printlogo


کد خبر: 217975تاریخ: 1399/1/19 00:00
واشنگتن‌پست: میزان تلفات کرونا در آمریکا بسیار بیشتر از آمارهای اعلام شده است
واشنگتن ایالات را تنها گذاشت

گروه بین‌الملل: آمار مبتلایان به کرونا دیروز در آمریکا از 336851 نفر گذشت و تعداد کشته‌شدگان هم به مرز ۱۰ هزار [9620 نفر] رسید. 
به گزارش «وطن امروز»، بدین ترتیب آمار مبتلایان به کرونا در آمریکا 2 برابر و نیم کشور دوم در جدول تعداد مبتلایان یعنی اسپانیا شد. وخامت اوضاع کرونا در آمریکا به صورتی است که برخی آن را ۱۱ سپتامبر جدید این کشور می‌دانند. در همین ارتباط رئیس بهداری دولت آمریکا اعلام کرد هفته پیش رو سخت‌ترین و غم‌بارترین هفته برای بسیاری از شهروندان این کشور خواهد بود. به گزارش یورو نیوز، ژنرال «جروم آدامز» رئیس بهداری دولت آمریکا اعلام کرد:‌ این زمان، برای ما زمان پرل‌ هاربر و ۱۱ سپتامبر خواهد بود که نه فقط در یک نقطه، بلکه در سراسر کشور روی خواهد داد و می‌خواهم آمریکایی‌ها این را بفهمند.
آنچه اما دیروز در میان اخبار مرتبط با کرونا در آمریکا خودنمایی کرد، گزارش شگفت‌آور روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست درباره چندبرابر بودن آمار واقعی تلفات کرونا در آمریکا به نسبت آن چیزی است که دولت ترامپ به عنوان آمار رسمی اعلام می‌کند. 
در میان صدها خبری که هر روز از وضعیت کرونا در آمریکا مخابره می‌شود، این گزارش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. از ابتدای شیوع کرونا در دنیا مهم‌ترین اتهام دولت آمریکا کتمان تلفات در این کشور بوده است. اسفندماه سال گذشته ترامپ بارها با مقایسه کرونا با سرماخوردگی یا آنفلوآنزا از کم‌اهمیت بودن این بیماری سخن گفت و پس از آنکه چند خبر از ابتلای شهروندان آمریکایی به کرونا در رسانه‌های این کشور منتشر شد، ترامپ باز از خوب بودن اوضاع در این کشور سخن گفت که برای متخصصان مایه تعجب بود. 
حالا روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از متخصصان حوزه بهداشت و درمان آمریکا گزارش داده میزان تلفات ویروس کرونا در این کشور بسیار بیشتر از آمارهای اعلام شده است.
روزنامه واشنگتن‌پست نوشت: به گفته متخصصان حوزه پزشکی و برخی مقامات دولت آمریکا شیوع سریع ویروس کرونا مطمئنا باعث کشته شدن شمار زیادی از آمریکایی‌هایی شده است که هرگز در لیست آمارها شمارش نشده‌اند. 
به گفته مدیر بخش تدفین کرونایی‌ها، بسیاری از کسانی که در خانه‌های سالمندان می‌میرند، مورد آزمایش قرار نمی‌گیرند و دلیل مرگ‌شان اعلام نمی‌شود، در نتیجه، مقامات بهداشت عمومی و رهبران دولت فاقد دید کاملی درباره تلفات این بیماری همه‌گیر هستند. به نوشته این روزنامه بسیاری از مرگ و میرها آنفلوآنزا ثبت می‌شود. 
این گزارش افزوده است: مراکز کنترل بیماری و پیشگیری از بیماری‌ها فقط فوتی‌هایی را که آزمایش آنها در آزمایشگاه‌ها تایید شده است، ثبت می‌کنند. 
برداشت دیگر از این جمله واشنگتن‌پست این است که بسیاری از آمریکایی‌ها اصولا مجال آزمایش دادن پیدا نمی‌کنند و جان خود را از دست می‌دهند. 
چندی پیش در آمریکا خبری منتشر شد که به دلیل گران بودن تست‌های کرونا، طیف گسترده‌ای از مردم آمریکا اصولا پولی برای این موضوع ندارند و حتی اگر مبتلا هم شوند چاره‌ای ندارند. در ادامه گزارش واشنگتن‌پست به نقل از «کریستین نوردلند» سخنگوی مرکز پیشگیری از بیماری‌های آمریکا آمده است: ما می‌دانیم که این آمار به نوعی حداقلی محسوب می‌شود. 
وی افزود: در بحث آماری شما نمی‌توانید فقط به موارد تأیید شده آزمایشگاهی اعتماد کنید. بنابراین بدون شک- این یک حقیقت است- تعداد تلفات دست‌کم گرفته می‌شود، زیرا شما آزمایش را روی همه افراد اعمال نمی‌کنید. این روزنامه به نقل از یک مقام آمریکایی افزوده است: تا هفته‌ها دلیل فوت افراد آنفلوآنزا ثبت شد و نه کرونا. 
واشنگتن‌پست در ادامه افزود: اپیدمیلوژیست‌ها می‌گویند کمبود گسترده دسترسی به امکانات تست در هفته‌های اول شیوع ویروس در آمریکا به این معنی است که مبتلایان به بیماری‌های تنفسی بدون اینکه در لیست فوتی‌های کرونا ثبت شوند مرده‌اند. اگرچه واشنگتن‌پست عبارت هفته‌های اول را در گزارش خود ذکر می‌کند اما شواهد امر نشان از کمبودهای جدی در این زمینه دارد. وقتی کادر درمان بیمارستان‌های نیویورک از نبود دستکش و ماسک حفاظتی گله‌مندند، تکلیف کیت‌های گران‌قیمت تشخیصی مشخص است. 
این روزنامه در ادامه گزارش خود نوشته است: به گفته مسؤولان گورستان‌ها و نمایندگان پرستارهای خانگی، حتی اکنون نیز افرادی که در خانه یا در مراکزی که بیماران به دلیل کمبود تخت در بیمارستان‌ها در آنجا نگهداری می‌شوند و می‌میرند، مورد آزمایش قرار نمی‌گیرند. این گزارش به نقل از کارشناسان افزود: آزمایش‌های پس از فوت نیز در سراسر کشور بسیار متفاوت انجام می‌شود و برخی مقامات می‌گویند آزمایش مردگان هدر دادن امکانات کم است که می‌تواند برای آزمایش افراد زنده مورد استفاده قرار بگیرد. واشنگتن‌پست افزوده است: در نتیجه مقامات بهداشت عمومی و رهبران سیاسی در روند ارزیابی‌های خود دید بسیار کمی در زمینه میزان مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا دارند.  
این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشته است: چهارشنبه هفته پیش کاخ سفید تخمین زد 100 تا 240 هزار آمریکایی ممکن است توسط «کووید-19» کشته شوند که 60 هزار نفر بیش از تعداد سربازان آمریکایی کشته شده در جنگ ویتنام است. 
 
