printlogo


کد خبر: 218021تاریخ: 1399/1/20 00:00
افزایش تلفات کرونا در آمریکا گورستان‌های برخی ایالات را با کمبود قبر مواجه کرده است
آماده‌سازی پارک‌های نیویورک برای دفن اجساد

شمار مبتلایان به کرونا دیروز در آمریکا باز هم افزایش یافت و به 367650 نفر رسید. آمار تلفات نیز به 10943 نفر رسید. به این ترتیب بر اساس آمار رسمی دولت‌ها، تلفات فقط در 4 کشور آمریکا، اسپانیا، فرانسه و ایتالیا از مرز 50 هزار نفر گذشته است. 
نکته دیگر اینکه آمار 10943 نفری تلفات کرونا در آمریکا که تا عصر دیروز گزارش شد، آماری است که صرفا از طریق دولت این کشور به سازمان بهداشت جهانی ارائه می‌شود و بر اساس آنچه واشنگتن‌پست 2 روز پیش نوشته بود، آمار واقعی بسیار بالاتر از ارقام رسمی است، چراکه: 1- دولت آمریکا تمایلی به افشای آمار رسمی ندارد و در بخش‌هایی مثل ارتش این کشور بالاترین سطح پنهانکاری وجود دارد. 2- بسیاری از مردم آمریکا به دلیل کمبود کیت‌های تست کرونا و بالابودن قیمت آزمایش‌های بیمارستانی، اصولا امکان دسترسی به خدمات بیمارستانی را ندارند و دلیل فوت‌ها هم ایست قلبی، آنفلوآنزا و... ذکر می‌شود و در آمار رسمی نمی‌آید. 
در میان گیرودار اخبار کرونا در دنیا، رسانه‌های غربی به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کردند شورای امنیت سازمان ملل فردا(پنجشنبه) درباره ویروس کرونا تشکیل جلسه خواهد داد. تاریخ کمتر روزی را به یاد دارد که شورای امنیت سازمان ملل درباره موضوعاتی غیر از سیاست، تشکیل جلسه داده باشد.
 
* طرح دفن اجساد در پارک‌های نیویورک
هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد مردم آمریکا از سوی دولت دستور ماندن در خانه دریافت کرده‌اند و نیویورک با مشکل دفن اجساد روبه‌رو شده است. داستان کمبود جا برای دفن تلفات کرونا در نیویورک به همین سادگی‌ها هم نیست و برخی رسانه‌ها از احتمال تخصیص پارک‌های این ایالت به محل دفن تلفات کرونا سخن گفته‌اند.  اسکای‌نیوز هم در گزارشی به نقل از «مارک لوین» رئیس کمیته سلامت شورای شهر نیویورک گفته سردخانه‌ها در نیویورک در حال تجربه چیزی معادل یک ۱۱ سپتامبر ادامه‌دار هستند. 
وی همچنین گفت: گورهایی برای جا دادن ۱۰ تابوت پشت سر هم حفر خواهند شد؛ این کار به نحوی منظم، محترمانه و موقت انجام خواهد شد.
به گزارش اسکای‌نیوز، سردخانه‌های بیمارستان‌ها که نزدیک به ۱۵ جسد را در خود جای می‌دهند پر هستند و به همین جهت ۸۰ کامیون مجهز به یخچال عازم بیمارستان‌ها شده‌اند. اسکای‌نیوز افزود: قبرستان‌ها نمی‌توانند با سرعت کافی اجساد را دفن کنند. لوین  نوشت: فقط مرگ در بیمارستان‌ها نیست که افزایش یافته؛ قبل از این بحران، روزانه به طور متوسط در نیویورک بین ۲۰ تا ۲۵ مرگ اتفاق می‌افتاد. حالا در گیر و دار این بیماری همه‌گیر، این رقم بین ۲۰۰ تا ۲۱۵ نفر است. وی گفت: هدف جلوگیری از وقوع صحنه‌هایی مثل ایتالیاست؛ جایی که ارتش مجبور به جمع‌آوری اجساد از کلیسا‌ها و حتی کف خیابان‌ها شد.
این مقام نیویورک گفته با آنکه برنامه‌ریزی برای دفن اجساد در پارک‌ها در حال حاضر فقط یک برنامه‌ریزی اقتضایی است اما ممکن است این اقدام بزودی انجام شود و نیویورک در حال ورود به بحرانی‌ترین هفته است. 
همزمان رویترز هم گزارش داد شماری از پرستاران بیمارستان هارلم در نیویورک آمریکا در اعتراض به کمبود تجهیزات مورد نیاز برای درمان بیماران مبتلا به کرونا در برابر این بیمارستان تجمعی اعتراضی برگزار و به سیاست‌های دولت و مقامات ایالتی اعتراض کردند. این اعتراض چندمین اعتراض به کمبود تجهیزات در بیمارستان‌های آمریکاست. نیویورک بیشترین اعتراض کادر درمانی در چند هفته پیش را شاهد بوده که در نوع خود بی‌سابقه است. 
 
