printlogo


کد خبر: 217986تاریخ: 1399/1/19 00:00
جامعه پزشکی نسبت به تصمیمات جدید دولت ناراضی است و موج جدید شیوع کرونا را پیش‌بینی می‌کند
فاصله‌گذاری سلامت و معیشت
* مشاور وزیر بهداشت در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»: کم‌توجهی به محدودیت‌ها، احتمال تصاعدی شدن شیوع کرونا را افزایش می‌دهد

گروه اجتماعی: جامعه پزشکی همچنان به تصمیمات جدید دولت مبنی بر بازگشایی کسب‌وکارها از 23 فروردین اعتراض جدی دارد و نسبت به موج جدید شیوع کرونا هشدار می‌دهد. 
به گزارش «وطن‌ امروز»، حسن روحانی روز یکشنبه صراحتا اعلام کرد کسب‌وکارهای کم‌ریسک در استان‌ها می‌توانند از 23 فروردین فعالیت خود را آغاز کنند و در تهران نیز این مشاغل از 30 فروردین مشغول به کار خواهند شد. این در حالی است که بسیاری از اعضای نظام سلامت اعتقاد دارند طرح فاصله‌گذاری اجتماعی باید ادامه یابد و ضروری است کسب‌وکارها تا زمان حصول اطمینان تعطیل باشند اما دولت اعتقاد دارد با توجه به تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی باید فعالیت کسب‌وکارها آغاز شود. 
در این شرایط، اعتراض جامعه پزشکی و حتی بدنه وزارت بهداشت به تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا ادامه یافت و مدیران نظام سلامت نسبت به ایجاد موج جدید ابتلا به کرونا با تصمیمات جدید دولت هشدار دادند.  حمیدرضا جمشیدی، دبیر ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما گفت: اگر شاخص‌های فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نشود، نگران افزایش مبتلایان به بیماری کرونا هستیم و بیشترین نگرانی ما نظام حمل‌و‌نقل عمومی است، البته حجم تقاضا برای حمل‌و‌نقل عمومی بسیار کاهش یافته است اما باید برای خدمت‌رسانی نظام حمل‌و‌نقل ظرفیت تعیین کنیم. در مترو و اتوبوس‌های شهری باید به هر شکلی که امکان دارد فاصله ایمن رعایت شود و برای مسافرپذیری آنها محدودیت ایجاد کنیم.   وی گفت: کشور باید پس از 2 ماه قرنطینه طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را نیز ادامه دهد. طرح فاصله‌گذاری هوشمند، ۶ شاخص از جمله تصمیم برای بازگشایی صنوف بر اساس میزان آلودگی‌ها، تصمیم گام به گام و مرحله به مرحله، بازگشایی صنوف بر اساس دستورالعمل، تصمیم بر اساس جغرافیای آلودگی و جلوگیری از سر کار رفتن گروه‌های پرخطر و نظارت جدی دارد. برای بررسی نتیجه عملکرد طرح‌های خود نیازمند فاصله زمانی ۱۰ تا ۱۵ روزه هستیم تا اثر طرح را ببینیم. 
دبیر ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا گفت: بر طرح فاصله‌گذاری هوشمند، یکصد هزار نفر از جمله بسیجیان و کارشناسان بهداشت و درمان نظارت می‌کنند و اگر طرح فاصله‌گذاری هوشمند مشکل ایجاد کند، ناچاریم از اجرای آن عقب‌نشینی کنیم. 
 
* وضعیت بد گیلان
استان گیلان یکی از استان‌های بحرانی کرونا محسوب می‌شود که افزایش ترددهای اخیر مسؤولان این استان را نگران کرده است. 
محمدحسین قربانی، نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان از افزایش ترددها در این استان ابراز نگرانی کرده و در گفت‌وگو با تسنیم، گفته است: اینکه ترددها در گیلان افزایش یافته نگران‌کننده است، از طرفی مردم باید برای مصون ماندن از خطرات احتمالی جدا از این عمل خودداری کنند. بر اساس اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا و ستاد استانی مهلت اجرای این طرح تا 20 فروردین اعلام شده اما با توجه به شرایط کنونی بنده باور دارم تاریخ آن باید تا پایان فروردین‌ماه تمدید شود.  نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و فضای مجازی با هدف مشارکت دادن 8 درصد باقیمانده از جمعیت گیلان در طرح غربالگری مبارزه با کرونا را خواستار شد و گفت: همین‌جا از تمام افرادی که تاکنون به این طرح نپیوسته‌اند می‌خواهم نسبت به تکمیل اطلاعات خود در سامانه سلامت اقدام کنند.  وی دستور ستاد ملی مقابله با کرونا با محوریت رئیس‌جمهور را مبنی بر اینکه وزارت بهداشت برای باز شدن فضای اقتصادی و کسب‌وکارها مساعدتی داشته باشد، مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: با توجه به این مورد احساس می‌شود زندگی در نزد افکار عمومی به روال عادی بازگشته در حالی‌ که به هیچ عنوان چنین چیزی نیست.  نماینده مردم آستانه‌ اشرفیه در مجلس با تأکید بر اینکه وی همزمان با افزایش میزان ترددها در سطح گیلان بشدت اظهار نگرانی کرده است، گفت: اگر مردم با این مسأله عادی برخورد کنند و به زندگی عادی خود بازگردند، بدون شک وقوع موج دوم شیوع کرونا در استان گیلان دور از انتظار نیست. 
 