* نظام فدرالی دلیل کمبودهای کرونایی؟
آمریکایی‌ها دنبال مقصری بزرگ برای فاجعه مدیریت کرونا در کشورشان می‌گردند. اگر این ماجرا در غرب آسیا یا حتی اروپا بود یافتن مقصر برای آمریکایی‌ها کاری نداشت و ترامپ یا وزیر خارجه این کشور بلافاصله یکی از کشورهای منتقد آمریکا را به عنوان عامل گسترش کرونا معرفی می‌کردند اما در خاک آمریکا داستان به همین راحتی نیست. اگرچه بسیاری از رسانه‌ها به دلیل دستورالعمل کاخ سفید ورود زیادی به ماجرای پیدا کردن مقصر برای شیوع کرونا نکرده‌اند اما برخی نیز نگاه متفاوتی به دلایل کمبودهای پزشکی در همه ایالت‌های آمریکا دارند. روزنامه لس‌آنجلس‌‌تایمز دیروز در تحلیلی نوشت: نظام فدرالی مانع پاسخ مناسب آمریکا به بحران کرونا شده است.
به نوشته این روزنامه، در حالی که این بیماری همه‌گیر سراسر آمریکا را در نوردیده، مبارزه با آن غیرمنسجم بوده و مرز میان ایالت‌های آمریکا به عاملی تعیین‌کننده در زندگی یا مرگ ساکنان آنها تبدیل شده است.
 از طرف دیگر، نبود دستورها و پیام‌های قدرتمند از سوی دولت دونالد ترامپ هم به عاملی مکمل تبدیل شده است. لس‌آنجلس‌تایمز افزود: فقدان دستورات قدرتمند از سوی دولت ترامپ باعث شده بسیاری از تصمیم‌های مرگ و زندگی به مقام‌های محلی و ایالتی واگذار شود. 
به نوشته این روزنامه، نظام غیرمتمرکز سلامت آمریکا موجب تفویض اختیاراتی جامع به فرمانداران درباره اعمال قرنطینه شده است. 
 
