printlogo


کد خبر: 217961تاریخ: 1399/1/18 00:00
آمار مبتلایان به کرونا در آمریکا دیروز 311 هزار نفر را پشت سر گذاشت
ترامپ: 2 هفته آینده مرگبار است

گروه بین‌الملل: آمار مبتلایان به کرونا در آمریکا از مرز 300 هزار نفر هم گذشت و تا عصر دیروز به 311637 نفر و تعداد تلفات هم به 8454 تن رسید. اگر تا دیروز فاصله آمار مبتلایان رتبه‌های اول و دوم لیست درگیرترین کشورها در حوزه کرونا 2 برابر بود، احتمال 3 برابر شدن این رقم با ادامه شیوع کرونا در آمریکا وجود دارد. 
آمار کل مبتلایان به کرونا در دنیا هم عصر دیروز مرز 1.213.000 را رد کرد. به این ترتیب از میان هر 4 فرد مبتلا به کرونا یک نفر آمریکایی است. 
با وجود تلاش مدیران سیاسی و نظامی آمریکا برای کنترل اوضاع، سخنان بامداد دیروز ترامپ درباره انفجار تلفات در 2 هفته آینده بر نگرانی افکار عمومی در این کشور افزود. 
ترامپ طی سخنرانی در کنفرانس مطبوعاتی کارگروه کرونا در کاخ سفید، گفت: 2 هفته آینده بسیار سخت و مرگبار است؛ پیش‌بینی می‌شود که با مرگ‌ومیر زیاد ناشی از کرونا مواجهه شویم و 2 هفته بسیار سخت پیش رو داریم. مقام‌های آمریکایی قبلا گفته بودند پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد ممکن است حداقل ۱۰۰ هزار نفر در این کشور جان‌شان را از دست بدهند. وی با بیان اینکه نظامیان بیشتری را برای مقابله با شیوع کرونا و اجرای مقررات بهداشتی از جمله فاصله‌گذاری اجتماعی به کار می‌گیرد، توضیح داد: آنها به جنگ می‌روند، جنگی که هیچ وقت واقعا برای آن آموزش ندیده‌اند. ترامپ گفت: به دستور من ۱۰۰۰ نیروی نظامی پزشکی دیگر در حال اعزام به نیویورک هستند تا در جایی که بیشترین نیاز به آنان وجود دارد، کمک‌رسانی کنند. آنجا خطرناک‌ترین کانون بحران است.
گفتنی است در روزهای گذشته اخبار عجیب و غریبی از وضعیت نیویورک در مبارزه با کرونا شنیده شد که یک نمونه آن اعتراض کادر درمانی این ایالت به کمبودهای پزشکی بود که در روزهای گذشته بسیار خبرساز شد. 
ترامپ درباره زمان آغاز به کار کسب‌و‌کارها در آمریکا هم گفت: هر چه سریع‌تر باید کسب‌وکارها در این کشور از سر گرفته شود.
 
* دست به دامان هند
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پس از ناتوانی در مقابله با بحران کرونا این بار دست به دامان هند شد تا از داروهای ضدمالاریای هندی برای مقابله با کرونا استفاده کند. هندوستان‌تایمز نوشت: ترامپ ضمن تماس تلفنی با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند خواستار تقویت صادرات داروی ضدمالاریا برای مقابله با کرونا شد. وی در این‌ باره گفت: ما از هند خواسته‌ایم داروهای ضدمالاریا را که در گذشته سفارش داده بودیم هر چه سریع‌تر ارسال کند و مقدار آن را نیز افزایش دهد. مودی نیز اصل سخنان ترامپ را تایید کرده و بدون اشاره به جزئیات گفت‌وگو اعلام کرد: ما توافق کردیم روابط خود در حوزه درمان و پزشکی را افزایش دهیم.
هند یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان داروی هیدروکسی کلروکین در جهان است که از آن برای مقابله با مالاریا استفاده می‌شود و تاثیر خوبی بر تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. هند قرار است این دارو را علاوه بر آمریکا برای رژیم صهیونیستی نیز تامین کند ولی مسؤولان دهلی‌نو تاکنون جزئیاتی در این ‌باره اعلام نکرده‌اند.
 
