printlogo


کد خبر: 217857تاریخ: 1399/1/16 00:00
وزیر بهداشت در نامه‌ای به روحانی، به برنامه‌ریزی‌ها برای بازگشایی مشاغل و مراکز کسب و کار در روزهای کرونایی بشدت اعتراض کرد
مسأله جان یا نان!
سعید نمکی: هرگونه تصمیم توسط هر دستگاه دولتی و غیردولتی که مورد تایید نباشد، شعله‌هایش به سرعت دامن نظام سلامت و متعاقب آن اقتصاد کشور را خواهد گرفت

گروه اجتماعی: وزیر بهداشت در نامه‌ای به روحانی از برنامه دولت برای بازگشایی مشاغل و مراکز کسب‌وکار شدیدا انتقاد کرد و خواهان تجدیدنظر در این‌باره شد.
به گزارش «وطن امروز»، سعید نمکی از روزی که به عنوان فرمانده مبارزه با کرونا در کشور معرفی شده، از ناملایمتی‌ها و ناهماهنگی‌ها در دولت شدیدا عصبانی است و با نامه‌نگاری‌های متعدد و رسانه‌ای کردن آنها انتقاد خود را به وضع موجود نشان داده است.  حسن روحانی در اولین هفته شیوع کرونا در کشور به مردم قول داده بود که «از روز شنبه همه چیز به روال عادی بازمی‌گردد» اما نه‌تنها روال عادی نشد، بلکه شیوع کرونا در کشور افزایشی چشمگیر یافت و نه‌تنها دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، بلکه کسب و کارها و ادارات نیز تعطیل شد. روحانی حتی در جمع مدیران وزارت بهداشت تلویحا اعلام کرد معتقد به سیستم ایمنی جمعیتی است. وی در آخرین روز سال 98 در این‌باره گفت: «صریح به مردم بگویید ۷۰ درصد کرونا خواهند گرفت اما همه نباید با هم بگیرند چون امکانات نداریم». بدین ترتیب هیچ شکی وجود ندارد که مجموعه دولت خواهان بازگشایی کسب‌وکارها حتی در شرایط فعلی است اما وزیر بهداشت برخلاف اعتقاد سایر دولتی‌ها معتقد است اگر همه چیز به روال عادی بازگردد و محدودیت‌ها کنار رود، موج مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا نظام سلامت را تحت تاثیر قرار می‌دهد و فاجعه‌ای در کشور رخ خواهد داد. سعید نمکی در نامه‌ دیروز به رئیس‌جمهور نسبت به اقدام ناگهانی وزارت صمت مبنی بر ابلاغ دستورالعمل بازگشایی همه مشاغل و مراکز کسب‌وکار انتقاد کرد.
متن این نامه به شرح زیر است:
به استحضار می‌رسد مدت‌هاست گروهی شبانه‌روز در حال تدوین پروتکل‌های متعدد جهت محیط‌های مختلف اجتماعی، اداری، کسب‌وکار، خدماتی و علمی و فرهنگی هستند و تعداد قابل توجهی را به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ نموده‌اند. اخیرا جهت گام دوم فاصله‌گذاری منطقی تحت عنوان «فاصله‌گذاری هوشمند» با همکاری نماینده دستگاه‌ها، اصناف و جوامع هدف و با کمک صمیمانه وزارت کشور در تمام ایام تعطیلی مشغول تدوین دستورالعمل‌های بازنگری شده بر حسب نوع و محل انجام فعالیت‌ها هستیم که با توجه به شرایط اپیدمیولوژیک استان‌ها طبقه‌بندی و اعلام نماییم. متأسفانه ناگهان اخیراً بدون اطلاع ستاد نامه‌ای توسط قائم‌مقام محترم وزارت صنعت، معدن و تجارت به کلیه استان‌ها ابلاغ شده که عملاً دستورالعمل اداری برای بازگشایی کلیه مشاغل و مراکز کسب‌وکار تلقی می‌شود که این شیوه با نقش، مسؤولیت و جایگاه ستاد ملی مقابله با کرونا مغایرت دارد. ضمن اعتقاد راسخ اینجانب و وزیر محترم کشور و دیگر همکاران‌مان به کمک هرچه زودتر به کاهش اثرات اپیدمیولوژیک کرونا بر اقتصاد کم‌بنیه کشور و تدوین پروتکل برای بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی با اولویت ویژه، قویا اعلام می‌کنیم هرگونه تصمیم آتش به اختیار توسط هر دستگاه دولتی، غیردولتی، فرهنگی، مذهبی و... که مورد تایید نباشد شعله‌هایش به سرعت دامن نظام سلامت و متعاقب آن اقتصاد کشور را خواهد گرفت. اگر امروز کاهش التهاب اولیه مشاهده می‌شود و کشور در شرایط مناسب‌تری در مقابل هجوم ویروس قرار دارد، علاوه بر مرحمت الهی، آثار مدل مدیریت مبتنی بر کارشناسی، تدبیر و حمایت جمعی و گام‌های برنامه‌ریزی شده است که پیموده‌ایم. کوچک‌ترین حرکت نسنجیده و غیرمنطبق با نظر کارشناسی آسیب‌های غیر قابل جبرانی در پی خواهد داشت که حداقل در نظام سلامت امکان ایستادن در مقابل هجمه‌هایش میسر نیست.
 
