printlogo


کد خبر: 217861تاریخ: 1399/1/16 00:00
دارو

معاون علمی رئیس‌جمهور:
 کرونا تحت کنترل درآمده است
سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در صفحه شخصی خود با تشکر از تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان، محققان و استارت‌آپ‌ها برای تهیه اقلام مرتبط با بیماری کرونا نوشت: تولید دستگاه‌های تولید ماسک، مواد ضدعفونی و تجهیزات بسیار پیشرفته پزشکی مانند ونتیلاتور، تجهیزات اتاق‌های ICU، سی‌تی اسکن و تولید انبوه کیت‌های تشخیصی در دستور کار این معاونت بوده و تلاش‌های بسیاری برای تهیه واکسن و دارو در حال انجام است.  تنها 3 گروه مستقل بر روی واکسن بیماری کار می‌کنند و صدها کارآزمایی بالینی روزانه در حال انجام است. حال به نقطه‌ای رسیده‌ایم که بیماری تحت کنترل درآمده است و این موضوع به‌ دست نیامده است مگر با صبر و حوصله مردم و حمایت‌های آنها از فرزندان‌شان در کادر درمانی و تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان و تلاش محققان در دانشگاه‌ها. حال باید خود را به این میهمان ناخوانده جدید عادت دهیم، این ویروس جزئی از زندگی همه مردم جهان شده است و همواره تا ابد همراه مردمان دنیا خواهد بود. پس از کشف دارو و واکسن، این ویروس مانند بسیاری از ویروس‌های دیگر به ‌همراه بشریت خواهد بود. قطعا بسیاری از اصول زندگی مردم دنیا در آینده تغییر خواهد کرد. روش‌های آموزش، تفریح یا خرید و بسیاری از عادات روزانه تحت تأثیر این ویروس تغییر می‌کند.
***
آخرین خبر از کشف داروی کرونا
کشف داروی کرونا هر چند وقت یک بار در صدر اخبار مربوط به «کووید-۱۹» قرار می‌گیرد اما هنوز تاثیر هیچ دارویی روی کرونا اثبات نشده است. سخنگوی وزارت بهداشت درباره داروی «Favipiravir» که توسط یکی از پزشکان در لایو اینستاگرامی اعلام شده بود، تشریح کرد: این دارو که قبلاً در چین و ژاپن آزمایش شده ابتدا برای آنفلوآنزا استفاده می‌‌شد و گزارش‌‌هایی از اثربخشی نسبی آن بر کرونا وجود داشت و در ایران نیز در کنار سایر داروها مورد مطالعه قرار گرفت. گزارش‌های اولیه تأثیر نسبی این دارو بر بهبودی بیماران را نشان می‌‌دهد و در صورتی که هزینه اثربخشی نسبی آن ثابت شود وارد فهرست دارویی کشور خواهد شد. ‎سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به اظهارات برخی افراد در فضای مجازی مبنی بر استفاده از این دارو برای برخی افراد و مسؤولان، تصریح کرد: داروی فاویپیراویر در فهرست دارویی ایالات متحده نیست و FDA هنوز آن را تأیید نکرده است و اگر کسی پذیرفته است این دارو روی او آزمایش شود اقدام قابل توجهی است. 
از طرفی رسانه‌های ژاپنی گزارش دادند مقامات پزشکی چین اعلام کردند دارویی که در ژاپن برای درمان انواع جدید آنفلوآنزا استفاده می‌شود، روی بیماران کرونا نیز موثر است. ‎پایگاه خبری «گاردین» نیز نوشت «ژانگ شینمین» یک مقام مسؤول در وزارت علوم و فناوری چین بیان کرد داروی «Favipiravir» که توسط شرکت «Fujifilm» ساخته شده است، نتایج مثبتی را در کارآزمایی‌های بالینی شامل 340 بیمار در «ووهان» و «شنژن» ایجاد کرده است.
‎ژانگ اظهار داشت این دارو از درجه ایمنی بالایی برخوردار است و به وضوح در آزمایش‌های بالینی انجام شده، تاثیر داشته است. ‎بیمارانی که در شهر «شنژن» این دارو را دریافت کردند، بعد از حدود 4 روز بهبود یافتند و این در حالی است که این ایام براى افراد مبتلا، بدون دریافت این دارو به طور متوسط 11 روز است. ‎همچنین در عکس‌های رادیولوژی 91 درصد از بیماران این دارو تاثیر داشته و باعث بهبودی ریه‌های افراد مبتلا شده  است در حالی که این درصد برای افرادی که این دارو را دریافت نکردند حدود 62 درصد است. ‎تاکنون شرکت تولید‌کننده این دارو که با نام «Avigan» نیز شناخته می‌شود، هیچ اظهارنظری در این‌باره نکرده است.

Page Generated in 0/0062 sec