* جنگ ایالت‌های آمریکا بر سر تجهیزات پزشکی
کمبود تجهیزات پزشکی در ایالات مختلف آمریکا و ناتوانی دولت این کشور در تامین تجهیزات مورد نیاز بیمارستان‌ها و کادر درمانی آمریکا سبب شده مسؤولان ایالت‌ها امید چندانی به تامین تجهیزات و داروهای مورد نیاز خود از سوی دولت ترامپ نداشته باشند و نه فقط با دولت، بلکه حتی با ایالت‌های دیگر هم جنگ تمام‌عیاری را برای دستیابی به تجهیزات و دارو آغاز کنند. 
این موضوع سبب شد دیروز خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارشی را با همین محور منتشر کند. این خبرگزاری گزارش داد: در پی کاهش ذخایر تجهیزات پزشکی و محدودیت ایجاد شده توسط دولت ترامپ در دسترسی به آنچه باقی مانده است، فرمانداران ایالت‌های آمریکا به سختی تلاش می‌کنند برای ایالت‌های خود ماسک، دستگاه تنفسی، دستکش و سایر تجهیزات اساسی مورد نیاز برای مقابله با کرونا را تهیه کنند.
یکی از فرمانداران به آسوشیتدپرس گفته: ما با یکدیگر و با دولت فدرال رقابت می‌کنیم؛ ما شاهد جهش 2 برابری قیمت دستگاه تنفسی و 10 برابر شدن قیمت ماسک هستیم و دست نیاز به سمت دوستان ثروتمند خود دراز کرده‌ایم.
بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، فرماندار ماساچوست هم تیمی را به چین فرستاده تا یک میلیون ماسک تهیه کند و فرماندار نیویورک هم  دستوری صادر کرده که بر اساس آن بیمارستان‌های خصوصی باید دستگاه‌های تنفسی را به مکان‌هایی اختصاص دهند که بیشترین نیاز را دارند.
بر اساس این گزارش، این مشکلات حتی باعث شد بسیاری از فرمانداران از دولت آمریکا بخواهند به خریدهای مورد نیاز سامان بدهد اما به نظر نمی‌رسد ترامپ علاقه‌ای به مداخله در بازار خصوصی داشته باشد.
لری هوگان، فرماندار مریلند که ریاست مجمع ملی فرمانداران را نیز به عهده دارد، گفت: این بزرگ‌ترین ناامیدی است. هوگان تاکید کرده که ایالت‌ها به صورت نامتوازن با یکدیگر رقابت می‌کنند و حالا دولت نیز با فرمانداران رقابت می‌کند و کشورهای دیگر نیز با آمریکا رقابت می‌کنند.
هوگان به آسوشیتدپرس گفت: هر چند پیشرفتی در زمینه توزیع تجهیزات انبار شده از سوی دولت دیده می‌شود اما آنچه اختصاص داده می‌شود درصد خیلی کمی از نیاز ایالت‌هاست.
 
* نمره منفی آمریکایی‌ها به عملکرد کرونایی ترامپ
عملکرد دولت ترامپ در مواجهه با بحران کرونا سبب نارضایتی طیف گسترده‌ای از مردم آمریکا شده است. به نوشته وبگاه هیل، نظرسنجی جدیدی که به صورت مشترک توسط شبکه‌های «ای‌بی‌سی» و مؤسسه «ایپسوس» انجام شده نشان می‌دهد اکثریت جامعه آمریکا از عملکرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور در موضوع ویروس کرونا راضی نیستند.
بر این اساس، ۵۲ درصد آمریکایی‌ها از عملکرد ترامپ ناراضی هستند که نسبت به نظرسنجی مشابه در 2 هفته قبل، افزایش ۹ درصدی داشته است. همچنین ۸۹ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از وضعیت شیوع ویروس کرونا در آمریکا بسیار نگران هستند.
 
* نامزد جانسون هم به قرنطینه رفت
انتشار خبر ابتلای نامزد باردار بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس به کرونا دیروز در قاره سبز خبرساز شد. جانسون که ابتدا حامی تئوری ابتلای گله‌ای و مصونیت بود، بعد از فشار افکار عمومی انگلیس به ناچار محدودیت‌هایی را در نظر گرفت. انگلیس در میان کشورهای اروپایی بی‌برنامه‌ترین کشور در حوزه مبارزه با کروناست. دیروز خبرگزاری رویترز گزارش داد، کری سایموندز، نامزد جانسون که چندی پیش خبر باردار شدنش منتشر شد، به ویروس کرونا مبتلا شده است. سایموندز گفت: به‌دلیل داشتن علائم ویروس کرونا، هفته گذشته را در خانه ماندم. نیازی به انجام تست نبود و بعد از 7 روز استراحت بنیه بیشتری دارم و رو به بهبودی هستم. او که از مشاوران دولت جانسون نیز محسوب می‌شود، گفت: ابتلا به «کووید-۱۹» حین بارداری قطعاً نگران‌کننده است. به دیگر زنان باردار توصیه می‌کنم راهنمایی‌های لازم را که به‌نظرم اطمینان‌بخش هستند مطالعه و اجرا کنند. این در حالی است که وی پس از گذراندن یک هفته در قرنطینه همچنان علائم بیماری را دارد و باید در قرنطینه بماند. از سوی دیگر مایکل گوو، وزیر کابینه جانسون اعلام کرد یک کودک ۵ ساله در انگلیس به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده است و با خانواده او ابراز همدردی کرد. داستان شایعات در انگلیس هم آنچنان داغ است که شایعه باورنکردنی انتقال کرونا از طریق دکل‌های اینترنت شرکت هوآوی منتشر و سبب شد این وزیر انگلیسی آن را مزخرف بخواند. با این حال اما این شایعه موجب شده برخی مردم به دکل‌های مخابراتی آسیب وارد کرده و در کار شرکت‌های مربوط اختلال ایجاد کنند. گوو همچنین گفت، انگلیس ۳۰۰ دستگاه کمک‌تنفسی از چین تحویل گرفته و دستگاه‌های بیشتری نیز قرار است توسط کنسرسیوم هوافضا تولید شود.
 

Page Generated in 0/0043 sec