printlogo


کد خبر: 218023تاریخ: 1399/1/20 00:00
دور دنیا

هلاکت تروریست آمریکایی در دیرالزور سوریه
یک نظامی ارتش تروریستی آمریکا و شماری از نیروهای کرد سوری در کمین عناصر مسلح در حومه شمالی دیرالزور کشته شدند.
شامگاه شنبه بود که خبر هلی‌برن نظامیان تروریست آمریکایی برای انتقال تجهیزات نظامی و لجستیکی به میدان نفتی العمر، مهم‌ترین میدان نفتی کشور سوریه واقع در شرق استان دیرالزور منتشر شد. افسر آمریکایی به هلاکت رسیده مسؤول این هلی‌برن به پایگاه پنتاگون بود. به گزارش شبکه الاخباریه، او در خودروی هامر مشغول گشت‌زنی در حومه دیرالزور بود که در کمین عناصر مسلح گرفتار شد و هدف موشک آرپی‌جی قرار گرفت. جسد او به پایگاه الشدادی در حومه جنوبی حسکه منتقل شده است.
***
احتمال ابتلای 50 درصدی عربستانی‌ها به کرونا
عربستان سعودی با بیان اینکه فقط ۵۰ درصد از شهروندان این کشور برای پیشگیری از ابتلا به کرونا در خانه‌های‌شان مانده‌اند، هشدار داد ممکن است صدها هزار فرد در معرض ابتلا به این ویروس باشند. محمد العبدالعالی، سخنگوی وزارت بهداشت عربستان در مصاحبه با شبکه «روتانا» درباره اوضاع در ماه رمضان در سایه شیوع ویروس کرونا اعلام کرد: جهان با پایان کرونا فاصله دارد، عربستان نیز بخشی از جهان است، ما از هفته‌ها صحبت نمی‌کنیم، بلکه درباره ماه‌ها صحبت می‌کنیم. العبدالعالی تصریح کرد: به مرحله اوج شیوع کرونا تا به الان نرسیده‌ایم، هیچ کشوری در جهان پیش‌بینی نمی‌کند که به مرحله کنترل یا مرحله اوج شیوع کرونا و سپس کاهش آن برسد. وی ادامه داد: یک مورد ابتلا به کرونا ممکن است این ویروس را به هزاران نفر انتقال دهد. ما با خطر انتقال به مرحله شدید در شیوع این ویروس مواجه هستیم، مگر آنکه با گام‌های پیشدستانه قوی، آن را تحت کنترل درآوریم. سخنگوی وزارت بهداشت عربستان عنوان کرد فقط ۵۰ درصد از شهروندان به ماندن در خانه یا کاهش آمدوشدشان پایبند بوده‌اند، تخلفاتی که در تجمع و ازدحام افراد در مغازه‌ها یا فروشگاه‌ها دیده شده امری نگران‌کننده محسوب می‌شود. وی ادامه داد: اگر مردم طی ماه‌های آتی به محدود کردن آمدوشدشان پایبند نباشند، صدها هزار نفر در معرض ابتلا به این ویروس خواهند بود و نظام بهداشتی کشور فرومی‌پاشد و این یک سناریوی خیالی نیست. تا دوشنبه‌شب ۲۵۲۳ مورد قطعی ابتلا به کروناویروس در عربستان ثبت شد و ۳۸ نفر جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند.
***
نیروهای اماراتی تهدید به سرنگونی جنگنده‌های سعودی کردند
در ادامه عمیق‌تر شدن تنش‌ها در عدن، نیروهای وابسته به امارات اعلام کردند هر هواپیمایی را که تابع مقررات بسته بودن حریم هوایی این شهر نباشد، خواهند زد. پس از آنکه عربستان ده‌ها نظامی آموزش‌دیده در کشورش را از طریق هوایی به عدن واقع در جنوب یمن منتقل کرد، شورای انتقالی جنوب وابسته به امارات حریم هوایی و ورودی‌های دریایی این شهر را بسته اعلام کرد. بر اساس گزارش وبگاه «البوابه الاخباریه الیمنیه»، «عبدالناصر البعوه»- معروف به «ابوهمام الیافعی»- که از فرماندهان شورای انتقالی است، تهدید کرد به هر هواپیمایی که به مقررات بسته بودن حریم هوایی پایبند نباشد، شلیک خواهد شد.
***
طالبان از خروجش از مذاکرات با کابل خبر داد
طالبان اعلام کرد مذاکراتش با دولت افغانستان بر سر مسأله تبادل زندانیان را که به عنوان یک گام اصلی در مذاکرات صلح 2 طرف محسوب می‌شود، متوقف کرده است؛ مذاکرات صلحی که قرار بود بعد از توافق صلح‌ طالبان و آمریکا و با میانجی‌گری واشنگتن برگزار شود. سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در توئیتر نوشت، تیم مذاکره‌کنندگان این گروه شبه‌نظامی در«نشست‌های بی‌ثمر» شرکت نخواهد کرد و آزادی زندانیان آنها «به بهانه‌های مختلف به تاخیر می‌افتد». در حال حاضر صلح در افغانستان به میزان زیادی به مذاکرات میان دولت کابل و شبه‌نظامیان طالبان گره خورده است. در این مذاکرات نیز مسأله تبادل زندانی به عنوان یک اقدام اعتماد‌ساز از سوی دو طرف اقدامی مهم محسوب می‌شود. یک سخنگوی دولت افغانستان گفت، تلاش‌های این دولت بر سر برنامه آزادی زندانی‌ها ادامه خواهد یافت. جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان هم اظهار کرد: ما از طالبان می‌خواهیم حالا با بهانه‌تراشی دست به خراب کردن این روند نزند.
***
خطر سبقت کرونایی ترکیه از ایتالیا و اسپانیا
پروفسور «مهمت جیحان»  از دانشمندان و اطبای ترکیه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» ترک گفته است: «سرعت انتشار کرونا در ترکیه، نگران‌کننده‌ است. حتی در ایتالیا و اسپانیا هم، افزایش آمار مبتلایان به این شکل نبود. بررسی‌های ما نشان می‌دهد میانگین سرعت انتشار ویروس کرونا در اروپا 7 درصد بوده اما در کشور ما به 10 درصد رسیده است». در همین حال فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه اعلام کرده شمار افراد فوت‌شده به 649 نفر رسیده و تعداد مبتلایان هم در مرز 31 هزار نفر است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه هم در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست اعضای دولت اظهار کرد: به لطف اقداماتی که در گذشته انجام داده‌ایم و همچنان انجام خواهیم داد، به موازات اروپا و جهان با این بیماری همه‌گیر مقابله خواهیم کرد. وی همچنین افزود: جهان پس از کرونا دیگر مانند قبل نخواهد بود.

Page Generated in 0/0203 sec