printlogo


کد خبر: 217864تاریخ: 1399/1/16 00:00
اخبار

هالک‌بانک ترکیه در پرونده نقض تحریم‌های ایران تبرئه شد
فارس نوشت دادگاه منطقه‌ای فدرال منهتن در نیویورک آمریکا، هالک‌بانک ترکیه را از اتهام نقض تحریم‌های ایران تبرئه کرد. این بانک پیش‌تر متهم شده بود در راستای دور زدن تحریم ایران و فروش میلیاردها دلار نفت به ایران کمک کرده است. رسیدگی به این پرونده ماه‌ها در آمریکا طول کشید و هالک‌بانک به کلاهبرداری، پولشویی و توطئه متهم شده بود. آمریکایی‌ها مدعی بودند هالک‌بانک در انتقال 20 میلیارد دلار از پول نفت صادراتی ایران مشارکت داشته است و پیش‌تر یکی از مقامات ارشد این بانک در آمریکا دستگیر شده بود. رضا ضراب، تاجر ایرانی‌تبار ترکیه‌ای هم که سال 2018 به جرم پولشویی در این باره دستگیر شده بود، به جرم خود اعتراف کرد و علیه مدیرعامل دستگیر شده هالک‌بانک در آمریکا شهادت داد. پیش از برگزاری دادگاه، ترکیه حدود یک سال تلاش کرد آمریکایی‌ها را بر آن دارد که از ادعای خود علیه این بانک دولتی ترک صرف‌نظر کنند.
***
رشد قیمت نفت پس از گفت‌وگوی ترامپ با روسیه و عربستان
پس از گفت‌وگوی ترامپ با مقامات روسیه و عربستان برای کاهش تولید نفت، قیمت نفت دوباره افزایش یافت. پس از آنکه ترامپ با ابراز نارضایتی از شرایط فعلی بازار نفت از گفت‌وگوی خود با مقامات روسیه و عربستان برای کاهش تولید نفت خبر داد، قیمت نفت افزایش یافت به طوری که قیمت هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته طبق اعلام اویل پرایس به حدود 32 دلار و 57 سنت رسید. این رقم حدود 8 دلار بالاتر از رقم 24 دلار و 74 سنتی است که پیش از صحبت‌های ترامپ ثبت شده بود.
***
تغییر تعرفه واردات ۴۶۴ ردیف کالایی در سال ۹۹
تصویب‌نامه هیأت وزیران درباره تغییرات تعرفه‌های سال 13۹۹ اعلام شد که بر این اساس واردات ۴۶۴ ردیف تعرفه کالایی مشمول تغییر شده است. به گزارش ایسنا، این تصویب‌نامه که ۲۸ اسفند سال گذشته به تصویب رسیده بود ۹ فروردین امسال برای اجرا به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شد. طبق اعلام گمرک، این تصویب‌نامه شامل تغییرات در جدول تعرفه‌ها و حقوق ورودی کالاهای وارداتی جهت اجرا در سال ۱۳۹۹ است که هر ساله از طرف هیأت وزیران تصویب و جهت اجرا ابلاغ می‌شود. بر اساس این تصویب‌نامه، ۴۶۴ ردیف تعرفه مشمول حذف، ایجاد، افزایش یا کاهش حقوق ورودی شده است. هر گونه تغییرات در جداول تعرفه‌ای کتاب مقررات صادرات و واردات با رعایت ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات از ابتدای سال 13۹۹ از سوی گمرک‌های اجرایی سراسر کشور قابل اجراست.
***
افزایش ۴۷ درصدی سقف تسهیلات ساخت مسکن؛ نرخ بهره همان 18 درصد
مدیر امور اعتباری بانک مسکن در حالی از افزایش 47درصدی سقف تسهیلات ساخت مسکن در سال 99 تا 250 میلیون تومان خبر داد که نرخ سود این تسهیلات مشابه سال گذشته همان 18 درصد باقی ماند و تغییر نکرد. محمد‌حسن علمداری در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه سقف تسهیلات ساخت مسکن در تهران به 250 میلیون تومان افزایش یافته است، گفت: سقف تسهیلات ساخت مسکن بر اساس مصوبه هیات‌مدیره بانک مسکن با ۴۷ درصد افزایش به 250 میلیون تومان، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر به 230 میلیون تومان و در شهرهای زیر 200 هزار نفر به 180 میلیون تومان رسیده است. علمداری در پاسخ به این سوال که سازندگان مسکن نرخ سود این تسهیلات را بالا می‌دانند، اظهار داشت: نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن در سال 99 نیز همان 18 درصد خواهد بود. وی افزود: به هر حال رشد 47 درصدی سقف تسهیلات تا 80 درصد هزینه‌های ساخت را پوشش خواهد داد اما آنچه مشخص است این است که بانک مسکن هم محدودیت‌هایی در پرداخت تسهیلات دارد و این نرخ همان نرخ مصوب شورای پول و اعتبار است.
***
افزایش شدید بیکاران در آمریکا برای دومین هفته متوالی
فارس به نقل از رویترز گزارش داد برای دومین هفته متوالی تعداد افرادی که به دلیل بیکار شدن اقدام به ثبت‌نام برای دریافت بیمه بیکاری و مزایای آن کرده‌اند در آمریکا افزایش چشمگیری داشته است. انتظار می‌رود در گزارش هفتگی که امروز از سوی وزارت کار آمریکا منتشر می‌شود تعداد افرادی که هفته گذشته اقدام به ثبت‌نام برای دریافت مزایای بیمه بیکاری کرده‌اند از 3/3 میلیون نفر هفته قبل از آن نیز فراتر رود. چند هفته پیش تنها نیمی از مردم آمریکا به دلیل شیوع ویروس کرونا خانه‌نشین شده بودند اما حالا این رقم به 80 درصد رسیده و باعث شده است دفاتر وزارت کار آمریکا در ایالت‌های مختلف شاهد سیل درخواست افراد بیکار برای دریافت حقوق بیکاری باشند.

Page Generated in 0/0068 sec