printlogo


کد خبر: 217849تاریخ: 1399/1/16 00:00
نگاهی به تحولات باشگاه استقلال در تعطیلات
تغییرات سریالی

زهره فلاح‌زاده*: «تغییر» اینک تکراری‌ترین واژه در توصیف باشگاهی همچون استقلال است؛ تیمی که در یک ماه اخیر ۳ سرپرست مدیرعاملی داشته و به یک رکورد منفی در این زمینه دست یافته است. اگر به چند فصل اخیر این تیم نگاهی بیندازیم؛ چه در بخش ورودی و خروجی بازیکنان در فصل نقل‌وانتقالات و چه در بخش مدیریت و کادر فنی با حجم بزرگی از تغییرات روبه‌رو می‌شویم و بدیهی است در چنین شرایطی آبی‌ها نتوانند انتظارات هواداران شان را برآورده کنند. چیزی که استقلال در خود نمی‌بیند، داشتن «ثبات» است؛ ثباتی که اگر در تیم آبی برقرار بود، حداقل یک قهرمانی آورده این باشگاه می‌شد. شاید هم باید کمی از اختلافات و خودزنی‌های پی در پی این تیم کم می‌شد تا آنها رنگ خوشبختی را ببینند. در ادامه تحولات یک ماه اخیر باشگاه استقلال تهران را مرور می‌کنیم.
 
* خلیل‌زاده به نفع فتح‌الله‌زاده از سرپرستی استعفا کرد
علی فتح‌الله‌زاده که پس از دوری ۶ ساله توانست رأی اعتماد را از وزارت ورزش بگیرد و با عضویت در هیات‌مدیره استقلال، بار دیگر به این باشگاه بازگردد، تمام تلاش خود را کرد تا نه به عنوان یکی از اعضای هیات‌مدیره، بلکه به عنوان مدیرعامل انتخاب شود. حتی شنیده شد او تنها به عضو هیات‌مدیره باشگاه بودن راضی نیست و در صورت مدیرعامل نشدن می‌رود که سرانجام ۸ اسفند ۹۸ با استعفای خلیل‌زاده از سرپرستی باشگاه و رأی مابقی اعضای هیات‌مدیره به عنوان سرپرست جدید باشگاه انتخاب شد اما این انتخاب تنها 16 روز بعد به استعفای فتح‌الله‌زاده از سرپرستی باشگاه استقلال ختم شد. حاجی آبی‌ها که قول ساخت استادیوم ۳۵ هزارنفری، حتی آوردن لیونل مسی بعد از ۳۷ سالگی و تزریق پول از طریق دوستان متمولش را داده بود، نتوانست با بدهی‌هایی که هر روز انباشته‌تر می‌شد، کنار بیاید و به بهانه گرفتاری و مریضی سخت استعفا کرد.
 
* تنها عضو هیأت‌مدیره استقلال
هرچه شب عید نزدیک می‌شد، خلوتی باشگاه و پرداخت نکردن حقوق بازیکنان هم دردسرسازتر می‌شد؛ بازیکنانی که حقوق نگرفتند و بدون بردن پولی سر سفره هفت‌سین نوروز را جشن گرفتند. با رفتن فتح‌الله‌زاده و استعفای کامران منزوی، دیگر عضو هیات‌مدیره استقلال (البته گویا با استعفای او موافقت نشد) آبی‌ها تنها خلیل‌زاده را به عنوان عضو هیات‌مدیره داشتند که می‌تواند برای باشگاه بزرگی مثل استقلال یک ضعف بزرگ به حساب آید.
 
* انتخاب 2 عضو جدید باشگاه
۲ روز مانده به سال جدید، احمد سعادتمند و حجت نظری به عضویت هیات‌مدیره استقلال درآمدند تا وضعیت اسفبار استقلال در بخش مدیریتی این باشگاه کمی بهتر از قبل شود.
 
* رئیس هیأت‌مدیره استقلال کرونا گرفت
استقلالی‌ها که باید به فکر پرداخت بدهی‌ها و حقوق ماهانه بازیکنان خارجی خود می‌بودند کارشان با مبتلا شدن اسماعیل خلیل‌زاده به کرونا سخت‌تر از قبل هم شد. جایی که رئیس هیات‌مدیره دیگر پایش به آمدن به باشگاه هم قطع شد و باید در قرنطینه روزگارش را سپری می‌کرد.
 
