printlogo


کد خبر: 217977تاریخ: 1399/1/19 00:00
دور دنیا

مرکل همچنان تصمیمی برای صدراعظمی مجدد ندارد
رئیس دفتر صدراعظم آلمان اعلام کرد، تصمیم آنگلا مرکل برای عدم کاندیداتوری به منظور ابقا در سمتش برای پنجمین دوره، تغییری نکرده است. دستیار مرکل در این‌باره خاطرنشان کرد: فکر نمی‌کنم در حال حاضر چنین بحثی مطرح باشد. این اظهارات در حالی مطرح شد که بتازگی روزنامه بیلد از احتمال ورود مرکل به رقابت‌ها برای تصدی صدراعظمی آلمان خبر داده بود. مشاور مرکل اما تصریح کرد: او این موضوع را قبلا گفته و به اعتقاد من، در این‌باره چیزی عوض نشده است. مرکل به مدت ۱۵ سال است رهبری آلمان را عهده‌دار است و پیش‌تر گفته که وارد عرصه رقابت‌ها در انتخابات ۲۰۲۱ نخواهد شد.
***
مخالفت با طرح پیشنهادی اسپانیا برای تجمیع بدهی‌ها
رهبران اتحادیه اروپایی پس از آن خود را به یافتن راهی جدید برای تامین مالی ریکاوری از بحران ویروس همه‌گیر کرونا موظف کرده‌اند که آلمان و هلند درخواست‌ها از سوی فرانسه، ایتالیا و اسپانیا را برای ایجاد یک ابزار مشترک بدهی رد کردند. آلمان در کنار برخی کشورها مدت‌هاست که با ایجاد یک بدهی مشترک با سایر کشورهای اروپایی مخالف است و می‌گوید این مساله کشورهای دیگر را از پیگیری اصلاحات زیرساختی و متوازن کردن بودجه‌های‌شان باز می‌دارد. چندی قبل نخست‌وزیر اسپانیا به یک روزنامه آلمانی گفت که اروپا به بدهی متقابل و یک «طرح مارشال» مشترک برای ریکاوری از بحران‌های اقتصادی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا نیاز دارد که آلمان درخواست‌ها برای ایده جمع‌آوری بدهی را رد کرده است.
***
جهاد اسلامی: اسرائیل یا پناهگاه را انتخاب کند یا پایان محاصره غزه
زیاد نخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در سخنانی به رژیم صهیونیستی هشدار داد که در صورت مواجه شدن ملت فلسطین در غزه با هر تهدیدی به دلیل ادامه محاصره، مقاومت از آنها دفاع خواهد کرد. وی افزود: هرگونه تهدید علیه ملت فلسطین با ادامه محاصره شامل همه شده و هیچ فلسطینی از آن مستثنا نیست. نخاله خاطرنشان کرد: دشمن (اسرائیل) باید میان پناهگاه‌ها (به دلیل گسترش کرونا) و پایان محاصره و همچنین آزاد کردن اسیران‌مان یکی را انتخاب کند. وی ادامه داد: ما به تنهایی نخواهیم مرد و رهبران دشمن صهیونیستی باید بدانند که مقاومت در هر لحظه ابتکارعمل دفاع از ملت فلسطین و نبرد برای زندگی عزتمندانه ملت و اسیران‌مان را در اختیار دارد.
***
ارسال کمک‌های نظامی سودان به جوبا
در چارچوب اقدامات و تدابیر امنیتی توافقنامه صلح سودان جنوبی میان دولت و مخالفان، سومین و آخرین سری از کمک‌های نظامی خارطوم به سودان جنوبی، وارد فرودگاه جوبا شد. در این راستا، عادل ابراهیم، سفیر سودان در جوبا گفت، این آخرین سری از کمک‌های نظامی کشورش به سودان جنوبی است. خارطوم به دلایل مختلف و در راس آنها روابط میان 2 کشور به عنوان ضامن اجرای توافقنامه صلح این کمک‌ها را ارائه می‌کند. دولت خارطوم پیش از این هم 2 سری از کمک‌های نظامی خود را به جوبا تحویل داده بود. پیش‌تر رئیس‌جمهوری سودان جنوبی و رهبر شورشیان مخالف دولت این کشور طی مراسمی، توافق نهایی آتش‌بس و تقسیم قدرت را امضا کردند.
***
نماندن در خانه، مقام ارشد حوزه بهداشت اسکاتلند را بیکار کرد
کاترین کالدروود، مقام ارشد حوزه بهداشت و درمان اسکاتلند به توصیه خودش برای ماندن در خانه و پرهیز از سفر به منظور جلوگیری از گسترش کرونا عمل نکرده و در 2 هفته گذشته 2 بار طی آخرهفته‌ها به خانه دومش سفر کرده است؛ اقدامی که به کناره‌گیری این مقام ارشد از سمت خود منجر شد. کالدروود گفته است، تمرکز موجه روی رفتار او، این خطر را به همراه دارد که دولت و حوزه بهداشت و درمان از رسیدگی به اقدامات مهمی که باید برای مبارزه با پاندمی کرونا در این کشور انجام دهند، بازمانند. وی افزود: با کمال تأسف از سمت خود کناره‌گیری می‌کنم.
***
حملات هوایی گسترده ائتلاف سعودی به 5 استان یمن
نیروهای ائتلاف سعودی روز دوشنبه به مناطقی در 5 استان یمنی «صعده» و «حجه» در شمال صنعا، «مأرب» و «الجوف» در شمال شرقی صنعا و«البیضاء» (جنوب یمن) حمله کردند. به گزارش وبگاه خبری شبکه «المسیره»، نیروهای ائتلاف سعودی در حمله نخست‌ ناحیه «صراوح» از توابع استان مأرب را در 10 مرحله و ناحیه «مجزر» در همین استان هدف حملات هوایی قرار دادند. حمله دوم در 2 مرحله به ناحیه «میدی» در استان «حجه» انجام شد. نیروهای ائتلاف سعودی در حمله سوم خود ناحیه «الحزم» استان الجوف را هدف قرار دادند. حمله چهارم جنگنده‌های ائتلاف سعودی به ناحیه «الظاهر» در استان صعده و حمله پنجم نیز در 4 مرحله به ناحیه «ناطع» استان البیضاء بود.

Page Generated in 0/0132 sec