* ترامپ: کمبود تجهیزات نداریم!
رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس خبری روزانه خود گفت هفته آینده تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور افزایش خواهد یافت. ترامپ در ادامه این کنفرانس خبری مدعی شد: در حال حاضر بیش از نیازهای ضروری بیمارستان‌ها در ایالت‌های مختلف، تجهیزات تامین شده است. رئیس‌جمهور آمریکا همچنین گفت با جو بایدن، معاون باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد احتمالی دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ درباره مقابله با ویروس کرونا گفت‌وگو کرده است. وی بار دیگر از شهروندان آمریکایی خواست در منازل‌شان باقی بمانند و گفت نوری در انتهای تونل دیده می‌شود. ترامپ گفت: این ویروس را شکست خواهیم داد، چون دشمن همه ما است و با قدرت[از این بحران] خارج خواهیم شد. ما انتظار داشتیم ۱۵۰ هزار نفر به دلیل این ویروس کشته شوند اما معتقدم تلفات از این عدد کمتر خواهد شد. 
در میان فریاد فرمانداران ایالت‌ها و کادر درمان آمریکا درباره کمبود تجهیزات بیمارستانی که اخیرا در گزارش بازرس کل آمریکا به آن اشاره شده بود، دونالد ترامپ مدعی نادرست بودن این ادعاها شد. ترامپ البته به این مساله اشاره‌ای نکرد که چرا گزارش 34 صفحه‌ای بازرس کل درباره کمبود اقلام و تجهیزات بیمارستانی نادرست و اشتباه است. ترامپ گفت: بی‌اعتمادی‌اش به بازرسان و بازپرسان کل آمریکا پس از انتشار این گزارش بیشتر شده است. وی اخیرا «مایکل اتکینسون» بازپرس کل جامعه اطلاعاتی را که در جریان تحقیقات پرونده جنجالی اوکراین نقش داشته، از کار برکنار کرد. گزارش اخیر بازرس کل آمریکا روز دوشنبه بر اساس تحقیق و بررسی از 323 بیمارستان به صورت تصادفی تهیه و آماده شده است. این گزارش نشان می‌دهد بیمارستان‌های آمریکا با کمبود جدی و شدید تجهیزات و اقلام پزشکی - درمانی روبه‌رو هستند.
 