* اعلام وضعیت اضطراری در پایگاه‌های نظامی آمریکا در ژاپن
در پی افزایش شیوع کرونا در شرق ژاپن، فرمانده نیروهای آمریکایی دیروز در پایگاه‌های این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد.
کوین اشنایدر، فرمانده نیروهای آمریکایی در ژاپن گفت: به‌دلیل ادامه یافتن ابتلا به بیماری «کووید-۱۹» در مناطق مختلف توکیو، وضعیت اضطراری بهداشت عمومی را برای پایگاه‌های منطقه کانتو اعلام کردم. وی افزود: این دستور، تمام پایگاه‌ها و تأسیسات نیروی زمینی، دریایی، هوایی و تفنگداران دریایی را شامل می‌شود.
پیش از این شیوع ویروس کرونا در میان خدمه یکی از ناوهای هواپیمابر آمریکایی در جنوب شرق آسیا موجب پهلو گرفتن و تخلیه آن شد.
فرمانده یک ناو آمریکایی هم به دلیل اعلام ابتلای بیش از ۱۰۰ نفر از خدمه ناو به کرونا بلافاصله توسط پنتاگون از سمت خود برکنار شد. اعلام آمار مبتلایان به کرونا جزو خطوط قرمز پنتاگون است و فقط از لابه‌لای برخی اخبار مثل سفارش کاور جنازه توسط پنتاگون می‌توان حدس‌هایی در این‌باره زد. 
 
***
[زمزمه‌ها برای انتخاب جایگزین بوریس جانسون]
علاوه بر گزارش واشنگتن‌پست، خبر دیگری که دیروز در میان اخبار کرونا در دنیا خودی نشان داد، خبر بستری شدن بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در بیمارستان به دلیل ابتلا به کرونا بود. 2 روز پیش هم خبر ابتلای نامزد باردار جانسون به کرونا در رسانه‌ها منتشر شده بود که در کنار ابتلای چند عضو خانواده سلطنتی انگلیس به کرونا، از وخامت اوضاع در این کشور حکایت دارد. دیروز دفتر نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد بعد از گذشت 10 روز از ابتلای بوریس جانسون به ویروس کرونا و به دلیل ادامه‌دار بودن علائم بیماری وی، او یکشنبه‌شب برای انجام آزمایش‌های بیشتر در بیمارستان پذیرش شده است. خبرگزاری اسپوتنیک نیز به نقل از منابعی گزارش داد جانسون نیاز دارد به دستگاه اکسیژن وصل شود. اتصال فرد به دستگاه اکسیژن به دلیل ناتوانی وی در تنفس آسان انجام می‌شود و نشان از وخامت اوضاع بیمار دارد.  نخست‌وزیر انگلیس از 10 روز پیش به دلیل مثبت بودن تست ابتلایش به ویروس کرونا اعلام کرده بود وظایف مربوط به اداره دولت را از خانه انجام خواهد داد.  رابرت جنریک، وزیر جوامع بریتانیا دیروز با حضور در شبکه بی‌بی‌سی گفت: با وجود تمایل جانسون به بازگشت به خانه شماره 10 (نخست‌وزیری) و اینکه او شخصا از بستری شدن در بیمارستان بیزار است اما مجبور شده در بیمارستان بماند؛ نشانه دیگری از اینکه حال نخست‌وزیر راستگرای انگلیس رو به وخامت گذاشته است. با وجود تاکید جنریک بر اینکه جانسون از روی تخت بیمارستان کشور را اداره خواهد کرد اما او احتمال تکیه زدن وزیر خارجه به جای نخست‌وزیر را که اخیرا در محافل محافظه‌کار مطرح شده رد نکرد. دومنیک راب، وزیر خارجه انگلیس، رئیس سنی کابینه است و طبق دستورالعمل‌های از پیش تعیین شده دفتر نخست‌وزیری اگر حال جانسون به قدری وخیم شود که نتواند امور را مدیریت کند، جایگزین او خواهد شد. 

Page Generated in 0/0309 sec