printlogo


کد خبر: 217822تاریخ: 1398/12/28 00:00
«وطن امروز» از تبعات مسافرت ایام نوروز در روزهای کرونایی گزارش می‌دهد
سفر آخرت

اسدالله خسروی: در شرایطی که مسؤولان و مدیران بهداشتی بر ماندن در خانه با هدف حفظ سلامتی خود و دیگران و نیز قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا تاکید دارند اما خیلی‌ها با بی‌توجهی به چنین توصیه‌هایی، راهی سفر هستند.
نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی گفت: کسانی که به قصد تفریح به شهرهای شمالی کشور سفر می‌کنند، به دلیل کمبود امکانات و محدودیت‌های اقامتی و نیز آلوده بودن این استان‌ها به ویروس کرونا باید خطر بلای بیماری را به جان بخرند! از طرفی باید به فکر سلامت شهروندان این مناطق هم باشند.
عزت‌الله یوسفیان‌ملا در گفت‌وگو با «وطن امروز» با بیان اینکه شهرهای شمالی کشور در پی شیوع ویروس کرونا از امکانات بسیار پایینی برخوردارند، تصریح کرد: استان‌های مازندران و گیلان این روزها حتی از تامین نیاز لوازم بهداشتی خودمراقبتی نظیر دستکش، ماسک و مواد ضدعفونی عاجزند. از طرفی ظرفیت بیمارستان‌ها برای بستری مبتلایان کرونایی پر است، بنابراین مسافران به شهرهای شمالی برای سفر به این استان‌ها نباید ریسک کنند، چرا که هیچ امکاناتی در این منطقه وجود ندارد.
وی اضافه کرد: اگر اتفاقی برای مسافران شهرهای شمالی در این شرایط غیرعادی که همه جا به ویروس کرونا آلوده است بیفتد، رسیدگی به آنها بسیار سخت است، چرا که کادر پزشکی و تجهیزات بهداشتی در استان‌های شمالی جوابگوی کثرت مبتلایان به این بیماری نیست، بنابراین نباید بدون فکر و تدبیر بار سفر شمال کشور بست.
نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بهترین گزینه برای حفظ سلامت در این روزهای پرالتهاب کرونایی، ماندن در خانه است، افزود: خواهش ما از مردم این است تا رفع اپیدمی ویروس و قطع زنجیره آن در منزل بمانند، نه اینکه سودای سفر داشته باشند و با این فکر که دارای ویلا و امکانات هستند، راهی سفر شوند، چرا که مسافرت‌ باعث گسترش شیوع این ویروس می‌شود و جان هموطنان‌مان به خطر می‌افتد.
وی به برخورد مردم بومی استان‌های شمالی با مسافران اشاره کرد و گفت: دولت باید تمهیدات لازم را برای جلوگیری از ورود مسافران به شهر‌های شمالی و دیگر شهرها بیندیشد، چرا که این ویروس مرموز برق‌آسا منتقل می‌شود. بنابراین شهروندان بومی به دلیل ترس از ابتلا به این بیماری بعضا مانع ورود مسافران به شهرهای توریسم‌پذیر می‌شوند، زیرا احساس خطر می‌کنند.
 
* ریسک مرگ را با انجام مسافرت به جان نخرید
موج سرایت بیماری «کویید-19» اکنون در سراسر کشور در حال حال افزایش است، بنابراین با ماندن در خانه و رعایت اصول بهداشتی می‌توان براحتی از این بحران عبور کرد. رئیس اداره مراقبت‌ بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت گفت: اگر 80 تا 90 درصد مردم توصیه‌های بهداشتی و خودمراقبتی را رعایت کنند و در طول 2 هفته آینده به طور مطلق در خانه بمانند، موج ابتلا به ویروس کرونا از هفته نخست فروردین‌ماه 99 کاهشی می‌شود و این بیماری بتدریج از کشور رخت بر می‌بندد.
دکتر حسین عرفانی در گفت‌وگو با «وطن امروز» با بیان اینکه برخی نسبت به تاکیدات مسؤولان بهداشتی بر نرفتن به سفر و ماندن در منزل در این ایام تعطیل بی‌توجهند، گفت: برای حفظ سلامتی خود، خانواده و اطرافیان بهترین گزینه در تعطیلات نوروزی ماندن در منزل است، چرا که با خروج از خانه و رفتن به مراکز عمومی یا سفر به شهرستان‌ها احتمال حمل این بیماری برای مبتلا کردن افراد در مقصد یا برعکس وجود دارد، بنابراین هیچ‌کسی نباید ریسک مرگ را با سفر به جان بخرد.
وی در پاسخ به این سوال که رفتن به کوه یا اماکن باز در این روزهای کرونایی توصیه می‌شود یا خیر؟ افزود: بنده به عنوان رئیس اداره مراقبت‌ بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، جز ماندن در خانه را به کسی توصیه نمی‌کنم، چرا که این بیماری با کسی شوخی ندارد اما درصورت بی‌طاقتی می‌توان به دامن طبیعت البته جایی که حضور افراد دیگر نباشد با حفظ توصیه‌های بهداشتی رفت. عرفانی رفتن به پارک، شب‌نشینی‌ها و دورهمی‌ها را در این روزهایی که انتشار ویروس کرونا بالاست نادرست و بسیار پرریسک عنوان کرد و افزود: اگر مردم در یکی دو هفته آینده به توصیه‌های بهداشتی گوش فرادهند و از رفتن به سفر درون و برون‌شهری بپرهیزند، نه‌تنها میزان ابتلا به این بیماری بسیار کم می‌شود، بلکه زندگی به روال عادی باز خواهد گشت.
***
7 دستور وزیر بهداشت برای مهار کرونا در کشور
وزیر بهداشت در نامه‌ای به معاونان وزارت بهداشت و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور برای شناسایی سریع موارد ابتلا به بیماری کروناویروس دستور داد. پیرو پاسخ محبت‌آمیز مقام معظم رهبری به گزارش وزیر بهداشت از روند اجرای بسیج ملی مدیریت بیماری کرونا، دکتر سعید نمکی در نامه‌ای به معاونان و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، بر ضرورت سازماندهی هر چه بیشتر و همکاری هماهنگ و بی‌وقفه در اسرع وقت و تشدید مراقبت‌ها و جدیت در انجام امور مربوط به شناسایی و پیگیری مبتلایان به بیماری کرونا تاکید کرد.


Page Generated in 0/0067 sec