printlogo


کد خبر: 217859تاریخ: 1399/1/16 00:00
«وطن امروز» از اتفاقات ویروسی در 2 هفته ابتدای سال جدید گزارش می‌دهد
کرونا نوروز

گروه اجتماعی: ویروسی‌ترین نوروز تاریخ در حالی گذشت که همچنان کشورمان مانند اکثر کشورهای جهان در بیم و امید مبارزه با کرونا قرار دارد و مشخص نیست دوران پساکرونا چه زمانی آغاز خواهد شد.
به گزارش «وطن امروز»، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، با وجود هشدارهای بسیار، دولت در تعیین زمان محدودیت‌های رفت و آمد تعلل کرد و روزهای پایانی سال گذشته جاده‌های کشور شاهد مسافران نوروزی بود؛ البته تعداد سفرها تا 2 روز اول سال جدید نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد کاهش یافت اما تعداد مسافرت‌های نوروزی در این شرایط خاص، وحشتناک و شگفت‌انگیز بود. دولت که با مسافرت‌های نوروزی غافلگیر شده بود تقریبا یک هفته بعد از آغاز سال جدید به تکاپوی اجرای قرنطینه شهری افتاد و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را اجرا کرد و به مسافران تا هشتم فروردین مهلت داد به خانه‌های خود بازگردند. پلاک خودرو محوری‌ترین ابزار اجرای این طرح بود. جریمه ۵۰۰ هزار تومانی و توقیف یک ماهه خودروهایی که در شهری غیر از شهری که در آن پلاک خودرو ثبت شده، مهم‌ترین عامل اجرای تا حدودی موفق این طرح بود. 
با وجود انتقادات گسترده به تعلل دولت در اجرای «فاصله‌گذاری اجتماعی» اما خود مسؤولان دولتی اعتقاد دارند تعللی در میان نبوده است. محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور چند روز پیش در این‌باره گفت:‌ «بر خلاف تصور برخی، مرحله اول طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، از همان ابتدای ورود بیماری به کشور آغاز و قدم به قدم با توجه به نظر متخصصان امر و مصوبات ستاد ملی کرونا، تکمیل یا تشدید شده است. در اقدامات کنترلی و مدیریتی،‌ دولت کاملا مطابق با نظرات متخصصان و مصوبات ستاد ملی عمل کرده و بر خلاف آنچه عده‌ای سعی در القای آن دارند، هیچ تاخیر یا تعللی رخ نداده است».
محدودیت‌های طرح فاصله‌گذاری اجتماعی موجب خانه‌نشینی بسیاری از مردم شد تا جایی که سیزده‌بدر امسال بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها خالی‌ترین روز خود را تجربه کردند.
 
* ممانعت از سفر 177 هزار خودرو از بامداد 8 فروردین
سرهنگ شرافتی، جانشین رئیس پلیس راهور ناجا در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت: برخی هموطنان برخلاف قوانین اصرار دارند از تهران خارج یا وارد تهران شوند. وی افزود: ما باید هر کدام‌مان تابع ضوابط و قوانین و مقررات باشیم اما متاسفانه می‌بینیم عده‌ای تازه امروز قصد دارند به مسافرت بروند. سرهنگ شرافتی گفت: همه همکاران من می‌توانند در لحظه فقط جریمه را اعمال کنند اما تلاش‌‌شان این است که اولا به صورت درخواستی از رانندگان بخواهند تا از سفر منصرف شوند و در نهایت اگر راننده منصرف نشد جریمه را اعمال کنند.
جانشین رئیس پلیس راهور ناجا افزود: از ابتدای اجرای این طرح تا امروز حدود 9500 خودرو اعمال قانون شده‌اند و این در حالی است که 177 هزار خودرو هم به شهر خودشان بازگشت داده شده‌اند. وی ادامه داد: در حوزه حمل‌و‌نقل عمومی جاده‌ای سرویس‌ها نسبت به سال‌های قبل 70 درصد کاهش داشته و تنها با 30 درصد ظرفیت در حال فعالیت است. سرهنگ شرافتی افزود: این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد مسافران حمل‌و‌نقل جاده‌ای حدود 76 درصد کاهش داشته است. جانشین رئیس پلیس راهور ناجا خاطرنشان کرد: توصیه‌ام به شهروندانی که اجباری برای سفر با اتوبوس دارند حتما از مسیر پایانه‌ها اقدام به این کار کنند، زیرا پروتکل‌هایی برای ناوگان حمل‌ونقل عمومی نظیر گندزدایی اتوبوس‌ها و تب‌سنجی از شهروندان پیش از سوار شدن به اتوبوس‌ها در نظر گرفته شده است.

Page Generated in 0/0074 sec