printlogo


کد خبر: 218025تاریخ: 1399/1/20 00:00
انتقاد واعظ آشتیانی، مدیر عامل اسبق استقلال از وزارت ورزش در گفت و گو با «وطن امروز»
جابه جایی ها سیاسی - قومی است

زهره فلاح زاده*: باشگاه استقلال پس از کش و قوس‌های فراوان و تغییرات مداوم در پست مدیرعاملی، سرانجام دهم فروردین‌ماه مدیرعامل خود را شناخت و احمد سعادتمند که در برهه‌ای در زمان مدیرعاملی امیرحسین فتحی، رئیس هیأت‌مدیره استقلال بود، بار دیگر و این بار با حکم مدیرعاملی به این باشگاه بازگشت. «وطن امروز» درباره این تغییرات و همچنین وقایع اخیر در فدراسیون فوتبال با امیررضا واعظ آشتیانی، مدیرعامل پیشین استقلال گفت‌وگویی داشته.
***
* این مدت تغییرات زیادی در بخش مدیریتی باشگاه استقلال رخ داد؛ از سرپرستی ۲ هفته‌ای آقای فتح‌الله‌زاده و استعفای زودهنگامش تا انتخاب آقای سعادتمند به عنوان مدیرعامل این تیم. ارزیابی شما از این شرایط چیست؟
درباره جابه‌جایی‌ها باید از وزارت ورزش سوال کرد که چرا این انتخاب‌ها منطقی و اثرگذار نیست. بیشتر این افراد هم یا سیاسی یا قومی و رفاقتی و بر اساس باندبازی انتخاب می‌شوند. متأسفانه این باعث می‌شود شاهد شایسته‌سالاری نباشیم. بارها گفته‌ام کسی که امتحانش را پس داده، دلیلی ندارد مجددا در گردونه مدیریتی باشگاه‌ها قرار بگیرد. او هر چقدر توانایی داشته در همان دورانی که مسؤولیت داشته، از خود نشان داده‌ است؛ چه اتفاق جدیدی قرار است بیفتد؟ پس بهتر است برویم به سمت نیروهای جدید، کارآمد، خلاق، شجاع و خوش‌فکر؛ نیروهایی که هدف‌گذاری خوبی دارند و برنامه‌ریزی خوب را می‌فهمند. این پیشنهاد را قبلا داده بودم اما جالب اینجاست که وزیر ورزش طی مصاحبه‌ای می‌گوید ما با انتخاب روی نیروهای جوان و جدید ریسک نمی‌کنیم. خب! شما روی نیروهای قدیمی که عملکردشان را نشان داده‌ و مشکلاتی برای استقلال درست کرده بودند، ریسک و سرمایه‌گذاری دوباره کردید! افرادی را که عقبه مدیریت‌شان ناموفق بوده، مدیر باشگاه می‌کنند و دست به تخریب بیت‌المال می‌زنند. چرا روی نیروهای جوان و کارآمد که فکر عالمانه در بحث مدیریت دارند، سرمایه‌گذاری نمی‌کنند؟ در استقلال هم افراد تحصیلکرده‌ای وجود دارند که مدت‌هاست فوتبال‌شان تمام شده و می‌توان از آنها استفاده کرد. تا چه زمانی قرار است روی افراد خودی که کارایی ندارند، هزینه کنید؟ استقلال و پرسپولیس دستخوش این حوادث هستند و تا زمانی که تفکر در رأس این هرم تغییر نکند، ما همچنان این اتفاقات را شاهد خواهیم بود.
 
* انتخاب آقای سعادتمند را چطور می‌بینید؟
من در یک مصاحبه‌ای که قبلا داشتم به ایشان توصیه کردم ترجیحا وارد گردونه مدیریت استقلال نشود ولی آقای سعادتمند نشان داد عالمانه و با تفکر وارد شده است. وقتی او این مسؤولیت را قبول کرده یعنی تمام تبعات و مشکلات باشگاه را پذیرفته است. امیدوارم موفق باشند.
 