* خط و نشان کرونایی ترامپ برای هند
چند روز پیش در خبرها آمده بود ترامپ در تماس با نخست‌وزیر هند از وی خواسته صادرات داروی ضدمالاریا به آمریکا را بیشتر کند چه آنکه فایده این دارو روی برخی مبتلایان به کرونا مشاهده شده است. حالا با مخالفت وزارت بازرگانی هند با صادرات هر نوع دارو به خارج از کشور، آمریکا رسما شریک منطقه‌ای خود را تهدید کرد. از آنجا که هند خود با جمعیتی انبوه مواجه است و حداقل 4 هزار نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده‌اند، وزارت بازرگانی هند اعلام کرد: تا اطلاع ثانوی هیچ دارویی به خارج از کشور صادر نخواهد شد، زیرا نیاز داخلی هند از طریق تولید این داروها تامین نمی‌شود. موضع‌گیری دولت هند که عملا آب پاکی را روی دست ترامپ ریخت با واکنش عجیب رئیس‌جمهور آمریکا مواجه شد و او رسما دولت دهلی‌نو را به انتقام تهدید کرد. ترامپ که چند هفته پیش میهمان هندی‌ها بود رسما اعلام کرد: محدودیت‌های مختلفی را برای دولت دهلی‌نو در نظر خواهد گرفت که بخشی از آنها محدودیت‌های تجاری خواهد بود. ترامپ تاکید کرد: ما مدت‌هاست به این مساله فکر می‌کنیم که چرا برنامه روشنی در قبال روابط تجاری با هند نداریم و چرا نارضایتی‌های طولانی‌مدت ما برطرف نمی‌شود. وی گفت: هنوز هیچ چیز روشن نیست و نخست‌وزیر هند جواب مشخصی نداده است ولی توقع داریم آنچه مورد نظر ما است انجام شود. ترامپ گفت: من بیانیه صادر شده مبنی بر ممنوعیت صادرات دارو توسط هند را شنیدم و به وضوح می‌گویم این بیانیه را دوست نداشتم! با این حال نشنیدم این حرف‌ها را نخست‌وزیر هند گفته باشد. ما روز گذشته صحبت‌های خوبی با هم داشتیم و امیدوارم او این واقعیت را درک کند که ما به این داروها نیاز داریم. رئیس‌جمهور آمریکا گفت: اگر واقعا این تصمیم هند باشد، ما نیز اقدامات لازم را انجام خواهیم داد و تصمیمات خود را خواهیم گرفت. 
 
* افزایش مبتلایان به کرونا در ارتش آمریکا
با وجود سری بودن آمار واقعی مبتلایان به کرونا در نیروهای نظامی آمریکا، پنتاگون برای فرار از فشار رسانه‌ها اعلام کرد تعداد کل مبتلایان به ویروس در نیروهای نظامی آمریکا به عدد 2528 رسید. بر اساس ادعای پنتاگون تاکنون 6 نظامی این کشور هم بر اثر کرونا مرده‌اند. بیشترین موارد گزارش‌شده به ترتیب در نیروی دریایی ایالات متحده با ۴۳۱ مورد ابتلای تأیید شده، نیروی زمینی ارتش با ۳۳۴ مورد، گارد ملی ایالات متحده با ۳۰۳ مورد، تفنگداران دریایی با ۸۶ مورد و نیروی هوایی با ۲۸۱ مورد بوده است.
 
* اسلحه؛ همچنان اولویت اول آمریکایی‌ها
اگر چه هجوم مردم آمریکا برای خرید اسلحه در ایام شیوع کرونا خبر تازه‌ای محسوب نمی‌شود اما این موضوع و ریشه‌های این رفتار همچنان مورد تحلیل رسانه‌هاست. شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی دیروز در گزارشی در این باره نوشت: آمارهای پلیس فدرال نشان می‌دهد شهروندان در ایالت ایلینویز بیشترین سلاح را خریده و پس از آن تگزاس، کنتاکی، فلوریدا و کالیفرنیا قرار دارند که بیشترین سلاح را خریده‌اند. به گزارش بی‌بی‌سی، مسؤولان فروشگاه‌های اسلحه در آمریکا می‌گویند به علت تقاضای بالا قادر نیستند به سرعت قفسه‌های خود را دوباره پر کنند. پیش از این شبکه اسکای‌نیوز در گزارشی نوشته بود، فروشندگان سلاح در مناطقی که بشدت تحت تأثیر شیوع «کووید-۱۹» قرار گرفته‌اند، از جمله واشنگتن، کالیفرنیا و نیویورک، اعلام کرده‌اند فروش سلاح در پی شیوع ویروس کرونا در این مناطق بسیار افزایش یافته است، زیرا مالکان سلاح نگرانند نظم عمومی به هم ریزد. به گزارش بی‌بی‌سی، مهم‌ترین نگرانی این است که نظم عمومی به دلیل خستگی و گرفتاری پلیس، آتش‌نشانی و دیگر سازمان‌های حمایتی و خدماتی شدیدا تضعیف شود. در این شرایط داشتن اسلحه می‌تواند به عنوان یک ابزار برای کمک به بقا تلقی شود. 
 
