printlogo


کد خبر: 218845تاریخ: 1399/2/10 00:00
دور دنیا

حزب‌الله با فشار اقتصادی امتیاز نمی‌دهد
شیخ نعیم قاسم، معاون حزب‌الله لبنان، واشنگتن و تل‌آویو را در بروز وضعیت فعلی لبنان و بحران اقتصادی این کشور دخیل دانست و ضمن اعلام اینکه فشار اقتصادی منجر به امتیازدهی حزب‌الله نمی‌شود، هشدار داد به نفع واشنگتن و تل‌آویو است وضع به نقطه بحرانی نرسد. طرف‌هایی هستند که خواستار ساقط کردن دولتند اما شرایط این اجازه را به آنها نخواهد داد. دولت قوی، ثابت‌قدم و منسجم است و گام‌های عملی برای قرار دادن کشور در مسیر درست را آغاز کرده است.
***
سازمان ملل: برای ۷۰۰ میلیون فقیر در جهان ۹۰ میلیارد دلار نیاز است
مقام ارشد امور بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرد یک بودجه ۹۰ میلیارد دلاری می‌تواند باعث تامین درآمد، غذا و تدابیر بهداشتی- درمانی ویژه دوران شیوع کرونا برای ۷۰۰ میلیون نفر از آسیب‌پذیرترین و فقیرترین مردم جهان شود؛ این مبلغ تنها معادل یک درصد از 8 تریلیون دلاری است که ۲۰ کشور ثروتمند اول جهان به عنوان بسته‌ای برای حمایت از اقتصاد جهانی به کار گرفته‌اند. مارک لوکاک، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و امدادرسانی در اظهاراتی ویدئویی گفت، اکثر کارشناسان معتقدند اوج شیوع بیماری «کووید-۱۹» هنوز دامن فقیرترین بخش‌های جهان را نگرفته است اما این اوج ممکن است طی 3 تا 6 ماه آینده رخ دهد. او هشدار داد، حدود ۷۰۰ میلیون نفر معادل ۱۰ درصد از جمعیت جهان در طبقه آسیب‌پذیرترین‌ها قرار دارند.
***
5  ابر قدرت حاکم بر جهان در سال ۲۰۵۰ میلادی
«در ۳۰ سال آینده، اغلب قدرت‌های اقتصادی جهان کشورهایی خواهند بود که امروز جزو کشورهای در حال توسعه هستند، کشورهایی که از قدرت‌های فعلی مثل آمریکا، ژاپن و آلمان پیشی خواهند گرفت». بسیاری از اقتصاددانان در یک مورد هم‌نظرند؛ اینکه بازارهای در حال رشد امروز، ابرقدرت‌های اقتصادی فردا خواهند بود. شرکت خدمات حرفه‌ای بین‌الملل (PwC) در گزارشی با عنوان «جهان در سال ۲۰۵۰» پیش‌بینی کرده در 30 سال آینده 6 کشور از 7 اقتصاد بزرگ جهان اقتصادهای نوظهور امروز باشند، کشورهای نیجریه، برزیل، هند، مکزیک و چین از جمله کشورهایی هستند که پتانسیل بالایی را برای رسیدن به این جایگاه دارند.  در مقابل، قدرت‌های اقتصادی امروز به رتبه‌های پایین‌تر خواهند رفت؛ آمریکا از رتبه ۲ به ۳، ژاپن از رتبه ۴ به ۸ و آلمان از رتبه ۵ به ۹. بر اساس این گزارش، طی 3 دهه آینده حتی اقتصادهای نسبتا کوچک‌تری مانند ویتنام، فیلیپین و نیجریه نیز جهشی قابل ملاحظه در رده‌بندی اقتصادها خواهند داشت.
***
آوارگی داخلی در سال ۲۰۱۹ رکوردی تاریخی زد
در سال ۲۰۱۹ در مجموع 8/50 میلیون نفر در سراسر جهان در کشور خود آواره شدند که بالاترین آمار آوارگان داخلی در تاریخ و ۱۰ میلیون بیشتر از سال ۲۰۱۸ است. آمار منتشر شده از سوی مرکز نظارت بر آوارگی داخلی شورای مهاجران نروژ تا پایان سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد 7/45 میلیون نفر در نتیجه خشونت در ۶۱ کشور در داخل کشور خود آواره شده‌اند. 1/5 میلیون نفر نیز در ۹۶ کشور به دلیل بلایای طبیعی آواره شده‌اند. به گزارش روزنامه گاردین، الکساندرا بیلاک، مدیر مرکز نظارت بر آوارگی داخلی شورای مهاجران نروژ اظهار کرد، امیدوار بوده مسأله آوارگی داخلی در سال جاری میلادی توجه بیشتری را در سطح جهان به خود اختصاص دهد اما شیوع «کووید-۱۹» تمرکز جهانی را به خود معطوف کرد. وی اظهار کرد، اکنون برای ارزیابی کامل تاثیرات ویروس کرونا بر آوارگی و تلاش‌ها برای رفع این مشکل بسیار زود است اما نگران تامین سرمایه در این حوزه است.
***
کودتای حفتر سرپوشی بر شکست‌های مکرر او است
شورای عالی دولت لیبی (نهاد پارلمانی مشورتی) در بیانیه‌ای، «خلیفه حفتر» فرمانده شبه‌نظامیان شرق لیبی موسوم به «ارتش ملی لیبی» را «جنایتکار» اعلام کرد. این شورا اعلام کرد اقدام اخیر حفتر در حاکم اعلام کردن خود، کودتاست و «کودتای حفتر جنایتکار علیه روند دموکراسی، در راستای استمرار کودتاهای شکست‌خورده و سرپوش گذاشتن بر شکست‌هایش است». در این بیانیه آمده است اظهارات حفتر چیز جدیدی نیست بلکه استمرار کودتای شکست‌خورده او و سرپوش گذاشتن بر شکست‌های مکرر وی است. اشاره شورا به کودتای حفتر، عملیات نظامی‌ای است که از فروردین سال گذشته به فرماندهی حفتر علیه غرب لیبی آغاز شده و هدفش اشغال طرابلس، پایتخت و مقر دولت وفاق ملی لیبی است.
***
آمادگی «رام‌الله» برای لغو توافق‌های قبلی با تل‌آویو
«محمد اشتیه» نخست‌وزیر دولت تشکیلات خودگردان در اظهاراتی مطبوعاتی به اقدامات جدید رژیم صهیونیستی مانند بلوکه کردن بیش از 100 میلیون دلار از بودجه تشکیلات خودگردان و تصمیم برای الحاق کرانه باختری واکنش نشان داد. وی اعلام کرد: درباره همه این اتفاقات، پیام روشن است. از نظر ما وضعیت فعلی نمی‌تواند ادامه داشته باشد، رئیس (محمود عباس) این موضوع را  روی میز قرار داده است؛ ما در آستانه مرحله جدیدی قرار داریم که مربوط به همه چیز حتی زندگی فرزندان‌مان می‌شود. اشتیه تأکید کرد: ما در برابر تصمیمی قرار داریم که فقط تصمیم صرف نیست بلکه اجرای آن هم هست. اسرائیلی‌ها آینده دولت فلسطین را تضعیف می‌کنند و می‌خواهند تشکیلات را خارج از چارچوبی که ملت فلسطین می‌خواهد تحت سلطه درآورند، ما این را قبول نخواهیم کرد. نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان تأکید کرد: این موضوعات ما را در برابر تصمیمی سرنوشت‌ساز و مربوط به همه قرار می‌دهد که باید با آن مقابله کنیم.

Page Generated in 0/0038 sec