* پیش از اینکه به طور رسمی اعلام شود آقای سعادتمند مدیرعامل استقلال شده است، فرهاد مجیدی در صفحه اینستاگرام خودش با حمایت از عبدالرضا موسوی، عضو مستعفی هیات‌مدیره باشگاه، مخالفت خود را با آمدن مدیرعامل جدید اعلام کرد. او در استوری اینستاگرامی خود نوشت استقلال نیاز به مدیر پولساز دارد. به نظر شما مربی می‌تواند در بحث مدیریت تیم دخالت کند؟
اصولا نباید این بحث‌ها مطرح شود. اگر مجیدی در قالب یک نظر شخصی این مورد را مطرح کرده بود، داستان فرق می‌کرد. ما فکر می‌کنیم مدیر اقتصادی به کسی می‌گویند که پولدار است. در صورتی که به کسی می‌گویند که راه، تدبیر و اندیشه چگونه درآمدزایی را در عمل نشان دهد. چرا آقای موسوی جواب رد داد؟ چون به دلیل شیوع ویروس کرونا کسب‌و‌کارشان دچار مشکل شده است. آقای خلیل‌زاده هم به همین دلیل استعفا کرد. در این شرایط کسی نمی‌آید برای باشگاه هزینه کند. اصلا برای چه باید هزینه کند؟ چه دلیلی دارد دارایی خود را خرج فوتبال کند؟ اگر به شهرت است، خب! بروند تمام بیلبوردهای ایران را بخرند و سرتاسر کشور عکس خود را بچسبانند تا بهتر به این مهم برسند و قطعا هزینه کمتری هم برای آنها خواهد داشت. ما آدم‌های پولدار و بهتر از آقای موسوی هم در کشور داریم ولی منطقی نیست فقط فردی اضافه شود که پول دارد و فکر اقتصادی ندارد.
 
* با توجه به شرایط بد کشور با شیوع کرونا، به نظر شما لیگ باید ادامه پیدا کند؟
باید ببینند فیفا چه تصمیمی می‌گیرد.
 
* پرسپولیسی‌ها فشار می‌آورند که باید تیم ما را قهرمان اعلام کنند. این در حالی است که هنوز ۱۰ بازی و ۳۰ امتیاز دست نخورده باقی مانده است.
من نظر خاصی ندارم. باید ببینیم فیفا و کنفدراسیون قاره‌های مختلف چه راهکاری در این‌باره دارند و با توجه به نظر آنها تصمیم‌گیری کنند. نباید یک طرفه قضاوت کرد.
 
* باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس بدهی‌های زیادی دارند و سال‌هاست می‌گویند این ۲ تیم خصوصی می‌شوند، به نظر شما این اتفاق می‌افتد؟
از اول دولت یازدهم این موضوع را مطرح کردند و دقیقا گذاشتند در سال هشتم این دولت، صحبتش را می‌کنند. این اتفاقات کاملا سیاسی است و یک چالش اجتماعی برای دولت بعدی است.
 
* کمی هم درباره فدراسیون و اساسنامه آن صحبت کنیم که به دلیل اصلاح نشدن چند ساله و پی ‌بردن فیفا، این نهاد حتی جلوی انتخابات ریاست فدراسیون را ‌گرفت. این یعنی ما چند سال است تخلف کرده‌ایم.
اگر تخلف شده باید با متخلفان برخورد شود. متأسفم که بخش‌های اجرایی کشور ما با برخی افراد مماشات می‌کنند. اگر بنا به رسیدگی است باید پیگیری شود که چه کسانی تخلف کرده‌اند و سعی بر لاپوشانی داشته‌اند. موضوع مهم اینجاست که آیا متولیان وزارت ورزش یا حتی دولت در این تخلف نقش داشته‌اند یا نه. باید مورد تحلیل قرار بگیرد چه کسانی کوتاهی کرده‌اند. اگر یک بار با این افراد برخورد شود، ما خیلی کمتر شاهد چنین رفتارها و حرکت‌هایی خواهیم بود.
 
* درباره انتخاب آقای محمد‌نبی به عنوان دبیرکل فدراسیون فوتبال هم صحبت کنیم. ابتدا AFC این انتخاب را قانونی نمی‌دانست و گویا روز گذشته این نهاد موافقت خود را با این انتخاب اعلام کرده است؛ این انتصاب از نظر شما بدون مشکل بوده است؟
واقعا تعجب می‌کنم چرا فدراسیون فوتبال، ارگان‌ها و سازمان‌ها برای خودشان سوژه درست می‌کنند. اول اینکه انتخاب آقای نبی نه از طریق فدراسیون فوتبال، بلکه از جای دیگر دیکته شده است. چه لزومی داشت ابراهیم شکوری (سرپرست دبیرکل سابق فدراسیون) را بیاورید و چه لزومی داشت او را بردارید؟ چه اتفاق مهمی قرار بوده در این روزها که فوتبال ما تعطیل است، رخ دهد که آقای نبی را انتخاب کردید؟ این جا‌به‌جایی چه معنی و مفهومی داشته است؟ یکی از اعضای فدراسیون بیاید درباره مزیت این انتخاب و جا‌به‌جایی ایشان صحبت کند.

*خبرنگار ورزشی


Page Generated in 0/0299 sec