printlogo


کد خبر: 218035تاریخ: 1399/1/20 00:00
وزیر بهداشت در مجلس: در مرحله مدیریت «کووید-19» قرار داریم و توهم مهار آن اشتباه است
پایان اردیبهشت وعده تازه مهار کرونا
عضو کمیته کشوری کرونا در گفت‌وگو با «وطن امروز»: مهار بیماری «کووید-19» به برنامه‌ریزی‌های کارشناسانه مدیران و نحوه اجرا برای جلوگیری از شیوع گسترده این ویروس و چگونگی رفتارهای اجتماعی مردم بستگی دارد

گروه اجتماعی: وزیر بهداشت در جدیدترین اظهار نظر خود وعده داد تا پایان اردیبهشت‌ماه کرونا را مهار کند.
به گزارش «وطن امروز»، مسؤولان وزارت بهداشت در چند هفته اخیر نیمه اول فروردین را پیک شیوع کرونا اعلام کرده‌اند اما هیچگاه درباره پایان کرونا سخنی به میان نیاوردند تا این که روز گذشته سعید نمکی وزیر بهداشت تاریخ مهار کرونا در ایران را اعلام کرد. سعید نمکی در نشست مجلس در جریان ارائه گزارش مجموعه اقدامات انجام شده برای مقابله با کرونا اظهار داشت: برای ما از قبل مشخص بود این ویروس کشور و مردم ما را گرفتار خواهد کرد. وی افزود: در سال 2003 ویروسی تحت عنوان سارس کشور چین را گرفتار کرد و منشأ آن خفاش بود که این ویروس را به انسان منتقل کرد.
نمکی ادامه داد: این کرونای جدید یک رفتار کاملا متفاوت نسبت به کروناهای قبلی داشت و به نوعی دیگر بروز کرد و در پی آن در کشور چین کشتار مردم را در پی داشت. از همان ابتدا ما برای پروازهای چین تصمیم گرفتیم و حتی به دانشگاه‌های علوم پزشکی هم ابلاغ کردیم. از همان اوایل بهمن‌ماه ما بیمارستان‌ها را برای تجهیز آزمایشگاه‌ها و تخت آماده کردیم و از همان روزهای اول با انستیتوپاستور و آزمایشگاه دانشکده بهداشت کیت تشخیص کرونای جدید را تولید کردیم.  نمکی بر همین اساس اضافه کرد: ما اولین مورد را در پیک پاییزه به صورت N1H1 داشتیم و منتظر این هم بودیم که پیک آنفلوآنزا در زمستان بروز کند.
وزیر بهداشت همچنین یادآور شد: ما مواردی را در شهر قم در قالب سرماخوردگی داشتیم که گزارش شده بود و پس از آن متأسفانه 2 مورد در 29 بهمن‌‌ماه سال گذشته گزارش شد که گفتند دچار علائمی مشکوک شده‌اند که ما همان موقع گفتیم این گزارش با گزارش‌های قبلی متفاوت است و باید شک کنیم که احتمالا همان ویروس جدید کروناست.
 
* صبح 30 بهمن اعلام کردیم 2 مورد بیمار مبتلا به کرونا داشتیم
وی بیان داشت: ما صبح روز چهارشنبه 30 بهمن اعلام کردیم 2 مورد بیمار مبتلا به کرونا در قم داشتیم که البته از نظر کلینیک کرونا تشخیص داده شده بودند و در پی آن اعلام شد از 3 مورد آزمایش یک مورد مثبت اعلام شده است، اگر چه برخی اعلام کردند اعلام این مسأله قبل از انتخابات درست نیست اما من تأکید کردم راستگویی خدمت به مردم است، هر چند این موارد باید به تفصیل در جلسه غیرعلنی توضیح داده شود.
 
