printlogo


کد خبر: 217976تاریخ: 1399/1/19 00:00
5 ائتلاف بزرگ شیعه در پارلمان عراق صراحتاً با نخست‌وزیری الزرفی مخالفت کردند
شکست الزرفی در جلب نظر اکثریت پارلمان عراق

پارلمان عراق روزهای چهارشنبه و پنجشنبه جلسه بررسی برنامه‌ها و رای اعتماد به عدنان الزرفی، نخست‌وزیر مکلف از سوی رئیس‌جمهور عراق را برگزار خواهد کرد. الزرفی طی روزهای گذشته در مصاحبه با رسانه‌ها خود را منتخب اول گروه‌های شیعه در پارلمان معرفی کرده است. این جلسه در حالی ترتیب داده شده که نتیجه نشست سه‌جانبه سران 3 ائتلاف اصلی پارلمان عراق یعنی جریان حکمت، دولت قانون و ائتلاف الفتح، عبور از نخست‌وزیر مکلف و معرفی گزینه جدیدی برای احراز این پست بود. انتقادها به الزرفی از سوی احزاب و جریان‌های سیاسی حول 2 موضوع شخصیت وی و نحوه انتخاب شدن او برای این پست است. به نظر می‌رسد که شانس الزرفی برای جلب نظر اکثریت پارلمان بسیار پایین است و او به‌رغم تلاش‌هایی که برای کسب این جایگاه داشت مجبور به کناره‌گیری از این سمت خواهد بود. در این راستا احتمال دارد عراق، پس از جلسه پارلمان و عدم رای اعتماد به الزرفی شاهد تحولات تازه‌ای در عرصه سیاسی و آشوب‌های محدود خیابانی باشد. آشوب‌هایی که از سوی مزدوران وابسته به تروریست‌های آمریکا ترتیب داده خواهد شد و احتمالا ترورهای هدفمند را نیز در پی خواهد داشت اما این تحولات به هیچ عنوان به معنای بروز کودتا یا درگیری‌های نظامی شدید نخواهد بود. 
به گزارش «وطن امروز»، یک منبع نزدیک به جریان حکمت ملی عراق نتایج نشست سه‌جانبه رؤسای 3 ائتلاف اصلی شیعه‌ عراق یعنی جریان حکمت به رهبری عمار حکیم، دولت قانون به ریاست نوری مالکی و ائتلاف الفتح به ریاست هادی عامری را فاش کرد. این منبع گفت: رؤسای جریان حکمت ملی، دولت قانون و ائتلاف الفتح در این نشست درباره معرفی جایگزین عدنان الزرفی، نخست‌وزیر مکلف عراق به توافق رسیدند. طبق گفته این منبع، عمار حکیم، نوری مالکی و هادی عامری در این زمینه توافق کردند اما نام نامزد مورد نظرشان برای تصدی پست نخست‌وزیری را فاش نکردند. تاکنون 5 ائتلاف از جمله ائتلاف الفتح و فراکسیون الصادقون نیز مخالفت خود را با  تشکیل دولت توسط عدنان الزرفی اعلام کرده‌اند. اما نخست‌وزیر مکلف عراق بدون توجه به این مخالفت‌ها در حال تلاش برای جلب رضایت فراکسیون‌های مختلف و گرفتن رأی اعتماد برای اعضای کابینه خود است.
یکی از عمده دلایلی که منجر به مخالفت گروه‌های شیعه و احزاب پارلمانی با نامزدی الزرفی برای تصدی پست نخست‌وزیری شده است، مربوط به روابط وی با آمریکاست. هر چند نخست‌وزیر مکلف در آخرین مصاحبه خود اعلام کرده است که عراق نیازی به نظامیان خارجی ندارد و او نماینده هیچ کشوری نیست. اما از آنجا که در برنامه پیشنهادی وی اشاره‌ای به عزم دولت برای اجرای مصوبه پارلمان برای اخراج آمریکا از عراق وجود نداشت، نمایندگان و گروه‌های سیاسی به این باور رسیده‌اند که الزرفی عزم جدی برای اجرای مصوبه پارلمان را ندارد؛ چه اینکه روز گذشته نماینده فراکسیون الصادقون در پارلمان عراق درباره استفاده واشنگتن از اهرم‌های فشار جدید علیه برخی فراکسیون‌های سیاسی هشدار داد. «سعد شاکر» نماینده فراکسیون الصادقون در پارلمان عراق به پایگاه خبری المعلومه گفت که گروه‌های مقاومت اطلاعات دقیقی درباره همدستی برخی شخصیت‌های سیاسی با واشنگتن دارند. شاکر اشاره کرد که واشنگتن با تهدید هدف قرار دادن مواضع حشدالشعبی و تلاش برای تحمیل عدنان الزرفی به عنوان نخست‌وزیر آینده عراق، اقدام به استفاده از اهرم‌های فشار جدید علیه احزاب سیاسی عراق کرده است.
علاوه بر این، نحوه انتخاب وی به عنوان نامزد نخست‌وزیری نیز از منظر حقوقی محل اشکال است، چرا که وی با رای دادگاه فدرال انتخاب شده و از آنجا که عضویت قاضی محمد رجب الکبیسی در دادگاه فدرال از سوی شورای عالی قضاوت لغو شده بود، عملا انتخاب وی از سوی دادگاه فدرال وجاهت قانونی نداشت. با این حساب به نظر می‌رسد عراق باید منتظر معرفی نامزد جدید نخست‌وزیری باشد. هر چند نمی‌توان تا پایان جلسه پارلمان با اطمینان از عدم رای اعتماد الزرفی صحبت کرد.
 
* فتنه جدید آمریکا در عراق
با توجه به اینکه راهبرد اصلی الزرفی در این مدت تکیه بر حمایت خارجی بوده، به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها پس از جلسه پارلمان و در صورتی که الزرفی نتواند موفق به تشکیل کابینه شود، طرح جدیدی را در راستای ایجاد آشوب در عراق اجرا خواهند کرد.
 در این راستا به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها در این مرحله برای ترویج شکستن قانون منع آمدوشد و تأمین مالی ارتش‌های سایبری هزینه خواهند کرد تا دوباره مردم عراق را بشورانند. به این ترتیب آنها بار دیگر دنبال این هستند که به آشوب‌های خیابانی در شهرهای مختلف عراق دامن بزنند و از این طریق جامعه داخلی عراق را تضعیف کنند. اما این آشوب‌ها به درگیری‌های شدید منجر نخواهد شد. آمریکایی‌ها در این مدت با جابه‌جایی نیروهای خود از پایگاه‌های مختلف و تجمیع آنها در 2 پایگاه اربیل و عین‌الاسد به دنبال این هستند تا تمرکز نظامی خود را بر حفظ نیروها و امکانات‌شان قرار دهند. قصد واشنگتن از تداوم حضور نظامی‌اش در خاک عراق با چینشی جدید و متمرکز شدن در 2 پایگاه عین‌الاسد در الانبار و اربیل در منطقه کردستان به وضوح مشخص شده است. آنچه مسلم است آمریکا در پی این است تا با تجمیع نیروهایش در عین‌الاسد و غرب عراق، تمرکز خود را بر گذرگاه القائم- بوکمال قرار دهد و با هزینه‌‌کرد بین نیروهای مزدور و آشوب‌طلب، سطح ناامنی در شهرهای عراق را افزایش دهد.

Page Generated in 0/0075 sec