printlogo


کد خبر: 218041تاریخ: 1399/1/20 00:00
اخبار

روایت بانک مرکزی از تورم سال 98 
ثبت بالاترین رکورد تورم بعد از سال 74
بر اساس آمارهای بانک مرکزی، نرخ تورم سال 98 معادل 2/41 درصد بوده است. عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در نامه‌ای به آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه‌قضائیه در تاریخ 10 فروردین‌ماه 1399 و در راستای اجرای تکالیف قانونی محول‌شده به این بانک مطابق با ماده 4 آیین‌نامه اجرایی قانون الحاق یک تبصره به ماده 1082 قانون مدنی (مصوب اردیبهشت‌ماه 77) و برخی قوانین دیگر، شاخص تورم سالانه و ماهانه سال 1398 و سال‌های قبل را جهت محاسبه میزان مهریه و خسارت تاخیر تادیه چک اعلام کرد. بر اساس این آمارها، نرخ تورم سال‌های 1397 و 1398 به ترتیب 2/31 درصد و 2/41 درصد بوده است. بر اساس این آمار، نرخ تورم سال گذشته در 4 دهه اخیر، بالاترین نرخ تورم سالانه کشور بعد از سال 1374 بوده است. این در حالی است که مرکز آمار ایران، نرخ تورم سال‌های 1397 و 1398 را به ترتیب 9/26 درصد و 8/34 درصد اعلام کرده است. به عبارت دیگر، نرخ تورم اعلام‌شده توسط مرکز آمار ایران در 2 سال اخیر به ترتیب 3/4 درصد و 4/6 درصد کمتر از نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی بوده است. آخرین بار که بانک مرکزی به صورت رسمی، نرخ تورم را اعلام کرده بود، آبان‌ماه 1397 بود. از آذرماه 1397 و همزمان با نزدیک شدن نرخ تورم به 40 درصد، دولت دستور داد صرفا مرکز آمار نرخ تورم را منتشر کند و به همین دلیل، بانک مرکزی از اعلام این شاخص اقتصادی خودداری کرد.
***
موافقت روسیه و عربستان با کاهش ۱۵ درصدی عرضه نفت
وزیر انرژی آمریکا پس از گفت‌وگوی تلفنی با وزرای نفت عربستان و روسیه گفت این دو کشور با کاهش ۱۰‌تا ۱۵ درصدی تولید از مجموع عرضه جهانی نفت موافقند. به گزارش مهر به نقل از رویترز، «دن برویلت» اعلام کرد پس از گفت‌وگو با وزیران انرژی عربستان و روسیه معتقد است این کشورها این هفته تولید نفت خود را کاهش می‌دهند و به جنگ بر سر سهم بازار پایان خواهند داد. وی گفت: آنها قصد دارند اواخر این هفته کنار هم جمع شوند و امیدوارم به این اختلاف نظر که حدود 2 یا 3 هفته پیش آغاز شده است، پایان دهند. به گفته وی، روسیه و عربستان با کاهش تولید ۱۰ تا ۱۵ درصد از مجموع عرضه جهانی نفت موافقند.
***
سند راهبردی 2 ساله بانک مرکزی تصویب شد
سند برنامه‌های راهبردی بخش‌های مختلف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای بازه زمانی ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ به تصویب هیأت عامل این بانک رسید. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، این سند بر مبنای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تنظیم شده که در آن مهار تورم، تامین ثبات اقتصادی و کمک به رشد اقتصادی و نیز حصول اطمینان از سلامت موسسات تحت نظارت به عنوان ماموریت محوری برای بانک مرکزی در نظر گرفته شده است. در این جلسه برنامه‌های بانک مرکزی برای توسعه عملیات بازار باز در سال جاری مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به ضرورت اعلام‌شده توسط دولت برای عرضه اوراق لازم توسط خزانه‌داری کل کشور، مقرر شد علاوه بر بانک‌ها از ظرفیت سایر نهادهای فعال در بازار مالی نیز در بازار ثانویه استفاده شود. همچنین تاکید شد بخش اعتبارات بانک مراحل اجرایی بخش‌های مختلف بسته اعتبار ۷۵ هزار میلیارد تومانی شبکه بانکی برای مقابله با آثار اقتصادی کرونا را در کوتاه‌ترین زمان ممکن پیگیری و عملیاتی کند.
***
طرح گمرک هوشمند رونمایی شد
طرح گمرک هوشمند در راستای امنیت و تسهیل تجارت با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزرای صمت و اقتصاد رونمایی شد. به گزارش گمرک ایران، دیروز با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی و رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، طرح گمرک هوشمند در راستای امنیت و تسهیل تجارت، رونمایی شد. در طرح گمرک هوشمند به کارگیری کنترل‌های نامحسوس و غیرمزاحم با کمک پهپاد، پیاده‌سازی و توسعه گمرک موبایل از طریق سامانه ما (We) و توسعه برنامه فعالان اقتصادی مجاز عملیاتی خواهند شد. توسعه دروازه مشترک مرزی و پنجره واحد تجارت فرامرزی، به کارگیری مدیریت ریسک هوشمند و پویا و همچنین توسعه تیر الکترونیک نیز در برنامه‌های گمرک هوشمند مورد توجه است.
***
۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور متأثر از بیماری کرونا بوده است
فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت‌وگوی ویژه خبری، با اشاره به میزان خسارت به اقتصاد ناشی از شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: برآوردی که ما داریم، حدود ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور متاثر از بیماری کرونا بوده است. در دنیا شاید بیشتر باشد، چون بخش خدمات توسعه یافته‌تر است. در کشور ما هنوز آنقدر بخش خدمات گسترش نیافته و امیدواریم بتوانیم آن را مدیریت کنیم و آثار آن را کاهش دهیم.
***
صرفه‌جویی ارزی ۵۰ میلیون دلاری با تولید ۳۰ داروی جدید
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ٣٠ محصول جدید دارویی تولید داخل که ۵٠ میلیون دلار ارزبری را کاهش می‌دهد، رونمایی کرد. محمد شریعتمداری روز گذشته در حاشیه مراسم رونمایی از ۳۰ داروی جدید گفت: از سال حمایت از کالای ایرانی و رونق تولید عبور کردیم و به جهش تولید رسیدیم. وی افزود: با ممنوعیت واردات ١۴٠٠ قلم کالا به کشور و اعمال برخی سیاست‌ها مقدمات حمایت از کالای ایرانی و پایه‌گذاری برای جهش تولید فراهم شد. شریعتمداری گفت: امروز از محصولی دارویی رونمایی کردیم که با تولید آن از خروج ۵٠ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

Page Generated in 0/0287 sec