printlogo


کد خبر: 217872تاریخ: 1399/1/16 00:00
کوویدـ 19 در فاصله‌ای چند ماهه با انتشار در بیشتر کشورها و مختل‌کردن فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و خانه‌نشین کردن انسان‌ها، حاکم زمین شد
سیاره کرونا
براساس آمار رسمی کرونا تاکنون بیش از یک میلیون نفر را مبتلا کرده و حدود 60 هزار نفر را به کام مرگ کشانده است

گروه اجتماعی: افزایش وحشتناک تعداد مبتلایان روزانه در ایران مهم‌ترین خبر کرونایی ایام نوروز بود.  به گزارش «وطن امروز»، بررسی آمار‌های رسمی وزارت بهداشت نشان می‌دهد که روند مرگ و میر ناشی از «کووید-۱۹» در کشور ثابت بوده اما روند ابتلای نهایی به کرونا افزایش چشمگیری داشته است. وزارت بهداشتی‌ها معتقدند افزایش تعداد مبتلایان به علت افزایش تست‌ و فرآیند بیماریابی بوده است. سعید نمکی، وزیر بهداشت در این‌باره گفت: در افکار عمومی و از سوی برخی کارشناسان این پرسش مطرح شده است که وقتی می‌گوییم موج سنگین اولیه بیماری را در کشور مدیریت کرده‌ایم، پس چگونه موارد شناسایی‌شده افزایش یافته است؟ به‌دلیل تقویت بیماریابی توانسته‌ایم موارد جدید بیشتری از ابتلا به «کووید-19» در کشور را شناسایی کنیم و در روزهای آینده، اثرات بهبودی این افراد که شناسایی شده‌اند، بیشتر نمایان می‌شود و وضعیت ایران را در سطح جهانی، متحول خواهد کرد. وی افزود: تا امروز توانسته‌ایم بیش از 90 درصد از جمعیت هدف را در طرح بسیج ملی مقابله با کرونا پوشش دهیم. مردم بدانند که در مرحله مدیریت بیماری «کووید-19» هستیم و هنوز مرحله کنترل و مهار این بیماری را در پیش داریم، البته در برخی استان‌ها به‌دلیل مدیریت صحیح بیماری، میزان شناسایی موارد جدید از بهبودیافتگان، کمتر شده است و امیدواریم با همراهی مردم و همه دستگاه‌های اجرایی، تا 20 فروردین طرح فاصله‌گذاری اجتماعی با قوت ادامه پیدا کند و قطعاً اثرات همراهی و همدلی مردم باعث شد وضعیت مطلوبی بین کشورهای شرق مدیترانه داشته باشیم. نکته‌ای که در آمارهای کرونا وجود دارد اینکه وزارت بهداشت بنا به دلایلی تصمیم گرفت دیگر تعداد مبتلایان به تفکیک استانی را از 3 فروردین اعلام نکند. در آخرین روزی که وزیر بهداشت آمارهای استانی کرونا را اعلام کرد تهران با 249 ابتلا، اصفهان با 87 ابتلا، آذربایجان شرقی با 57 مورد و خراسان رضوی با 42 مورد در رده‌های اول تا چهارم جدول روزانه مبتلایان قرار داشتند. نکته جالب در این آمار تعداد مبتلایان در استان قم بود که با 17 مورد، در رده‌های پایین جدول مبتلایان قرار گرفت. از این استان خبر می‌رسد که کرونا کنترل شده و همچنان روند ابتلا در قم کاهشی است.  همچنین آمار رسمی کرونا در کشور نشان می‌دهد تعداد مبتلایان افزایش چشمگیر یافته اما تعداد مرگ‌ومیر ناشی از این ویروس تقریبا ثابت بوده است. به عنوان مثال 27 اسفندماه تعداد مبتلایان ثبت شده در کشور حدود 1200 نفر و تعداد مرگ‌ومیر حدود 140 نفر بوده است، در حالی که12 فروردین آمار مبتلایان در آن روز به 3111 نفر رسید اما آمار قربانیان در همان تعداد (141 نفر) باقی ماند. نکته دیگر در آمارهای جدید کرونایی، اعلام آمار مبتلایان با بیماری شدید است. آخرین آمار مبتلایان حادکرونایی 4035 نفر بوده است. طبق آخرین آمار تعداد مبتلایان کرونا به  53183  و  شمار قربانیان به 3294 نفر رسید و تعداد بهبودیافتگان به 17935 نفر در کشور رسید.
 
