printlogo


کد خبر: 218007تاریخ: 1399/1/19 00:00
سخنگوی وزارت امور خارجه از انجام نخستین تراکنش ساز و کار مالی اروپا بعد از حدود 2 سال معطلی خبر داد
اینستکس، زیر یک میلیون یورو

گروه سیاسی: اظهارات جدید سخنگوی وزارت امور خارجه نشان می‌دهد سازوکار ادعایی اروپا برای جبران تحریم‌های آمریکا عملا سرکاری بوده و آنچنان که منتقدان پیش‌بینی می‌کردند صرفا اقلام بهداشتی و دارویی را آن هم به صورت محدود در بر خواهد گرفت.
به گزارش «وطن امروز»، سیدعباس موسوی دیروز (دوشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران که از طریق ویدئو کنفرانس پخش شد، ضمن تشریح آخرین تحولات عرصه سیاست خارجی به سوالات اصحاب رسانه پاسخ داد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اولین تراکنش مالی اینستکس عنوان کرد: اینستکس مقدمه‌ای است که کشورهای اروپایی به سایر تعهدات‌شان عمل کنند. اینستکس فی‌نفسه تعهدی نیست، آنها اینستکس را ایجاد کردند که راهی باشد برای اجرای تعهدات یازده‌گانه‌ای که بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام داده بودند. چندین‌بار به تعویق افتاد و یک سال و نیم طول کشید. اخیرا تراکنش را با اعتبار چندصد هزار یورویی انجام داده و آن هم با دارو و تجهیزات پزشکی. انتظار ایران این است که بقیه تعهدات را انجام دهند، این مبادلات و ارتباطات می‌تواند از طریق اینستکس باشد. موسوی افزود: راه‌اندازی اینستکس را به فال نیک می‌گیریم ولی همه تعهدات اروپایی‌ها نیست.
اظهارات سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره میزان عملکرد اینستکس در حالی است که 2 سال از خروج آمریکا از برجام می‌گذرد و قرار بود اروپایی‌ها تا 2 ماه پس از این اقدام آمریکا در اردیبهشت 97 مطالبات ایران از این توافق را در قالب تعهدات یازده‌گانه اجرایی کنند. با این حال، در شرایطی که ایران گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای خود را هم در 5 مرحله برداشته است، کماکان انفعال و بی‌انگیزگی اروپا در این زمینه مشهود است. 
این در حالی است که به‌رغم توافقات اولیه در این مدت اروپا نه از ایران نفت خرید و نه اقدامی جهت تسهیل مراودات مالی و بانکی با ایران انجام داد. چنانکه پیش‌بینی می‌شد و آمریکایی‌ها نیز تهدید کرده بودند، این سامانه به هیچ وجه اقلام تحریمی را در بر نگرفته و صرفا برخی کالاهای بشردوستانه چون غذا و دارو را شامل می‌شود؛ سطحی که به هیچ‌وجه قابل قیاس با مطالبات ایران از برجام نبوده و به نظر می‌رسد دیپلماسی 2 ساله دولت روحانی تحت عنوان برجام اروپایی عملا به سرانجام نرسیده است.
این در حالی است که در همین مدت شاهد کمک‌های گسترده کشورهایی چون چین در میانه بحران کرونا به ایران هستیم؛ موضوعی که در قیاس با رویکرد تحریمی کشورهای غربی، بار دیگر ضرورت اجرای سیاست نگاه به شرق را پیش‌روی ناظران و مسؤولان قرار داده است.
 
* برخی دولت‌ها از آب گل‌آلود کرونا ماهی گرفتند
موسوی در بخش دیگری از سخنانش با همه دولت‌ها و ملت‌هایی که ویروس کرونا در آن کشورها شیوع یافته ابراز همدردی کرد و ادامه داد: از رنج کسی خوشحال نیستیم و با همه ابراز همدردی می‌کنیم، اگرچه برخی دولت‌ها و کشورها خواستند این موضوع را سیاسی کرده و از این آب گل‌آلود در دنیا ماهی خود را بگیرند ولی ملت ایران اینگونه نیست.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی به کمک‌هایی که دولت و ملت ایران در مبارزه با کرونا دریافت کرده است، اشاره کرد و افزود: ۳۰ کشور و سازمان‌های مردم‌نهاد و ایرانیان مقیم خارج از کشور از طریق سفارتخانه‌های ما کمک‌هایی را جمع‌آوری و ارسال کردند که جا دارد از همه آنها قدردانی کنم.
وی افزود: این ویروس باعث شد همبستگی جهانی بین کشورها شکل بگیرد. در ایران ضمن اینکه این همبستگی بین مردم و اقشار مختلف ایجاد شد، اقشار مختلفی دست به ایجاد کمپین‌های جهانی زدند و بعد انسانی موضوعات و تحریم‌هایی را که ایران و برخی کشورهای مستقل دیگر با آن مواجهند، برجسته کردند که از این کمپین‌ها قدردانی می‌کنم.
 