* نظر روحانی درباره پروتکل
روحانی چند روز پیش اعلام کرده بود که شاید دردسرهای ویروس کرونا تا پایان سال هم ادامه داشته باشد. وی در آخرین اظهارات خود در جلسه ستاد مبارزه با کرونا گفت: با وزارت بهداشت در تماس بودم. اکثر نیازمندی‌ها در داخل تامین می‌شود. دیشب درباره ونتیلاتور سوال کردم  و دیدم تقریبا سه‌چهارم نیازمندی‌هایی که داریم، در داخل تأمین می‌شود. بقیه کالاها از قبیل ماسک و لوازم ضدعفونی هم که مورد نیاز است، همه در داخل تولید می‌شود. از همه تولیدکنندگان و بخش‌های دیگر که مواد غذایی تامین می‌کنند هم باید تشکر کرد. از بانک‌های کشور هم تشکر می‌کنم. برای آینده و برای کسب‌و‌کارها بار سنگینی را بر روی بانک مرکزی گذاشتیم تا فشاری که بر کسب‌و‌کارها وارد آمده با تصمیمات اتخاذ شده کمتر شود. از پلیس و هلال‌احمر نیز که این روزها بسیار فعال هستند و برای سلامت مردم فعالیت می‌کنند، تشکر می‌کنم.
‎روحانی در پایان تاکید کرد: مسأله کرونا مسأله‌ای نیست که در فلان روز تمام شود. کرونا ممکن است تا ماه‌های آینده یا تا پایان سال با ما باشد. باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم. ان‌شاءالله با یاری یکدیگر از این مرحله عبور خواهیم کرد.
 
* ‎طرح «فاصله‌‌گذاری هوشمند» در راه است
ستاد ملی مبارزه با کرونا قصد دارد در فاز بعدی اجرای قرنطینه، طرح فاصله‌گذاری هوشمند را اجرا کند؛ موضوعی که وزیر بهداشت در نامه به روحانی هم به آن اشاره کرد.
‎وزیر بهداشت در این‌باره گفت:‎ در گام دوم به نام فاصله‌‌گذاری هوشمند تلاش خواهیم داشت برای بازگرداندن کسبه که باید خدمات خاصی به مردم ارائه کنند یا برخی مراکز علمی، فرهنگی و خدماتی که باید دوباره بازگشایی شوند، با یک پروتکل‌‌هایی در شرایطی که کارشناسان ما اعلام می‌‌کنند شرایط عادی‌‌تر شده، وضعیت کشور را از حالت انقباضی درآوریم. ‎نمکی با بیان اینکه بیش از 67 میلیون نفر در طرح غربالگری شرکت کرده‌‌اند، تصریح کرد: از این تعداد، 55 میلیون و 450 هزار نفر از طریق تلفن رصد شدند و 11 میلیون و 500 هزار نفر نیز از طریق ثبت در سامانه با ما همراهی کرده‌اند. ‎وی ادامه داد: این عدد مورد توجه تمام کارشناسان بهداشتی جهان قرار گرفته است و این پایش در این گستردگی جغرافیایی بی‌‌نظیر بود که با همت و هوشمندی مردم و سازمان‌‌های مردم‌نهاد اتفاق افتاد و این امر توانست بار زیادی را از دوش بیمارستان‌‌های ما بردارد.
‎وزیر بهداشت تصریح کرد: تاکنون حدود 430 هزار نفر ویزیت شده‌‌اند و 304 هزار نفر بدون مشکل بودند و 104 هزار نفر نیز به مراقبت در منزل توصیه شدند، 2 هزار و 584 نفر درمان سرپایی دریافت کردند و 19 هزار و 247 نفر از افراد نیز به بیمارستان‌‌ها ارجاع شدند که پس از بررسی‌‌های نهایی 5 هزار و 988 نفر در بیمارستان نگهداری شدند.

Page Generated in 0/0061 sec