 
شیب نمودار شیوع کرونا در ایران کوتاه‌تر از سایر کشورها
‎کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت با مقایسه وضعیت کرونا در ایران و سایر کشورها، تصریح کرد: نمودار روند شیوع کرونا در ایران کوتاه‌‌تر از برخی کشورهاست؛ استراتژی اتخاذشده در وزارت بهداشت نشان داد موضوع فاصله‌‌گذاری اجتماعی می‌‌تواند با جلب مشارکت اجتماعی خوب و حمایت بین‌بخشی تأثیرگذاری به‌مراتب بیشتری از حکومت نظامی داشته باشد. مستندات حاکی از آن است که فاز دوم فاصله‌‌گذاری اجتماعی که ما الان در آن قرار داریم به کنترل بیماری کمک می‌‌کند و با در نظر گرفتن الگوهای فرهنگی، باید ساختار اجتماعی موضوع به‌نحوی مدیریت شود که در هفته‌‌های بعد شاهد کنترل و مهار بیماری باشیم.
‎وی ادامه داد: در برخی مناطق کشور شاهد نمودار نزولی شیوع هستیم، همچنین در فاز مدیریت بیماری هستیم اما هنوز آن را مهار نکرده‌‌ایم؛ اگرچه بسیج ملی مبارزه با کرونا در مدیریت بیماری مؤثر بوده است اما تنها راه نجات کشورهای جهان از این بیماری، مسؤولیت مشترک در قالب اقدام مشترک است. در برخی کشورهای جنوب شرقی آسیا زنگ طغیان مجدد بیماری به صدا درآمده است، بنابراین این مسأله همکاری تمام کشورها را می‌‌طلبد.
 

