printlogo


کد خبر: 217847تاریخ: 1399/1/16 00:00
دور دنیا

بازداشت وزیر فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی
پلیس رژیم صهیونیستی صبح دیروز وزیر امور قدس فلسطین را در خانه‌اش در منطقه الصوانه در قدس بازداشت کرد. دفتر این وزیر فلسطینی اعلام کرد که تعداد زیادی نیروی پلیس و بخش اطلاعات اسرائیل صبح دیروز به منزل فادی الهدمی، وزیر امور قدس یورش برده و در‌های خارجی و داخلی خانه را شکسته و او را به طرز وحشیانه‌ای بازداشت کردند و مبلغ ۱۰ هزار شِکِل را از منزل او مصادره کردند. دفتر الهدمی اعلام کرد که نیروهای اشغالگر این وزیر را به مرکز تحقیقات برده و علت این حمله وحشیانه و بازداشت را اعلام نکردند. این چهارمین بار است که پلیس اسرائیل وزیر امور قدس فلسطین را بازداشت می‌کند. یک مسؤول در دفتر الهدمی اعلام کرد که احتمال می‌دهد این بازداشت مرتبط با تلاش وی برای کمک به فلسطینی‌ها در شهر قدس برای جلوگیری از شیوع کرونا باشد.
***
تماس تلفنی امیر قطر با فائز السراج
تمیم بن‌حمد، امیر قطر و فائز السراج، رئیس شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی درباره همکاری دوجانبه میان 2 کشور و راه‌های تحکیم روابط گفت‌وگو کردند. فائز السراج امیر قطر را در جریان آخرین تحولات اوضاع در لیبی و تلاش‌های صورت گرفته برای تحکیم امنیت و ثبات قرار داد. تمیم بن‌حمد بر موضع ثابت کشورش برای حمایت از مردم لیبی و تایید دولت وفاق ملی تاکید کرد. دو طرف درباره تلاش‌های قطر و لیبی برای مبارزه با کرونا جهت ممانعت از شیوع آن و راه‌های همکاری مشترک در این زمینه گفت‌وگو کردند.
***
چین: دیپلمات‌های خارجی به پکن نیایند
وزارت خارجه چین از دیپلمات‌های خارجی خواسته است به پکن سفر نکنند. هوآ چویینگ، سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین دیروز اعلام کرد: وزارت خارجه چین به دیپلمات‌های خارجی توصیه می‌کند آمدن به پکن را متوقف کنند. این اقدام پس از آن روی داده که چین به‌طور موقت ورود بسیاری از اتباع خارجی را به منظور جلوگیری از شیوع کرونا متوقف کرده است. سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس مطبوعاتی خود تصریح کرد، دستگاه دیپلماسی این کشور از ابتلای قطعی برخی دیپلمات‌های خارجی به کرونا در چین مطلع است.
***
وزیر بهداشت رژیم صهیونیستی کرونا گرفت
وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی اعلام کرد، نتیجه آزمایش کرونای وزیر بهداشت این رژیم و همسرش مثبت بوده است. مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین به نقل از رسانه‌های عبری‌زبان گزارش داد، یعقوب لیتزمن، وزیر بهداشت رژیم صهیونیستی و همسرش هم‌اکنون در قرنطینه و تحت درمان هستند. وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی اعلام کرد، تمام کسانی که طی 2 هفته اخیر با لیتزمن در ارتباط بوده‌اند، باید خود را قرنطینه کنند. بنیامین نتانیاهو هم که در اقدامی احتیاطی پس از ابتلای مشاورش به کرونا، خود را قرنطینه کرده بود، پنجشنبه ‌گذشته از قرنطینه خارج شد. جواب تست کرونای نتانیاهو منفی اعلام شده است.
***
فرانسه در تعداد قربانیان ویروس کرونا در یک روز رکورد زد
فرانسه در تعداد قربانیان ویروس کرونا طی یک روز رکورد زد و ۱۳۵۵ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور جان خود را از دست دادند تا مجموع قربانیان این ویروس در این ک شور اروپایی به ۵ هزار و ۳۸۷ نفر برسد.
پیش از این بیشترین تعداد جان‌باختگان به دلیل ابتلا به ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت، متعلق به آمریکا با ۱۰۴۹ فوتی بوده است. روز پنجشنبه ۲ هزار و ۱۱۶ نفر دیگر در فرانسه به ویروس کرونا مبتلا شدند و مجموع مبتلایان در این کشور اروپایی به ۵۹ هزار و ۱۰۵ نفر رسید. بر اساس اعلام رسانه‌ها از مجموع قربانیان کرونا در فرانسه ۸۸۴ نفر از افراد سالخورده‌ در خانه سالمندان بوده‌اند.
***
مهاجمان مسلح 29 شهروند نیجریه را کشتند
مقامات نیجریه دیروز از کشته شدن دست‌کم ۲۹ شهروند این کشور در حملات مسلحانه در 2 استان شمال غرب این کشور خبر دادند. به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، «محمد ابوبکر صادق» رئیس امنیت استان «صکتو» گفت چند مهاجم مسلح موتورسوار خود را به شهر صکتو رسانده و مردم را بدون هدف به رگبار بستند که در نتیجه آن ۲۲ نفر کشته و شمار زیادی مجروح شدند. از سوی دیگر «لورانس زونگو» رئیس اتحادیه جوانان منطقه میانگو نیز گفت در حمله‌ای مشابه توسط مهاجمان مسلح به این منطقه در ایالت  بلاتو دست‌کم 7 نفر کشته و شماری دیگر مجروح شدند. ۲۳ باب منزل مسکونی هم کاملا به آتش کشیده شده و ده‌ها راس دام هم تلف شدند. این مناطق بارها شاهد درگیری‌های شدید میان قبایل بومی بر سر دام یا زمین بوده است و در این میان باندهای مسلح در نیجریه با سوء‌استفاده از درگیری‌ها دست به حملاتی به نفع خود می‌زنند.
***
انتقاد حماس از عربستان
رئیس بخش اطلاع‌رسانی حماس گفت بازداشت شهروندان فلسطینی در عربستان، هیچ توجیهی ندارد و آنها باید آزاد شوند. «رأفت مره» ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت سلامت زندانیان فلسطینی در عربستان با توجه به شیوع ویروس کرونا گفت مسؤولان حماس نمی‌توانند اطلاعات دقیقی درباره وضعیت آنان در زندان‌ها به دست آورند. این مسؤول حماس علت این بی‌خبری از وضعیت زندانیان فلسطینی را سیاست سانسور خبری عنوان کرد که مسؤولان سعودی نسبت به زندانیان اتخاذ کرده‌اند.

Page Generated in 0/0196 sec