* انتخاب پرحاشیه سعادتمند به عنوان مدیرعامل
استقلالی‌ها که مدت‌ها مدیرعامل نداشتند و باید کسی می‌آمد تا امور باشگاه را بر عهده بگیرد، سرانجام دهم فروردین‌ماه با انتخاب احمد سعادتمند مدیر خود را شناختند. البته در انتخاب مدیر جدید حواشی‌ای هم به وجود آمد. خلیل‌زاده روز قبل انتخاب سعادتمند، نامه‌ای به عبدالرضا موسوی، عضو مستعفی هیات‌مدیره نوشت که برای کمک به استقلال به این باشگاه بازگردد. از سوی دیگر، فرهاد مجیدی با درج استوری و حمایت از موسوی مخالفت خود را با آمدن سعادتمند نشان داد. البته اینکه چرا یک مربی در بخش مدیریتی دخالت می‌کند در دنیای حرفه‌ای بسیار عجیب است، چرا که در هیچ کجای دنیا مربی نمی‌تواند برای رئیسش تصمیم بگیرد. در واقع مربی می‌تواند به نبود امکانات اعتراض کند اما انتخاب مدیر با او نخواهد بود. البته موسوی هم دست مجیدی و خلیل‌زاده را در پوست گردو گذاشت و جواب منفی به این درخواست‌ها داد.
 
* فسخ بودوروف و حمله به سعادتمند
نیکولای بودوروف، مدافع بلغار استقلال که با انتخاب فرهاد مجیدی به استقلال آمد تنها ۵ ماه با آبی‌ها قرارداد داشت (تا پایان این فصل یعنی تا اردیبهشت‌ماه). البته هیچ‌گاه توسط مدیران سابق حقوق ماهانه این بازیکن پرداخت نشد و همین باعث شد شنیده شود بودوروف قراردادش را فسخ کرده است. البته این مدافع بلغار ستاره‌ای نبود که به کمک آبی‌ها بیاید و قرار بر این بود اگر عملکرد مثبتی در طول فصل داشت، مدیران با او قرارداد جدیدی ببندند که این اتفاق هم هرگز نیفتاد. سعادتمند که هنوز نیامده یک بازیکنش فسخ کرد، حالا مورد حمله قرار گرفته است. باید دید آیا احمد سعادتمند با توجه به حمله‌های زیادی که از خودی و ناخودی به او می‌شود، می‌تواند کارش را بخوبی در استقلال ادامه دهد یا او هم می‌رود. شاید بهترین اتفاقی که باید بیفتد تا آبی‌ها دیگر با واژه «تغییر» غریبه شوند، آشنا شدن با واژه «اتحاد» باشد؛ اتحادی که هیچ‌گاه نه بین هواداران و نه بین اعضای باشگاه وجود نداشته و مهم‌ترین دلیل نتیجه نگرفتن تیم‌شان است.
*خبرنگار ورزشی
***
امیر سلطانی، معاون باشگاه استقلال درباره وضعیت قرارداد نیکولای بودوروف و دیگر بازیکنان خارجی این تیم توضیحاتی به خبرنگار «وطن امروز» داد که در ادامه می‌خوانید: بودوروف تا تاریخ دهم فروردین‌ماه بابت دریافت مطالباتش به استقلال مهلت داده بود. با توجه به شرایط حادی که با شیوع کرونا در جهان به وجود آمده و نبود مسؤولان اداری در باشگاه، این پول تا آن تاریخ پرداخت نشد. البته با خود بازیکن صحبت کرده‌ایم و او هم شرایط را درک کرد. مشکلی هم وجود ندارد و سعی می‌کنیم این هفته طلب او و دیگر بازیکنان را پرداخت کنیم. ان‌شاءالله بازیکنان هم به قراردادشان پایبند خواهند بود. سلطانی درباره تمدید قرارداد بودوروف تصریح کرد: قرارداد بودوروف با صلاحدید کادرفنی ادامه یا پایان خواهد یافت. هنوز مربی تیم نظری در این‌باره نداده است. معاون باشگاه استقلال درباره اینکه گفته می‌شود هروویه میلیچ هم تهدید به فسخ قرارداد کرده است، گفت: میلیچ هیچ مشکلی ندارد و همیشه هم این بازیکن در مصاحبه‌ها و استوری‌های خود گفته است منتظرم تمرینات شروع شود تا به ایران بازگردم.

Page Generated in 0/0067 sec