***

گروه بین‌الملل: در 2 هفته گذشته آمار کرونا در ایالات متحده به رقم باورنکردنی 258409 مبتلا و 6582 جان‌باخته رسید. 
به گزارش «وطن امروز»، این رقم بر اساس آن چیزی است که دولت آمریکا به صورت رسمی اعلام کرده و با توجه به پنهانکاری گسترده دولت آمریکا، آمار واقعی بیش از این مقدار است. مرکز بحران آمریکا در نیویورک و کالیفرنیا است که رسانه‌های آمریکایی مدعی‌اند دلیل آن حضور تعداد زیاد آمریکایی چینی‌تبار در این ایالت‌هاست. 
ترسناک‌ترین تصویری که از اوضاع کرونا در آمریکا می‌شود ترسیم کرد سخنان شخص ترامپ بود که گفت: بیمارستانی را در نیویورک دیدم که سراسر سالن‌هایش مملو از اجساد بود؛ تعداد اجساد آنقدر زیاد بود که برای حمل آنها کامیون‌های بزرگ آمده بودند؛ تاکنون چنین چیزی ندیده بودم!
نکته عجیبی که در سخنان ترامپ مطرح شد، درباره آمار تلفات بود که صراحتا گفت: اگر تا 100 هزار نفر بمیرند، آمار خوبی داشته‌ایم. جالب‌ترین واکنش به این سخنان هم از سوی هیلاری کلینتون، وزیر اسبق خارجه ایالات متحده و رقیب ترامپ در انتخابات 4 سال پیش بود که گفت: او (ترامپ) به وعده خود درباره اول کردن آمریکا عمل کرده است. 
آنچه اما این روزها بیش از گذشته در میان مطالب رسانه‌های غربی به چشم می‌آید، رقابت کشورهای به ظاهر متمدن غربی بر سر تصاحب بیشتر ابزارهای مبارزه با کروناست. اگر تا پیش از تعطیلات نوروز درگیری اصلی کشورهای غربی نبود دستمال توالت و مواد شوینده یا حمله شهروندان آمریکایی به اسلحه‌فروشی‌ها برای خرید اسلحه به منظور دفاع از خود در صورت بروز قحطی بود، حالا این کشورها صراحتا وارد جنگ تمام‌عیار با یکدیگر شده‌اند تا بتوانند تجهیزات مورد نظر خود را به هر طریقی تامین کنند.  جدیدترین این جنگ‌ها، دعوای فرانسه و آمریکا بر سر تصاحب ماسک‌های ساخت چین است. ماجرا از آنجا شروع شد که ماسک‌های سفارشی فرانسه و آلمان به چین ناگهان از آمریکا سر درآورد. 
مقامات فرانسوی، آمریکایی‌ها را به خرید محموله‌های ماسک‌های سفارشی این کشور در فرودگاه‌های چین تا چند برابر قیمت متهم می‌کنند اما واشنگتن این اتهام را رد می‌کند.
آمریکایی‌ها که خود را در آستانه افتضاحی تاریخی می‌بینند، جنگ رسانه‌ای گسترده‌ای را برای وارونه جلوه دادن موضوع آغاز کرده‌اند، به‌گونه‌ای که یک مسؤول آمریکایی به خبرگزاری فرانسه گفت: آمریکا محموله ماسکی را که قرار بوده چین به فرانسه بفروشد نخریده و هر اطلاعاتی غیر از این کاملاً اشتباه است.
این ادعا در حالی است که یک مقام فرانسوی گفت آمریکایی‌ها با قیمت بالا محموله ماسکی را که قرار بوده است چینی‌ها به فرانسه بفروشند خریده‌اند. به گفته مقامات فرانسوی، آمریکایی‌ها ماسک‌ها را در فرودگاه با 3 تا 4 برابر قیمت می‌خرند. از سوی دیگر، شبکه خبری المیادین به نقل از منابع آگاه فرانسوی گزارش داد: آمریکایی‌ها ماسک‌های سفارش شده از سوی فرانسه را از فرودگاه‌های چین به سرقت می‌برند. تاجران آمریکایی در فرودگاه‌های چین، پول‌های هنگفتی با خود دارند تا محموله ماسک‌های کشورهای اروپایی را بخرند. بنا بر این گزارش، آمریکایی‌ها به شرکت‌های چینی تولید ماسک، مبالغی تا 4 برابر قیمت عرضه این کالا را برای خرید ماسک از آنها پیشنهاد می‌دهند. روزنامه فرانسوی لیبراسیون هم فاش کرد آمریکایی‌ها در تلاشند هرگونه ماسک موجود در بازار دنیا را خریداری کنند که این امر مانع تحویل سفارشات از کشورهای دیگر می‌شود. این روزنامه با استناد به یک منبع آگاه، گفت که آمریکایی‌ها حتی قبل از دیدن کالاها بهای آن را به 2 برابر و به شکل نقدی می‌پردازند. وخامت اوضاع مدیریت کرونا در آمریکا تا آنجاست که شبکه تلویزیونی فرانس 24 در گزارشی اعلام کرد: آمریکایی‌ها به هر کمکی حتی کمک‌های روسیه نیازمند شده‌اند. این شبکه افزود: به سبب کمبود لوازم مراقبتی و  تجهیزات پزشکی در آمریکا در بحبوحه گسترش ویروس کرونا، آمریکایی‌ها از هر کمکی حتی از کمک روس‌ها استقبال می‌کنند. روسیه به آمریکا یک فروند هواپیمای نظامی، حامل وسایل و لوازم مراقبتی برای کادر درمانی بیمارستان‌ها اعزام کرده است.
 
