printlogo


کد خبر: 218036تاریخ: 1399/1/20 00:00
تعداد مبتلایان کرونا در کشور به 62589 و شمار قربانیان به 3872 نفر رسید
روند ابتلا به کرونا کاهشی شد
رئیس سازمان نظام‌پزشکی قم: کرونا غیر از قم همزمان در استان‌های دیگر وجود داشت اما اولین تست در این استان گرفته شد

گروه اجتماعی: آمارهای جدید وزارت بهداشت نشان می‌دهد روند ابتلا به کرونا در کشور از 11 فروردین تا روز گذشته کاهشی بوده و در عین حال روند بهبودیافتگان همچنان صعودی است.
به گزارش «وطن‌امروز»، بررسی آمارهای رسمی نشان می‌دهد از 11 فروردین‌ماه با وجود افزایش بیماریابی و تعداد تست‌های کرونا، روند ابتلا به این ویروس کاهشی بوده و از 3186 نفر در 11 فروردین به 2089 نفر در 19 فروردین رسیده است. همچنین افزایش تعداد بهبودیافتگان و کاهش تعداد بیماران حاد نشان از بهبود وضعیت درمان دارد که به نظر می‌رسد این آمارهای امیدوارکننده نتیجه اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی بوده و معلوم نیست با پایان این طرح، سرنوشت آمارها چه خواهد شد.
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز گفت: از ظهر دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی 2089 بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شد. با احتساب موارد جدید، مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به 62589 نفر رسید و متاسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 133 بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند.
وی با بیان اینکه تاکنون 3872 نفر از بیماران، جان خود را از دست داده‌‌اند، گفت: خوشبختانه روند بهبود‌ مبتلایان سرعت بالایی گرفته و تاکنون 27039 نفر از بیماران، بهبود‌یافته و ترخیص شده‌اند. 3987 نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» نیز در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.
به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، تاکنون 211 هزار و 136 آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است.
 
* شیوع کرونا از قم نبود
مدیران بهداشت و درمان استان قم اعلام کرده‌اند روند ابتلا و مرگ‌و‌میر در این استان کاهشی است به طوری که روز گذشته فقط 40 بیمار کرونایی احتیاج به پذیرش و بستری در بیمارستان‌های قم داشتند. درباره استان قم ابهامی که هنوز وجود دارد این است که آیا واقعا این استان منشا شیوع در کل کشور بوده یا نه.
سیدحسن عادلی، رئیس سازمان نظام پزشکی قم در این مورد اعتقاد دارد بیماران کرونا همزمان با قم در استان‌های دیگر وجود داشته‌اند اما چون اولین تست در استان قم انجام شد، اولین بیماران کشور از این استان ثبت شده است.
وی در اظهارات ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی قم منتشر شد، در این باره گفت: همزمان با قم در ۱۵ استان کشور موارد مشکوک به کرونا وجود داشت اما قم بر آزمایش و رسیدن به تشخیص نهایی کرونا اصرار داشت و اولین مورد تشخیص این ویروس در قم مشخص شد. ما موارد مشکوک را آزمایش کردیم و به تشخیص رسیدیم و در صورتی که استان‌های دیگر نیز بر خلاف پروتکل‌های وزارت بهداشت، از موردهای مشکوک آزمایش می‌گرفتند، یقینا به عفونت ویروس کرونا می‌رسیدند.
وی اضافه کرد: در ۳۰ بهمن‌ماه سال گذشته بیمارانی بودند که در بخش «آی‌سی‌یو» یکی از بیمارستان‌های قم فوت کردند و تشخیص ما این بود که احتمال کرونا باید بررسی شود و برای این تشخیص نیز اصرار کردیم.
عادلی ادامه داد: هفته قبل از ۳۰ بهمن‌ماه نیز مورد مشکوک به کرونا را معرفی کرده و احتمال ابتلا به کرونا را داده بودیم که به دلیل دستورالعمل‌های وزارت بهداشت به مرحله چک و بررسی نرسید. وی تاکید کرد: نتیجه اصرار بر آزمایش این شد که اولین مورد مثبت کرونا در قم مشخص شد و این به این معنی نیست که اولین مورد بیماری در قم بوده است. همه کشور باید ممنون پزشکان قمی باشند که این بیماری را تشخیص داده و آن را مطرح کردند و با اثبات آن، حساسیت‌های لازم را نسبت به شیوع آن به وجود آوردند.
 
* شیب بیماری در مازندران نزولی است
مازندران یکی از استان‌های کانون کرونا بوده که با توجه به اعمال طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، آمارهای مبتلایان استان کاهشی بوده است. محمدمهدی ناصحی، نماینده وزیر بهداشت در امور پیشگیری از کرونا در مازندران و گلستان، روز گذشته شمار بیماران مبتلا در بیمارستان‌های استان را 980 نفر اعلام کرد و گفت: 114 بیمار جدید کرونایی در 24 ساعت گذشته در بیمارستان‌های استان بستری شدند. وی با بیان اینکه همچنین 164 بیمار مبتلا به کرونا نیز با بهبودی نسبی از بیمارستان‌های استان ترخیص شدند، ادامه داد: شیب بستری بیماران کرونایی در استان نزولی است و امید می‌رود با رعایت بیشتر مردم، تعداد بیماران در استان هر روز کمتر شود.
 
* افزایش شمار بیماران تنفسی درمانگاه‌های استان مرکزی نگران‌کننده است
با وجود خبرهای امیدوارکننده از استان‌های دیگر اما در برخی استان‌ها مانند استان‌ مرکزی، تعداد بیماران تنفسی افزایش یافت.
محمد جمالیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در این‌باره گفت: افزایش شمار بیماران تنفسی که هفته جاری به درمانگاه‌های این استان مراجعه داشته‌اند، نگران‌کننده است و اگر فاصله‌گذاری اجتماعی توسط شهروندان به‌طور کامل رعایت نشود روند تصاعدی بیماران کرونایی دور از انتظار نیست.
وی در گفت‌وگو با ایرنا، گفت: اغلب بیماران تنفسی در روزهای اخیر افرادی هستند که در نوروز فاصله‌گذاری اجتماعی را جدی نگرفته و به سفر و دید و بازدید رفته بودند یا در رعایت بهداشت فردی سهل‌انگاری کرده‌اند و اکنون با سپری شدن دوره کمون، علائم ابتلا به «کووید-۱۹» را دارند. وی ادامه داد: رفتار مردم در هفته جاری با حضور پرتعداد در خیابان‌ها در شرایطی که هنوز کرونا مهار نشده عجیب و خطرناک است و اگر این رویه ادامه پیدا کند در ۱۰ روز آینده موج جدیدی از بیماران مثبت کرونایی در استان رقم می‌خورد که ظرفیت درمانی را غافلگیر خواهد کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود با آغاز به کار طیفی از اصناف در صورت رعایت نکردن فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی استان در آستانه یک مشکل جدی قرار بگیرد و مجموعه درمانی که مدت زمان طولانی ایثارگرانه کار کرده‌اند با معضلات زیاد و دشواری مواجه شوند که انتظار است مردم به این موضوع توجه داشته باشند.
 
 

Page Generated in 0/0117 sec