printlogo


کد خبر: 218951تاریخ: 1399/2/13 00:00
نخستین جلسه کمیته «بررسی و بحث» برنامه پیشنهادی دولت به ریاست نایب رئیس پارلمان برگزار شد
برنامه الکاظمی برای عراق

سرانجام نخست‌وزیر مکلف عراق برنامه پیشنهادی خود برای دولت آینده را در جلسه کمیته مسؤول بررسی برنامه‌های دولت در پارلمان ارائه داد. جزئیات این برنامه تاکنون به صورت رسمی از سوی پارلمان منتشر نشده اما  مطابق برخی اخبار، عمده برنامه مصطفی الکاظمی حول موضوع  مسائل بهداشتی، انحصار سلاح، تهیه پیش‌نویس قانون بودجه و آغاز گفت‌وگوی ملی است. در همین حال برخی اخبار حکایت از توافق روی کابینه و قطعی شدن 19 وزیر دولت الکاظمی دارد. 
به گزارش «وطن امروز»،  نخستین جلسه کمیته «بررسی و بحث» برای بررسی برنامه پیشنهادی مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر مکلف این کشور به ریاست نایب رئیس پارلمان  و با حضور شماری از نمایندگان برگزار شد. برجسته‌ترین اولویت‌های تعیین شده توسط کمیته بررسی و بحث مربوط به قانون بودجه، بحران کرونا، انتخابات زودهنگام و پرداختن فوری به بحران اقتصادی و بهداشتی کشور بود.  
شبکه الدجله در خبری مدعی شد برنامه الکاظمی بر اولویت‌های برگزاری انتخاباتی زودهنگام با همکاری سازمان ملل، بسیج همه امکانات برای مقابله با ویروس کرونا، اعمال حاکمیت دولت از طریق منحصر کردن سلاح در دست نهادهای دولتی و نظامی، تهیه پیش‌نویس قانون استثنایی بودجه در سایه بحران اقتصادی کنونی و تبعات ناشی از سقوط قیمت‌ نفت، آغاز گفت‌وگوی ملی میان مسؤولان و همه اقشار جامعه عراق با هدف گوش دادن به خواسته‌های جنبش اعتراضی مسالمت‌آمیز، اجرای عدالت در حق عاملان ریختن خون عراقی‌ها و توجه به خانواده شهدا و رسیدگی به مجروحان، تلاش فوری و جدی برای بستن پرونده آوارگان، پاسداری از حاکمیت و امنیت عراق و تلاش برای شکل‌دهی به یک دیدگاه ملی مشترک برای مذاکره درباره آینده حضور نیروهای خارجی در عراق در چارچوب حفاظت از امنیت کشور و تداوم مبارزه با هسته‌های تروریستی تاکید می‌کند. توسعه نهادهای نظامی و امنیتی و اصلاح آنها، اقتصاد و سرمایه‌گذاری و دیدگاه دولت در این زمینه و برقراری روابط خارجی بر 3 مبنای حاکمیت و توازن و همکاری از جمله سرفصل‌های دیگر این برنامه است.
 
* مخالفت برخی احزاب شیعه با برنامه دولت
به رغم وجود بخش مربوط به آینده حضور نظامیان خارجی، برخی منابع آگاه از مخالفت برخی احزاب شیعه با برنامه دولت الکاظمی خبر دادند. طبق گفته منابع مذکور، برخی  احزاب شیعه به مصطفی الکاظمی اعلام کرده‌اند به دلیل نبود بخش ویژه‌ای در زمینه اخراج نظامیان آمریکایی از عراق در این برنامه، به آن رأی نخواهند داد. «عباس الزاملی» نماینده پارلمان عراق و عضو ائتلاف الفتح در گفت‌وگو با  شبکه تلویزیونی السومریه در رابطه با انتقادات وارده به الکاظمی گفت: اینکه نخست‌وزیر مکلف  در برنامه خود به موضوع اخراج نیروهای بیگانه نپرداخته است، به این دلیل است که پارلمان و دولت مستعفی عراق عملا گام‌ها در این زمینه را آغاز کرده‌اند و نیروهای زیادی در حال ترک کشورمان هستند، زیرا بقای آنها از نظر مردمی و سیاسی قابل قبول نیست. وی افزود: به احتمال زیاد، دولت مصطفی الکاظمی در جلسه‌ای که پارلمان در اواسط هفته آینده برگزار خواهد کرد، خواهد توانست رای اعتماد بگیرد. وی برنامه دولت الکاظمی را کوتاه دانست اما گفت هدف مورد نظر را برآورده می‌کند زیرا وظایف دولت در مرحله آینده متعدد نیست.  وی در عین حال گفت: در صورت تغییر داده‌ها و برگزار نشدن جلسه پارلمان در اواسط هفته آینده، این بدان معنا خواهد بود که روند امور منفی است. اختلاف عمیقی درباره شکل دولت وجود دارد. این سناریویی است که امید داریم روی ندهد و بعید هم می‌دانیم روی دهد، زیرا با وجود برخی اختلافات بین الکاظمی و برخی نیروهای سیاسی اما می‌توان در سقف تعیین شده قانونی برای معرفی دولت، از این اختلافات عبور کرد.
 
* قطعی شدن اسامی 19 پست دولت الکاظمی
سایت الاخباریه به نقل از یک منبع آگاه نوشت  19 وزیر در دولت مصطفی الکاظمی به استثنای وزارتخانه‌های کشور و دارایی و نفت نهایی شده‌اند. در همین زمینه، «آزاد حمید شفی» نماینده کرد ائتلاف سائرون از توافق فراکسیون‌های سیاسی درباره 19 وزارتخانه دولت الکاظمی خبر داد و به سایت شفق‌نیوز گفت فراکسیون‌ها درباره رای دادن به (اسامی وزیران پیشنهادی) 19 وزارتخانه همراه با تعویق رای دادن به وزارتخانه‌های دارایی، کشور و نفت به توافق رسیدند. وی افزود: این تشکل‌ها برای اعطای وزارت کشور به ائتلاف العامری و وزارت نفت به جریان حکمت ملی و وزارت دارایی به کُردها توافق کرده‌اند اما هنوز درباره اسامی نامزدهای تصدی این وزارتخانه‌ها توافق نکرده‌اند.

Page Generated in 0/0120 sec