* دزدی سر گردنه در اروپا
جنگ ماسک‌ها نه فقط بین آمریکا و فرانسه، بلکه باعث تنش بین کشورهای اروپایی هم شده است. این کشورها که سال‌هاست در مسائل مختلف بویژه علیه کشورهای ضعیف با یکدیگر متحد بودند، حالا بر سر ماجرای کرونا در روز روشن از هم سرقت می‌کنند. محموله‌ ٤ میلیون ماسک بهداشتی تولید شده در سوئد برای اسپانیا و ایتالیا در میانه راه از سوی فرانسه سرقت می‌شود، ماسک‌های ایتالیایی‌ها سر از چک درمی‌آورد، دزدان ایتالیایی محموله پزشکی تونس را غارت می‌کنند، لهستان ژل‌های ضدعفونی کننده نروژ را مصادره می‌کند، آلمان‌ها محموله بهداشتی ایتالیایی‌ها را سرقت می‌کنند و... مردم اروپا هم به تأسی از حکومت‌های خود به فروشگاه‌ها و بیمارستان‌ها حمله برده و برای تأمین نیازهای خود دست به سرقت می‌زنند و حتی به محموله بهداشتی بیماران در بیمارستان‌ها هم رحم نمی‌کنند.
 
* روایت سندرز از مرگ‌و‌میر آمریکایی‌ها
دونالد ترامپ دهان هر کس را بسته باشد اما هنوز نتوانسته موفقیتی در اردوگاه دموکرات‌ها داشته باشد؛ چه آنها هم به واسطه حضور در هیات حاکمه آمریکا اطلاعات دقیقی از وضعیت اوضاع کرونا دارند و هم اینکه انگیزه فراوانی برای زیر سوال بردن مدیریت ترامپ در موضوع کرونا.  برنی سندرز یکی از 2 نامزد اصلی در رقابت‌های داخلی دموکرات‌ها برای معرفی نامزد نهایی این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری از جمله افرادی است که از ابتدای شیوع کرونا و در همان زمان که ترامپ اصل وجود کرونا در کشورش را زیر سوال می‌برد، به افشاگری پرداخت. وی دیروز در توئیتر خود نوشت: بی‌تحرکی ترامپ برای مقابله با ویروس کرونا به مرگ آمریکایی‌های بسیار زیادی منجر شد. سندرز افزود: به جای به صف کردن جامعه علمی، به جای آموزش به مردم آمریکا درباره ضرورت فاصله اجتماعی و دیگر اقداماتی که ما باید انجام دهیم، بی‌تحرکی ترامپ به بهای زندگی آمریکایی‌های بسیار زیادی تمام شد.  نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم دیگر مقام آمریکایی بود که به صراحت به عملکرد کرونایی ترامپ تاخت و گفت: ترامپ درباره مقابله با کرونا دیر عمل کرد. 
وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت: دولت ترامپ هیچ اقدامی انجام نداده و خود نیز به آن اعتراف کرده است. آنها حتی پس از آغاز اقدامات خود هم درست و مؤثر عمل نکرده‌اند.  
 
* برکناری جنجالی فرمانده ناو هواپیمابر آمریکایی
از روز اول افشای شیوع ویروس کرونا در آمریکا، پنتاگون تلاش زیادی کرد تا شیوع کرونا در میان سربازان آمریکایی را کتمان کند. با وجود آنکه امروز آمریکا گرفتارترین کشور دنیا در موضوع کروناست، افشای اخبار شیوع کرونا در میان سربازان آمریکایی با عواقبی برای فرد یا رسانه افشاگر همراه است.  یکی از افرادی که به دلیل درز یک نامه در روزهای گذشته برکنار شده است، فرمانده ناو هواپیمابر تئودور روزولت آمریکاست. برکناری فوری وی توسط پنتاگون نشان داد آمریکایی‌ها در حوزه درز اطلاعات نظامیان خود با کسی حتی اگر آن شخص یکی از مشهورترین فرماندهان نظامی‌شان باشد، شوخی ندارند.  توماس مودلی، فرمانده نیروی دریایی آمریکا به رویترز گفت: برت کروزیر، فرمانده ناو هواپیمابر تئودور روزولت به دلیل تصمیم‌گیری نادرست از کار برکنار شده است. مادلی گفت: برت کروزیر نامه را از طریق زنجیره فرماندهی ارسال کرد اما ترتیبات لازم را برای جلوگیری از انتشار آن خارج از این زنجیره اتخاذ نکرد. او تأکید کرد انتشار این نامه خارج از چارچوب مقررات باعث شده که به طور غیرضروری هشدارهایی در این زمینه مطرح شود. ماجرای نامه‌ای که این فرمانده ناو آمریکایی را به خانه فرستاد این بود که برت کروزیر روز یکشنبه هفته گذشته درباره چالش‌های پیش رو برای قرنطینه کردن ملوانان ناو هواپیمابر تئودور روزولت آمریکا هشدار داده و خواستار اقدامی قاطع در این باره شده بود.  برخی گزارش‌ها حاکی است که  نتایج تست ویروس کرونای دست‌کم ۱۰۰ نفر از خدمه و ملوانان این ناو هواپیمابر مثبت بوده است. این ناو هواپیمابر با 5 هزار خدمه هم‌اکنون در گوام پهلو گرفته است و دست‌کم هزار نفر از خدمه آن برای قرنطینه به ساحل منتقل شده‌اند. 
 