* تذکر مجلس به رئیس‌جمهور درباره کم‌توجهی به سلامت مردم
عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: تاخیر رئیس‌جمهور در 2 هفته ابتدای شیوع ویروس کرونا نسبت به ایجاد محدودیت ترددها و قرنطینه خانگی موجب شد این بیماری مرگبار کل کشور را فرا گیرد.
حسینعلی شهریاری در گفت‌وگو با «وطن امروز»، به کم‌توجهی رئیس‌جمهور نسبت به هشدارهای کارشناسان بهداشتی برای جلوگیری از شیوع گسترده بیماری «کووید-19» در کشور و تاکید آنها بر قرنطینه کردن شهروندان و ایجاد محدودیت کاری و ترددهای شهری و بین‌شهری اشاره کرد و افزود: اگر در محدودیت ترددها تاخیر نمی‌شد اکنون شاهد همه‌گیری ویروس کرونا در کشور نبودیم، بنابراین شخص رئیس‌جمهور باید پاسخگوی ناکارآمدی‌ها و ضعف مدیریتی در این زمینه باشد.
وی به برگزاری جلسات ستاد ملی مبارزه با کرونا اشاره کرد و افزود: رئیس‌جمهور در این جلسات فکر می‌کند متخصص تمام امور است، چرا که از ابتدای جلسه تا انتهای آن خودش سخنران بوده و مسائل را مطرح می‌کند، بدون اینکه از وزرا، معاونان و حتی شخص وزیر بهداشت در بحث چگونگی مقابله یا برنامه‌ریزی برای مهار این بیماری نظر کارشناسانه‌ای بخواهد.
دکتر شهریاری با بیان اینکه احتمال شیوع موج دوم کرونا در کشور به‌دنبال پایان یافتن تعطیلات نوروزی دور از انتظار نیست، گفت: از آنجایی که معلوم نیست این ویروس در کشور چه موقع مهار می‌شود، دولت معتقد است مردم باید به سر کارهای‌شان بازگردند، این در حالی است که برنامه‌ریزی‌ها و مدیریت‌ها باید طوری باشد که نه‌تنها سلامت مردم در اولویت قرار گیرد بلکه مشکلات اقتصادی کم‌درآمدها نیز حل شود. عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: دولت حتی در برنامه‌ریزی برای حل مشکلات مستضعفان و فعالان کسب‌وکارهای خرد در این روزهای کرونایی ناتوان است، چرا که این کمک‌ها هدفمند نیست و اقشار آسیب‌پذیر با قرنطینه خانگی با مشکل مواجهند.
وی افزود: کرونا اکنون کل کشور را فرا گرفته است اما در نقشه، سیستان‌وبلوچستان یا هرمزگان وضعیت سفید دارند، در حالی که اینگونه نیست، چرا که من به عنوان نماینده زاهدان بخوبی مطلع‌ام که هر روز موارد مثبت این بیماری را داریم و نگران پیک جدید همه‌گیری هستیم.
شهریاری با بیان اینکه رئیس‌جمهور مسؤول اجرایی کشور است و باید برای مهار این بیماری برنامه‌ریزی دقیق داشته باشد، افزود: با بازگشایی مجلس شورای اسلامی نمایندگان ملت قصد دارند تذکرات لازم را به دولتمردان و شخص رئیس‌جمهور بدهند و وی را متقاعد کنند که اگر چه وی دغدغه مسائل اقتصاد کشور را دارد اما سلامتی مهم‌تر از هر چیزی است. این موضوع قرار است در نخستین جلسه بازگشایی مجلس در سال جدید مورد پیگیری جدی نمایندگان قرار گیرد.
***
[مشاور وزیر بهداشت: هنوز به مرحله مهار و کنترل کرونا نرسیده‌ایم]
مشاور وزیر بهداشت گفت: با وجود همه تلاش‌های کادر پزشکی و درمانی کشور، همچنان در مرحله مدیریت بیماری «کووید-19» هستیم و هنوز به مرحله مهار و کنترل قابل توجه این بیماری نرسیده‌ایم، در واقع در مرحله مدیریت همه‌گیری ویروس کرونا هستیم. علیرضا وهاب‌زاده در گفت‌وگو با «وطن امروز» با بیان اینکه احتمال افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در پی بازگشت مسافران نوروزی در روزهای آینده دور از انتظار نیست، گفت: شرایط فعالیت کادر پزشکی در هفته‌های آینده قطعا سخت‌تر می‌شود اما بحمدالله شرایط بیمارستان‌ها و مراکز درمانی برای مراجعانی که تست آنها مثبت اعلام می‌شود، مناسب است. وی از آمادگی تخت‌های بیمارستانی، تجهیزات پزشکی و امکانات لازم برای رسیدگی به بیماران حامل ویروس کرونا در سراسر کشور خبر داد و افزود: با وجودی که شرایط برای رسیدگی به بیماران مناسب است اما در صورت عدم توجه مردم به توصیه‌های پزشکی و بهداشتی، این احتمال وجود دارد که با شیوع گسترده و همه‌گیری وسیع، مشکلاتی برای مردم و مسؤولان بهداشتی ایجاد شود، بنابراین مردم نباید این بیماری را شوخی بگیرند و نسبت به آن بی‌توجه باشند. مشاور وزیر بهداشت در ادامه اظهار داشت: ترافیک ابتدای هفته جاری و افزایش میزان مسافران مترو نگران‌کننده است و در صورت عدم رعایت فاصله‌های اجتماعی و کم‌توجهی به محدودیت‌ها برای جلوگیری از شیوع این بیماری، احتمال تصاعدی شدن شیوع ویروس کرونا در کشور بویژه تهران وجود دارد.

Page Generated in 0/0074 sec