* کرونا در گیلان با قم 2 مقوله کاملا متفاوت بوده است
نمکی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: البته ذکر این نکته هم ضروری است که آنچه در گیلان اتفاق افتاد با آنچه در قم رخ داد 2 مقوله کاملا متفاوت بوده است و برای تک‌تک موارد مبتلا ما توضیح داریم و همه آنها را مورد به مورد بررسی کردیم که در جلسه غیرعلنی باید گفته شود، البته این به این معنی نیست که ما با مردم بیگانه هستیم.
وزیر بهداشت در ادامه تصریح کرد: امروز، روز ریشه‌یابی منشأ بیماری کرونا نیست، بلکه روز مبارزه تمام عیار با این ویروس است. 
وزیر بهداشت در ادامه عنوان کرد: ان‌شاءالله تا آخر اردیبهشت‌ماه به مهار ویروس کرونا خواهیم رسید.
عضو کابینه با بیان اینکه ما در بهمن‌ماه قبل از بروز نخستین کیس‌ها در 36 مبدأ ورودی، کنترل گذاشته و تب‌سنجی کردیم، ادامه داد: از اوایل بهمن‌ماه نیز خروج ماسک از کشور را ممنوع کردیم.
وی مهم‌ترین افتخار کشور را سرگردان نشدن بیماران در دوران پیک بیماری ناشی از ویروس کرونا دانست و گفت: این در حالی است که این ویروس بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی را به زانو درآورده به طوری که بیماران در چمن‌های بیرون بیمارستان‌ها سرگردان هستند، آن هم در شرایطی که میزان تخت بیمارستان‌های اروپایی در بدترین حالت 4 تا 5 برابر ایران است. وزیر بهداشت با قدردانی از حمایت مقام معظم رهبری در مبارزه با ویروس کرونا تاکید کرد: حمایت‌های ایشان قوت قلبی برای ما بود، علاوه بر این از خدمات دولت، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی، سازمان‌های مردم‌نهاد و سایر دستگاه‌های مربوط که ما را برای رسیدن به نقطه مطلوب کمک کردند، تشکر می‌کنم. نمکی گفت: در حال حاضر کشور در مرحله مدیریت بیماری است و نباید دچار توهم شده و تصور کرد به مرحله مهار و کنترل رسیده‌ایم.
وی با بیان اینکه برای واردات ماسک و لباس پرستاران با توجه به تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران با مشکلات بسیار روبه‌رو بودیم، افزود: سازمان جهانی بهداشت با برقراری ویدئوکنفرانس خواهان ارائه تجربه موفقیت‌آمیز ایران در مبارزه با کرونا به سایر کشورها شد.
 
* نگران موج دوم و شدیدتر کرونا هستیم
همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم بیان کرد: ویروس کرونا بی‌رحم است و قدرت سرایت بالایی دارد و رفتارش ممکن است عوض شود؛ اکنون بیمارانی داریم که با علائم اولیه تب و سرفه نمی‌آیند بلکه با علائم گوارشی، سردرد، بدن درد و کتف درد مراجعه می‌کنند. 
دکتر قدیر افزود: نگران گسترش موج دوم بیماری هستیم و این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که موج دوم، قطعا بزرگ‌تر از موج اول خواهد بود و اگر مردم رعایت نکنند مشکلات بسیاری به بار می‌آید. وی اظهار کرد: هیچ دارویی برای کرونا اثبات نشده است، معیار این است که دارو باید از سوی وزارت بهداشت ثابت و تأیید شود تا ارائه کنیم. برخی داروها در شکل کارآزمایی بالینی است یعنی با مجوز وزارت بهداشت به شکل طرح پژوهشی با رضایت بیمار تجویز می‌شود و اثرات را بررسی می‌کنند.
***
[سلامت را فدای اقتصاد نکنید]
عضو کمیته کشوری کرونا گفت: دولت انگار خیلی اقتصاد پویایی دارد که برای مهار اپیدمی ویروس کرونا نمی‌خواهد یک ماه دیگر محدودیت ترددها و تعطیلی‌ها را ادامه دهد. دکتر مسعود مردانی در گفت‌وگو با «وطن امروز»، گفت: اکنون که در یک موقعیت استثنایی قرار گرفته‌ایم، مدیران دولتی به فکر پویایی اقتصاد کشور افتاده‌اند تا سلامت را فدای اقتصاد کنند. وی به تعطیلی بزرگ‌ترین شرکت‌ها و بازارهای بزرگ دنیا نظیر بورس‌های جهانی در پی شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: دنیا به این نتیجه رسیده است برای جلوگیری از شیوع و مهار این بیماری بی‌رحم و مرگبار در خانه بماند، چرا که نمی‌خواهند بمیرند اما در ایران تلاش می‌شود مردم به سر کارهای‌شان بازگردند. عضو کمیته کشوری کرونا با بیان اینکه فاصله‌گذاری اجتماعی باید حتما تا پایان پیک اپیدمی ویروس کرونا ادامه یابد، افزود: ایران هنوز در حال مدیریت این بیماری است و به مرحله مهار آن نرسیده است، این در حالی است که زمانی باید محدودیت‌ها را کاهش داد که بیماری در کشور مهار شده باشد.
 استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و متخصص بیماری‌های عفونی افزود: مهار بیماری «کووید-19» به برنامه‌ریزی‌های کارشناسانه مدیران و نحوه اجرا برای جلوگیری از شیوع گسترده این ویروس و چگونگی رفتارهای اجتماعی مردم برای مبارزه با آن بستگی دارد، در چنین شرایطی اگر مردم فاصله گذاری‌ اجتماعی را بخوبی رعایت کنند براحتی می‌شود از پیک اپیدمی خارج و وارد مرحله مهار آن شد.
 وی افزود: از آنجایی که قرار است از 23 فروردین ماه جاری ادارات و مجامع... باز شوند،  برای جلوگیری از شیوع این بیماری کشنده ضروری است تا پرسنل ادارات با حداقل نیرو کار کنند، چرا که برای خروج از اپیدمی این بیماری حداقل 4 هفته و شاید بیشتر زمان نیاز است.

Page Generated in 0/0201 sec