printlogo


کد خبر: 218011تاریخ: 1399/1/20 00:00
گزارش «وطن امروز» از طرح‌های ابتکاری فرهنگی این روزها برای پاسداشت ولادت منجی بشریت
بغض‌ها را بسته‌ایم آذین تا بیایی

احسان سالمی: نیمه شعبان است و چراغانی‌هایش. اصلا برای نسل ما که در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی متولد شده، نیمه‌شعبان همیشه با چراغانی‌ها و آذین‌بندی‌ها و جشن‌های باشکوهش گره خورده است. جشنی که بزرگ‌تر از همه جشن‌هاست؛ جشن ولادت منجی، حضرت صاحب الامر(عج). جشنی که حتی شیوع این ویروس منحوس که مدتی است ایران را همچون همه کشورهای جهان تحت ‌تاثیر قرار داده است هم نمی‌تواند آن را تعطیل کند. گیریم که ماجرای کرونا ما را از اینکه به شکل فیزیکی و در کنار هم برای ولادت منجی جشن بگیریم، محروم کرده باشد اما این نمی‌تواند مانعی برای نمایش شادی و سرور مردم از این اتفاق بزرگ باشد؛ موضوعی که بزرگ‌ترین شاهد مثال آن را باید طرح‌های خلاقانه‌ای دانست که در روزهای اخیر به بهانه اعیاد شعبانیه اجرا شد و همچنین طرح‌هایی که قرار است در روز نیمه‌شعبان به شکل‌های مختلف در جای جای ایران برگزار شود.
 
* شما دعوتید به یک منبر مجازی
یکی از ابتدایی‌ترین واکنش‌های هیأت‌های مذهبی به ممنوعیت برگزاری اجتماعات، راه‌اندازی هیات‌های مجازی بود. از جلسه سخنرانی مجازی وعاظ و سخنران‌های مشهور گرفته تا جلسات مولودی‌خوانی مداحان سرشناس کشور که اتفاقا هم بازتاب بسیاری در فضای مجازی پیدا کرد و هم از سوی مخاطبان با استقبال روبه‌رو شد. درست است که نفس قرار گرفتن در محیط معنوی هیات می‌تواند باعث رشد اخلاقی و فکری مخاطبان آن شود و صفای هیأت رفتن به دور هم جمع شدن و قرار گرفتن در آن محیط معنوی است ولی واقعیت آن است که در فضای دلگیر قرنطینه‌های خانگی دوره کرونا، همین دلخوشی‌های در ظاهر کوچک، برای بسیاری از دوستداران خاندان عترت و طهارت مایه دلگرمی و شادی و سرور است. 
 
* کاروانی از جنس نور و امید
راه‌اندازی کاروان‌های مولودی‌خوانی در خیابان‌ها از طرف برخی هیات‌های مذهبی و پایگاه‌های بسیج محلی نیز اقدامی مبتکرانه بود که در زمان اعیاد شعبانیه اجرا شد و قرار است در نیمه‌شعبان نیز تکرار شود. پخش مولودی و سرودهای شاد مذهبی از سوی این کاروان‌ها در خیابان، در شرایطی که بسیاری از مردم باید برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس منحوس کرونا در خانه بمانند، اقدامی جالب در راستای امیدبخشی به جامعه و البته برپایی شعائر دینی در این شرایط پیچیده بود.
اتفاقا اجرای خیابانی سرود «کاروان اُمید» که به مناسبت ولادت امام حسین(ع) و در روز‌های شیوع ویروس کرونا صورت گرفت و تولید نماهنگی از این حرکت فرهنگی، علاوه بر استقبال گسترده مخاطبان در فضای مجازی با تشویق مقام معظم رهبری نیز همراه شد. اتفاقی که نشان می‌دهد برخی از همین ابتکارهای در ظاهر ساده تا چه اندازه می‌تواند در تغییر فضای معنوی جامعه و کاهش فشارهای روحی ناشی از این شرایط سخت موثر باشد.
 
* پویشی برای اجتماع قلب‌ها
راه‌اندازی پویش «اجتماع قلب‌ها» با موضوع نیمه‌شعبان به مناسبت میلاد امام عصر(عج) هم یکی دیگر از حرکت‌های فرهنگی برای پاسداشت نیمه‌شعبان امسال است. قرائت دعای فرج و دعای هفتم صحیفه سجادیه به صورت جمعی، همزمان در ساعت ۲۲ شب نیمه‌شعبان و پخش زنده اجرای دعا و نیایش از مساجد و بقاع متبرکه از رسانه ملی، استانی، بین‌المللی و رسانه‌های اجتماعی از فعالیت‌های این پویش خواهد بود. این بخش از پویش با دعوت از مساجد و مراکز فرهنگی و مذهبی جهت فعال شدن برای اجرای برنامه در فضای مجازی تا انتهای ماه مبارک رمضان با توجه به شرایط قرنطینه خانگی برای مخاطبان خود ادامه خواهد داشت. مخاطبان نیز می‌توانند با انتشار محتوای متنی، گرافیکی و ویدئویی در انواع رسانه‌های رسمی، اجتماعی، شهری و مجازی با ترویج هشتگ #اجتماع_قلب‌ها در این پویش شرکت کنند. جمع‌آوری صدقات و نذورات مردم توسط کمیته امداد با نام اجتماع قلب‌ها در ایام نیمه شعبان از طریق شماره‌گیری #8877* به نیت تعجیل در ظهور حضرت ولیعصر(عج) از دیگر فعالیت‌های این پویش خواهد بود. این پویش همزمان در بیش از 40 کشور جهان به فعالیت خواهد پرداخت.
 
* هر پنجره یک هیأت
در همان ابتدای متن از این نوشتیم که نیمه شعبان است و آذین‌بندی‌هایش. امسال هم قرار است شاهد این سنت حسنه و زیبا در نقاط مختلف کشور باشیم. یکی از این طرح‌ها قرار است در شب میلاد حضرت مهدی(عج) با همکاری سازمان زیباسازی و ستاد نیروهای مسلح و در قالب مراسم نورافشانی در ۱۰۸ نقطه تهران اجرا شود. همچنین طرح‌های گرافیکی با موضوع نیمه‌شعبان و با عنوان «در انتظار روز نو» در ایستگاه‌های متروی تهران به نمایش گذاشته می‌شود. 
اما علاوه بر این طرح‌ها که از سوی نهادهای دولتی و حاکمیتی اجرا می‌شود، امسال پویش‌هایی مردمی نیز برای آذین‌بندی خانه‌ها راه افتاده است. یکی از پویش‌ها به عنوان «هر پنجره یک هیات و هر ایوان یک مهدیه» راه‌اندازی شده که قرار است با آذین‌بندی پنجره‌ها و ایوان‌های منازل مسکونی به نوعی شادی و سرور خود را برای این عید بزرگ به نمایش بگذارند. حرکتی که تصاویر منتشر شده تاکنون نشان از استقبال مردم از آن بوده است؛ یک حرکت نمادین دسته‌جمعی که علاوه بر نمایش شادی عمومی برای این جشن بزرگ، هم شکل ظاهری شهرها را زیباتر می‌کند و هم می‌تواند در این روزهای دلگیر کرونایی کمی حال و هوای مردم را عوض کند. 
به این موارد باید برگزاری مسابقات متعدد کتابخوانی مجازی توسط مجموعه‌های فرهنگی و تربیتی را هم اضافه کرد که امسال نیز به روال سال‌های قبل در حال برگزاری است.

Page Generated in 0/0149 sec