printlogo


کد خبر: 218037تاریخ: 1399/1/20 00:00
بهداشت

درخواست سازمان انتقال خون از مردم برای اهدای خون
سخنگوی سازمان انتقال خون با درخواست از مردم برای اهدای خون، گفت: اهدای خون در مراکز این سازمان در محیطی کاملا استریل انجام می‌شود؛ ضمن اینکه ویروس کرونا از طریق خون انتقال پیدا نمی‌کند. به گزارش فارس، بشیر حاجی‌بیگی درباره وضعیت خون در سیستم درمانی کشور، اظهار داشت: در اسفند ماه به طور متوسط 35 درصد کاهش مراجعه‌کننده و اهداکننده خون در کشور داشته‌ایم. وی با دعوت از مردم به اهدای خون، افزود: در همه مراکز اهدای خون کشور تمام دستورالعمل‌های لازم رعایت می‌شود و اهدای خون در محیطی کاملاً استریل انجام می‌شود و هیچ خطری سلامت اهداکنندگان را تهدید نمی‌کند. وی با تأکید بر اینکه انتقال ویروس کرونا از طریق خون صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: این موضوع ربطی به اهدای خون ندارد و افراد هنگام اهدای خون مشاوره می‌شوند، ضمن اینکه مردان در طول سال می‌توانند 4 بار و زنان 3 بار خون خود را اهدا کنند.
***
احتمال لغو حج تمتع ۹۹
رئیس سازمان حج و زیارت درباره اینکه اگر عربستان تصمیم به عدم برگزاری حج بگیرد تکلیف ثبت‌نامی‌های امسال از حیث اولویت اعزام و سپرده‌های‌شان چه می‌شود، گفت: در این شرایط قطعا اولویت اعزام در سال بعد با زائرانی است که هم‌اکنون ثبت‌نام کرده‌‌اند. علیرضا رشیدیان با بیان اینکه بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با عربستان امضا کردیم، در سال جاری 87 هزار و 550 نفر اعم از زائر و کارگزار از جمهوری اسلامی ایران به سفر حج اعزام می‌شوند، گفت: در صورتی که بحران کرونا خاتمه یابد و تصمیم بر برگزاری حج و اعزام تمام سهمیه توافقی زائران باشد؛ علاوه بر رعایت شرایط مختلف فنی و عملیاتی، موضوع را به صورت علمی و کارشناسی بررسی کرده و ضمن انجام معاینات و ارزیابی شرایط استطاعت جسمی افراد، اعزام زائران انجام می‌شود. در این راستا تعاملات با وزارت حج عربستان ادامه دارد و سازمان هم پروتکل‌های سلامت حجاج از مرحله معاینات، اعزام، حمل‌ونقل، اسکان، تغذیه و تدارکات و اعمال مناسک حج را با توجه به اپیدمی ویروس کرونا تهیه و تدوین کرده است. به گفته وی، تمام زائران ثبت‌نامی امسال در صورت عدم برگزاری حج 99 در سال بعد اعزام می‌شوند و در صورتی ثبت‌نام جدید انجام می‌شود که سهمیه کشورمان بیش از افراد ثبت‌نامی باشد، ضمن آنکه هزینه سفر حج ثبت‌نامی‌های جدید بر اساس نرخ ارز همان سال محاسبه و اخذ می‌شود.
***
حاجی‌میرزایی: تعطیلی تمام مراکز آموزشی تا 2 هفته آینده ادامه پیدا می‌کند
وزیر آموزش‌وپرورش گفت: در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم گرفتیم تعطیلی تمام مراکز آموزشی تا 2 هفته آینده استمرار پیدا کند.
محسن حاجی‌میرزایی پس از پایان نشست مشترک با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در محل این وزارتخانه، گفت: طی روزهای اخیر در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم گرفتیم تعطیلی تمام مراکز آموزشی تا 2 هفته آینده استمرار پیدا کند و در این دو هفته مجددا شرایط را ارزیابی کنیم و متناسب با وضعیت پس از پایان این دو هفته تصمیم‌گیری درباره نحوه ادامه سال تحصیلی انجام خواهد شد. وی با یادآوری اینکه متناسب با تصمیم‌گیری راجع به نحوه ادامه سال تحصیلی درباره امتحانات هم تصمیم‌گیری خواهد شد، ادامه داد: در حال حاضر گروهی مشغول برنامه‌ریزی هستند که پس از این دو هفته جریان آموزشی‌مان چگونه خواهد بود و اینکه آیا به صورت حضوری یا غیرحضوری باید جریان آموزش همچنان ادامه پیدا کند؟ 
وی با تاکید بر اینکه به خانواده‌ها اطمینان می‌دهم سلامت فرزندان‌شان برای ما فوق‌العاده اهمیت دارد، افزود: هر کاری که سلامت آنها را در معرض مخاطره قرار دهد، به طور حتم انجام نخواهیم داد و ستاد ملی مبارزه با کرونا این اختیار را به ما تفویض کرده که در مناطقی که از طریق وزارت بهداشت اجازه پیدا می‌کنیم، مدارس دایر شود و ما می‌توانیم مدارس را نوبتی کنیم، یعنی عده‌‌ای یک در میان بیایند و تعداد دانش‌آموزانی که در کلاس شرکت می‌کنند تعداد کمتری باشد، البته اگر در مناطقی اجازه داده شود، تمهیداتی اندیشیده شده که مثلا برخی دروس می‌تواند همچنان به صورت غیرحضوری ادامه پیدا کند و بخشی از دروس هم از طریق واگذاری کارهای تحقیقاتی از سوی معلمان به وسیله دانش‌آموزان در منزل انجام شود و بخشی که باید الزاما حضوری انجام شود، منحصرا آن بخش به صورت حضوری برگزار شود. حاجی‌میرزایی با بیان اینکه همه تلاش ما این است که کوچک‌ترین آسیب و خللی به سال تحصیلی آینده وارد نشود، گفت: تقویم زمانی را رعایت خواهیم کرد اما اگر به زمان اجازه بازگشایی مدارس نزدیک شویم به گونه‌ای که سال تحصیلی آینده تحت تأثیر قرار گیرد، ناگزیر هستیم که زودتر سال تحصیلی را به پایان ببریم. وزیر آموزش‌وپرورش با یادآوری اینکه درباره مدارس غیردولتی اختیاراتی را به خود شورای مدارس واگذار کردیم که متناسب با وضعیت‌ها اقدام کنند، گفت: فعلا اولیای دانش‌آموزانی که در مدارس غیردولتی درس می‌خوانند به علت اینکه سرو غذا و برنامه‌های فوق برنامه انجام نمی‌شود می‌توانند هزینه‌های پرداختی را مطالبه کنند اما درباره آموزش چون جریان آموزش تداوم دارد و می‌تواند تا پایان سال تحصیلی هم ادامه یابد، اقدام خاصی انجام نمی‌شود و موسسان هم نیازمند حمایت‌هایی هستند و طرح موضوع کردند و ما هم این موضوع را با کمیته اقتصادی ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح کردیم که در صورتی که بررسی شود و مشکلات‌ آنها مورد تأیید قرار گیرد، از تسهیلاتی که دولت پیش‌بینی کرده برای واحدهایی که تحت تأثیر کرونا آسیب ‌دیده‌اند و  و مشکلی برای نیروی انسانی خود به وجود نیاورده‌اند، استفاده کنند.

Page Generated in 0/0056 sec