printlogo


کد خبر: 217871تاریخ: 1399/1/16 00:00
هشدار سرلشکر باقری نسبت به هرگونه اقدام سوء ترامپ علیه ایران
شدیدترین عکس‌العمل علیه آمریکا

گروه سیاسی: تحرکات نظامی آمریکا در منطقه افزایش پیدا کرده است. برخی رسانه‌ها مدعی شدند نظامیان آمریکایی در واکنش به حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد که مقامات آمریکایی مدعی شدند توسط گروه‌های مقاومت انجام شده، قصد حمله به مقرهای حشدالشعبی و فرماندهان گروه‌های مقاومت را دارند. برخی رسانه‌ها نیز این گمانه را مطرح کردند که آمریکا قصد حمله محدود به مواضع ایران را دارد. 
به گزارش «وطن امروز»، تحرکات نظامیان آمریکایی در منطقه بویژه در کشور عراق همچنان حساسیت رسانه‌ها و مقامات را به دنبال داشته است. دونالد ترامپ چهارشنبه گذشته در یادداشتی توئیتری مدعی شد: بر اساس اطلاعات و باور، ایران یا گروه‌های وابسته به آن در حال برنامه‌ریزی حمله‌ای غافلگیرکننده علیه نیروها یا تاسیسات آمریکا در عراقند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، ایران هزینه بسیار سنگینی خواهد پرداخت.
توئیت ترامپ البته واکنش‌های داخلی در آمریکا و واکنش مقامات نظامی ایران را به دنبال داشت. 
در همین راستا سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: اتفاقاتی که ظرف هفته‌های اخیر علیه پایگاه‌های آمریکایی افتاده، عکس‌العمل طبیعی مردم عراق در برابر اقدام شیطانی آنها در رابطه با ترور شهید سلیمانی است. سرلشکر باقری با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها بخوبی مطلع هستند مردم منطقه با حضور نظامی آنها در این کشورها مخالفند، تاکید کرد: این عکس‌العمل طبیعی مردم عراق است و ما صحنه‌ها را زیر نگاه خود داریم و در دفاع از کشورمان ایستادگی می‌کنیم. وی افزود: طبیعتاً ما مثل همیشه بر این موضوع تاکید داریم که اگر بیگانگان کوچک‌ترین چشمداشت یا اقدام یا نظر سوئی نسبت به امنیت کشور ما داشته باشند، با شدیدترین عکس‌العمل‌ها مواجه خواهند شد، زیرا جمهوری اسلامی هیچ‌گونه دخالتی در این صحنه‌ها نداشته و هیچ قصدی هم برای تعرض به نیروهای بیگانه ندارد. در همین حال پایگاه اینترنتی شبکه سی‌بی‌اس نوشت گروه 8 نفره‌ای از سناتورهای دموکرات آمریکایی که توضیحات رده‌بالایی را درباره اطلاعات نظامی دریافت می‌کنند، ۲۷ مارس سال جاری در نامه‌ای از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا خواستند پیش از دستور حمله‌ به ایران یا هرگونه اقدام دیگری که ممکن است منجر به جنگ شود، با کنگره مشورت کند. این قانونگذاران اخبار رسانه‌ها را در نظر داشتند که نشان می‌داد دولت آمریکا برای اقدامی نظامی آماده می‌شود. این نامه که به رؤیت شبکه سی‌بی‌اس نیز رسیده است، هشدار می‌دهد برای دولت آمریکا الزامی قانونی وجود دارد تا ریاست کنگره را از گسترش بالقوه تنش‌ نظامی مطلع کند. نامه این گروه از سناتورهای آمریکایی توسط «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، «چاک شومر» رئیس اقلیت سنا، «آدام شیف» مسؤول کمیته اطلاعاتی و «مارک وارنر» معاون این کمیته امضا شده است. این قانونگذاران آمریکایی همچنین با اشاره به اقدام دولت این کشور در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی طی یک حمله پهپادی در عراق، اظهار کردند این دولت تا امروز تا حد زیادی در عمل به این تعهدات قانونی موفق نبوده است. بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهور آمریکا در پی حملاتی که در چند وقت اخیر علیه نظامیان آمریکایی در عراق انجام گرفته است، با مطرح کردن ادعاهایی این حملات را به «حلقه‌های نیابتی» ایران نسبت داده و در این باره هشدارهایی به ایران داد.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به این اظهارات ترامپ گفت: کسی نمی‌تواند میلیون‌ها «حلقه نیابتی» داشته باشد. برخلاف آمریکا که به طور مخفیانه دروغ گفته، تقلب کرده و ترور می‌کند، ایران فقط آشکارا، اقداماتی دفاعی دارد. ایران هیچ جنگی را آغاز نمی‌کند اما به آنها که این کار را می‌کنند، درس‌هایی می‌دهد.
 
* اعتراف جدید ترامپ درباره تحریم ارسال تجهیزات پزشکی به ایران
رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگویی رسانه‌ای با تایید وجود محدودیت در ارسال تجهیزات پزشکی به ایران به دلیل تحریم‌های اقتصادی گفت: جمهوری اسلامی درخواستی برای کاهش تحریم‌ها نداشته تا اجازه داده شود تجهیزات پزشکی به این کشور برود.
به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ و مقامات آمریکا پیش از این مدعی بودند تحریم‌های غیرقانونی این کشور هیچ مانعی برای ارسال تجهیزات پزشکی به ایران ایجاد نکرده اما اکنون با چرخشی آشکار، این موضوع را به عدم درخواست ایران از آمریکا برای لغو تحریم‌ها مرتبط کرده‌اند. به دنبال شیوع جهانی ویروس کرونا، فشارهای بین‌المللی علیه آمریکا برای لغو تحریم‌های اقتصادی غیرقانونی علیه ایران که مانعی جدی برای خرید دارو و تجهیزات پزشکی ایجاد کرده، افزایش یافته است. اقدام غیرانسانی دولت آمریکا در عدم لغو تحریم‌های اقتصادی ایران اعتراض نمایندگان کنگره و شخصیت‌های سیاسی آمریکا را نیز به دنبال داشته است.

Page Generated in 0/0065 sec