراد به مدت ۱۴ روز به قرنطینه منتقل می‌شوند. جمعیت هلال‌احمر در این اطلاعیه از هموطنان خواسته است ضمن همکاری با عوامل مستقر در پایگاه‌ها از هرگونه تردد غیرضروری نیز اجتناب کنند. گفتنی است در صورت افزوده شدن استان‌های دیگر به این طرح، اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد.
 
* افزایش روزانه مراجعه به بیمارستان‌های تهران
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به اثر نامطلوب داروهای ضدالتهابی روی سیستم ایمنی بدن، نسبت به مصرف مسکن‌هایی مانند بروفن و ژلوفن برای کاهش علائمی همچون سردرد و بدن‌درد افراد مشکوک به کرونا هشدار داد. علیرضا زالی درباره مصرف دارو برای پیشگیری از ابتلا به کرونا اظهار کرد: افرادی که علائم خفیف «کووید-۱۹» را دارند یا دچار بدن‌درد، سردرد و تب هستند ممکن است از مسکن‌های معمول مثل بروفن و ژلوفن استفاده کنند، متاسفانه ثابت شده که تمام داروهای ضدالتهابی اثر نامطلوبی روی وضعیت ایمنی بدن دارند. مطالعات در ایتالیا نشان داده است افراد مبتلا به کرونایی که بدحال شده‌اند، افرادی بوده‌اند که از مسکن‌ها استفاده کرده بودند، بنابر این داروهای ضدالتهابی مانند بروفن برای افرادی که مشکوک به کرونا هستند مجاز نیست و مصرف آنها عوارض بیماری را تشدید می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه تنها داروی مجاز برای افرادی که تب یا درد عضلانی دارند استامینوفن ساده است، گفت: مصرف کورتن می‌تواند مرگ‌ومیر افراد مبتلا به «کووید-۱۹» را بشدت بالا ببرد، بنابراین مصرف هرگونه کورتن و اصطلاحا داروی استروییدی برای این بیماری ممنوع است. البته این مسأله یک استثنا دارد؛ برخی افراد مانند بیماران مفصلی و بیماران مبتلا به آسم در طول زندگی خود نیازمند به مصرف کورتن هستند، این افراد نباید بدون مشورت با پزشک داروی خود را قطع کنند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، زالی با بیان اینکه کورتن به صورت ناگهانی سیستم ایمنی بدن را دچار ضعف می‌کند، یادآور شد: مصرف کورتن در موارد غیرضروری و بدون تجویز پزشک می‌تواند عوارض بیماری «کووید-۱۹» را تشدید کند.
همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره وضعیت ابتلای افراد جدید به این ویروس در کشور، گفت: در بروز موارد جدید مباحثی مانند ارجاع فرد به بیمارستان‌ها مطرح است، یعنی موارد ابتلای جدید که در وزارت بهداشت مطرح می‌شود موارد مثبتی هستند که از بلاتکلیفی درآمده‌اند و بررسی‌های ما نشان می‌دهد در روزهای اخیر هنوز در تهران سیر کاهنده وجود ندارد و میزان مراجعات کماکان تصاعدی است. حتی ممکن است موارد جدید ما شامل بیماران بدحال‌تری شوند.
 

Page Generated in 0/0064 sec