* به خیر آمریکایی‌ها امیدی نداریم، شر نرسانند
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی عنوان کرد: رفع تحریم‌ها درخواست عمومی و رسمی است که مقامات ما، رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ما بیان می‌کنند. ما این تحریم‌ها را نمی‌پذیریم. وزیر امور خارجه ایران به همتایان خود در این زمینه نامه نوشت. رای موقت دیوان بین‌المللی دادگستری آمریکا را مکلف کرده تحریم‌های غیرانسانی را بردارد. ایران به زبان‌های مختلف درخواست خود را مطرح کرده ولی با خوی زورگویی آمریکا همه این درخواست‌ها و اظهارات رسمی نادیده گرفته شده و دنبال بهانه‌جویی جدید هستند.
وی خاطرنشان کرد: دولت و ملت ایران اعتمادی به این حرف‌ها ندارند و انتظار کمکی از آنها نداریم. به خیرشان امیدی نداریم، شر نرسانند.
موسوی در پاسخ به سوالی با بیان اینکه هیچ درخواستی برای ارسال کمک‌های پزشکی و درمانی از آمریکا نداشته و نخواهیم داشت، گفت: ما از سردمداران آمریکا درخواست کمک نداریم. آنچه شاهد بودیم آنها می‌خواستند از این فرصت استفاده کنند و ایران پای میز مذاکره بیاید.
وی ادامه داد: اگر منظورشان این باشد که ما درخواست رسمی برای رفع تحریم‌ها نداشتیم، اقداماتی که ایران انجام داده و درخواست‌های مقامات ما از سازمان‌ها و دبیرکل سازمان ملل و رای موقت دیوان بین‌المللی دادگستری همه نشانگر آن است که ایران تحریم‌های آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسد و خواستار برچیدن این تحریم‌هاست.
 
* مبارزه رسانه‌های فارسی‌زبان با ملت ایران
موسوی در پاسخ به سوالی درباره رسانه‌های معاند فارسی‌زبان و تلاش‌های منفی آنها در این شرایط علیه ایران نیز گفت: رویکردی که اینها در پیش گرفتند در حالی که ملت ایران درگیر مبارزه با ویروس کروناست و مشکل جدی است و آثار و تبعات زیادی دارد، اینگونه بود که برای تضعیف روحیه و خالی کردن دل مردم، با جعل اخبار و آمار و برجسته کردن برخی نقاط ضعفی که در همه جای دنیا هست، شروع به سمپاشی و ایجاد مانع در راه این مبارزه کردند که ابراز تاسف می‌کنیم و بارها به آنها اعلام کردیم اگر ایرانی هم نیستید، انسان که هستید و در این شرایط که انسان‌ها به هم احتیاج دارند اینگونه سوءاستفاده کردن در شأن انسان و بشر نیست.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: نشان دادند چهره و ماهیت آنها ضدانسانی و ضدبشری و حتی خلاف سرزمینی است که در آنجا متولد شده‌اند و این رویکرد را علیه هم‌میهنان و سرزمین خود و موجودیتی به نام ایران انجام می‌دهند. به قول ما ایرانی‌ها نانی را که می‌خورند آغشته به خون مظلومان و بیگناهان در کشور ما می‌کنند. ما پیگیری‌های حقوقی را از قبل در این زمینه به عمل آوردیم و انگلیسی‌ها قانونی گذاشته بودند که جلوی انتشار اخبار دروغ و کذب را بگیرند و با آن برخورد کنند. من قبلا نیز استقبال کردم که اگر چنین اقدامی صورت می‌گیرد شامل حال رسانه‌هایی که در لندن هستند و از بودجه‌های دولتی آنها و کشورهایی مثل عربستان تغذیه می‌کنند نیز بشود و امیدواریم به جایی برسد.

Page Generated in 0/0159 sec