* رنگین‌‌پوستان آمریکایی؛ قربانیان اصلی کرونا
حجم بالای ابتلای سیاه‌پوستان آمریکایی به کرونا از اخباری است که کمتر رسانه‌ای در غرب به آن پرداخته است. یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع سطح پایین دسترسی سیاه‌پوستان آمریکایی به منابع بهداشتی به دلیل بی‌توجهی دولت‌های مختلف آمریکا به آنها بوده است. به گزارش تسنیم، ایندیپندنت در گزارشی نوشت: رنگین‌پوستان در آمریکا شمار قابل توجهی از مبتلایان و قربانیان کرونا را تشکیل می‌دهند و «لوری لایت فوت» شهردار شیکاگو گزارش‌ها درباره اینکه سیاه‌پوستان 70 درصد قربانیان کرونا را در این شهر تشکیل می‌دهند، هولناک خوانده است.
آمارهای مقامات بهداشتی شهر شیکاگو حاکی از آن است که ویروس کرونا جان تعداد قابل توجهی از ساکنان محلات آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار در شهر شیکاگوی آمریکا را در مقایسه با سفیدپوستان این شهر آمریکا می‌گیرد. بنا بر آمار رسمی، سیاه‌پوستان شهر شیکاگو نیمی از مبتلایان به ویروس کرونا را تشکیل می‌دهند و بیش از 70 درصد کسانی که بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند، از میان این جمعیت بوده‌اند. این در حالی است که سیاه‌پوستان تنها 30 درصد کل جمعیت این شهر آمریکا را تشکیل می‌دهند. سایر شهرهای آمریکا که درصد زیادی از جمعیت آنها را آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار تشکیل می‌دهند عبارتند از دیترویت، میلواکی، نیواورلئان و نیویورک که به کانون ابتلا به ویروس کرونا تبدیل شده‌اند. تاکنون حدود 370 هزار مورد مبتلا به این ویروس در ایالات متحده شناسایی شده و نزدیک به 11 هزار مورد فوت گزارش شده است. 
 
***
[وخامت حال جانسون]
یکی از معروف‌ترین معتقدان به همه‌گیری گله‌ای کرونا یعنی نخست‌وزیر انگلیس که خود و همسر باردارش همچنان به دلیل کرونا در بیمارستان هستند، همچنان در شرایط خطر قرار دارد، اگر چه دیگر نیازی به دستگاه اکسیژن برای نفس کشیدن ندارد. البته جانسون همچنان به ماسک اکسیژن برای تنفس راحت‌تر خود محتاج است و فقط به دستگاه تنفس مصنوعی فعلا نیاز ندارد.   در حالی که بوریس جانسون دوشنبه‌شب به دلیل شدت علائم ناشی از ویروس کرونا به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شده و پزشکان از احتمال نیاز وی به دستگاه تنفس مصنوعی خبر داده بودند، یک وزیر کابینه انگلیس دیروز اعلام کرد جانسون زیر دستگاه اکسیژن قرار ندارد. مایکل گوو گفته با این حال جانسون از زمان بستری شدن برخی مراقبت‌های تنفسی را دریافت کرده است و البته بشدت تحت نظارت پزشکان قرار دارد. جانسون قبل از آنکه به بیمارستان منتقل شود، «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس را مسؤول انجام مسؤولیت‌های خود کرده بود. وخامت حال نخست‌وزیر بریتانیا به نگرانی‌ها در این کشور درباره شیوع نوع جدید ویروس کرونا دامن زده است. کاخ باکینگهام هم دوشنبه‌شب اعلام کرد الیزابت دوم، ملکه این کشور از طرف دفتر نخست‌وزیری در جریان وضعیت جسمانی جانسون قرار گرفته است.

Page Generated in 0/0124 sec