printlogo


کد خبر: 218004تاریخ: 1399/1/19 00:00
اخبار

موافقت رهبر انقلاب با برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی
رئیس‌جمهور با قدردانی از موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی با درخواست برداشت مبلغ یک میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای مقابله و مدیریت عوارض ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور، دستورات لازم را برای تامین نیازهای ضروری در این عرصه صادر کرد. به گزارش فارس، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در نامه‌ای به محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور پی‌نوشت رئیس‌جمهور به نامه دفتر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) را به وی ابلاغ کرد. روحانی پی‌نوشت کرده است که «نیازهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از این منبع تامین و حتی‌الامکان از تولیدات داخلی و با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام شود. همچنین کمک‌های لازم به صندوق بیمه بیکاری ظرف هفته آینده انجام و جزئیات طرح در ستاد اقتصادی دولت مطرح شود».
***
طراحی بسته ضدرکود برای پساکرونا توسط منتخبان مجلس یازدهم
‏منتخب مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر گفت: منتخبان مردم در مجلس یازدهم طرح جامع اقتصادی برای بسته ضدرکود دولت برای دوران پساکرونا دارند. مجتبی توانگر در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: ابعادی از این طرح جامع در جلساتی که با برخی اعضای اقتصادی دولت داشتیم ارائه شده است و ما برای کمک به دولت آماده‌ایم. وی خاطرنشان کرد: ‏دولت به جای پرداخت مستقیم وام کم‌بهره به بنگاه‌ها به زنجیره‌ ارزش تولید کمک کند. توانگر افزود: دولت به جای پرداخت وام کم بهره، به شرط عدم کاهش نیروی ‌کار نسبت به بهمن 98 به کارفرماها مشوق بیمه‌ای بدهد یا بخشی از حقوق‌ کارگران را تضمین کند. منتخب مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر اضافه کرد: همچنین دولت به جای پرداخت وام که سر از سوداگری سکه و ارز درمی‌آورد، می‌تواند هزینه‌های ضمانت و پوشش‌ ریسک و بیمه آنها را تقبل کند. توانگر با اشاره به اینکه یکی از راه‌های جلوگیری از رانت در پرداخت وام بدون بهره شفافیت است، گفت: یکی از راه‌های جلوگیری از پرداخت وام به افراد خاص، آن است که اسامی دریافت‌کنندگان به صورت شفاف اعلام عمومی شود. وی افزود: در عین حال باید با صراحت اعلام شود که تا 6 ماه یا یک سال آینده، از واحدهای تولیدی دریافت‌کننده تسهیلات، اگر کسی بیکار شود، حق اعتراض دارد.
***
اختصاص ۵ هزار میلیارد تومان به صندوق بیمه بیکاری
مدیرکل  حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تشریح جزئیات حمایت دولت در بخش بیمه بیکاری، گفت: بر اساس مصوبه دولت مقرر شد مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان به صندوق بیمه بیکاری تخصیص داده شود. مسعود بابایی تصریح کرد:  به منظور جلوگیری از مراجعه حضوری و ازدحام ارباب رجوع در محل ادارات کار و کاریابی‌های غیردولتی، سامانه‌ای در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با نشانی bimebikari.mcls.gov.ir طراحی شده است تا افراد مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی که مشمول قانون بیمه بیکاری نیز هستند بتوانند با مراجعه به این سامانه و با وارد کردن اطلاعات شغلی و شخصی خود  نسبت به تکمیل درخواست خود اقدام کنند. بابایی با بیان اینکه طبق بند ب ماده ۶ قانون بیمه بیکاری، افراد بیکار شده حداکثر ۳۰ روز فرصت دارند تا مراتب بیکاری خود را به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کنند، افزود: ثبت درخواست بیمه بیکاری در این سامانه به منزله رعایت این بند قانونی نیز بوده است. وی اظهار داشت: بر این اساس ۱۰ گروه فعالیت و زیربخش‌های اقتصادی به عنوان فعالیت‌هایی که متاثر از ویروس کرونا بوده‌اند و به صورت غیرمترقبه کسب و کار آنها دچار آسیب شده و کارگران این فعالیت‌ها نیز مشمول قانون کار و بیمه بیکاری باشند، می‌توانند برای مدت 3 ماه از مزایای بیمه بیکاری طبق ضوابط قانونی بهره‌مند شوند. وی در این رابطه افزود: همچنین سایر بنگاه‌هایی که جزو ۱۰ گروه شغلی مذکور نبوده اما به دلیل اثرات ناشی از این ویروس ناچار به کاهش فعالیت و تعدیل بخشی از نیروی کار خود شده‌اند نیز با تشخیص مدیران کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تامین اجتماعی استان می‌توانند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنند. بابایی اظهار داشت: این قانون شامل سایر بیمه‌شدگان از جمله بیمه‌های خاص، مشاغل آزاد، خویش‌فرمایی، بیمه کارگران ساختمانی، قالیبافان، رانندگان حمل و نقل شهری و... که از شمول قوانین ذکر شده مستثنا شده‌اند نمی‌شود. وی افزود: معیار تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی صرفا ثبت‌نام در سامانه درخواست  نیست بلکه علاوه بر ثبت‌نام در این سامانه باید 3 شرط مشمول قانون کار، مشمول تامین اجتماعی و مشمول قانون بیمه بیکاری را دارا باشند.
***
اقساط برداشت شده از وام‌های قرض‌الحسنه تا ۷ روز به حساب‎ها برمی‌گردد
معاون نظارت بانک مرکزی گفت: فرصت 3 ماهه در بازپرداخت اقساط وام‌های قرض‌الحسنه به بانک‌ها ابلاغ شده است و اقساط برداشت‌شده از وام‌های قرض‌الحسنه تا ۷ روز به حساب‌ها برمی‌گردد. فرهاد حنیفی اظهار داشت: طبق اطلاع‌رسانی‌هایی که انجام شده تسهیلات قرض‌الحسنه شامل تنفس 3 ماهه در بازپرداخت اقساط می‌شود و در سایت بانک مرکزی سامانه‌ای ایجاد شده که امکان ثبت شکایت و اعتراض در این‌ باره وجود دارد. وی بیان کرد: این اعتراضات و شکایات به صورت روزانه به بخش معاونت نظارت بانک مرکزی ارائه و ارسال می‌شود و بلافاصله همکاران ما با مدیرعامل بانک و مدیر آن شعبه‌ای که تخلف در آن رخ داده، تماس می‌گیرند و موضوع شکایت و اعتراض را پیگیری می‌کنند. حنیفی افزود: از زمان ثبت شکایت و اعتراض تا پیگیری‌های مورد نیاز و در نهایت بازگشت مبلغ قسط برداشت شده به حساب یک هفته زمان صرف می‌شود.

Page Generated in 0/0122 sec