* دستکاری آمار کرونا در انگلیس
انگلیس به عنوان متحد اول آمریکا در اروپا هم به طور عجیبی گرفتار سوءمدیریت کرونایی شده است. بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس که در روزهای ابتدایی کرونا تئوری ابتلای گله‌ای، به معنی رها کردن کرونا تا گرفتاری همه مردم و سپس ایجاد مصونیت را داده بود، بعد از فشار افکار عمومی و رسانه‌ها مجبور به اتخاذ تدابیر پیشگیرانه شد. خود وی حالا گرفتار کروناست و انگلیسی‌ها هم با کمبود منابع و تجهیزات دست و پنجه نرم می‌کنند.  از سویی همزمان با افزایش ناگهانی آمار مبتلایان فوت شده بر اثر کرونا و کمبود ظرفیت‌های پزشکی در انگلیس، دستورالعمل تازه و وحشتناک دولت این کشور به پزشکان توصیه کرده ظرفیت‌های موجود را به سمت بیمارانی هدایت کنند که از شانس بالاتری برای زنده ماندن برخوردارند. این دستورالعمل که از سوی انجمن پزشکان بریتانیا صادر و فرازهایی از آن در رسانه‌های این کشور منتشر شده، به این معناست که پزشکان باید درباره مرگ و زندگی بیماران تصمیم‌گیری کرده و به ناچار از درمان برخی بیماران دست کشیده تا آنهایی که شانس بیشتری برای زنده ماندن دارند درمان شوند! پنهانکاری کرونایی مانند آمریکا، داستان دیگری است که انگلیسی‌ها اسیر آن شده‌اند، به گونه‌ای که روزنامه انگلیسی دیلی‌میل در گزارشی نوشت آمار تلفات ویروس کرونا در انگلیس بالاتر از ارقام رسمی است که مقام‌های بهداشت این کشور اعلام می‌کنند. به نوشته این روزنامه، مقام‌های بهداشت و درمان انگلیس تنها آمار فوتی‌های مرتبط به کرونا که در بیمارستان‌ها جان خود را از دست داده‌اند، اعلام می‌کنند. 
 
وضعیت گسترش کرونا و تلفات در برخی کشورهای جهان
 
 
* این آمار تا عصر روز گذشته است
***
اعتراض پرستاران نیویورک
کمبودهای پزشکی نه فقط جان مردم آمریکا را می‌گیرد، بلکه صدای کادر پزشکی این کشور را هم در آورده است. افزایش اعتراضات کادر درمان آمریکا سبب شده دولت آمریکا در آستانه یک افتضاح تاریخی در دنیا قرار بگیرد. عکس‌هایی که در مطلب مشاهده می‌کنید اعتراض پرستاران نیویورکی به کمبودهاست. حال سوال این است: اگر وضعیت ایالت ثروتمند نیویورک اینطور است، وضع ایالت‌های کم‌برخوردار چطور است؟ پرستاران آمریکایی با شعارهایی همچون «اگر ما در خطر باشیم بیماران هم در معرض خطر قرار می‌گیرند» و «ما را بدون اسلحه به این جنگ نفرستید، ما به تجهیزات نیاز داریم» به کمبود تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌های این کشور اعتراض کردند.

Page Generated in 0/0069 sec