printlogo


کد خبر: 218952تاریخ: 1399/2/13 00:00
دور دنیا

پیام اون برای روز کارگر
«کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی که در روزهای اخیر شایعاتی پیرامون وضع سلامتی‌اش منتشر شده است، به مناسبت روز جهانی کارگر پیام جدیدی صادر کرد. به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «جی‌سی‌تی‌ان»، کیم دیروز در پیامی، از زحمات کارگران حوزه‌ها و صنایع مختلف در کشورش قدردانی کرد. رهبر کره‌شمالی در این پیام، کارگران کره‌شمالی را «انقلابیون اصلی که وفاداری بی‌ حد و مرزی به اهداف و تفکرات حزب دارند» خطاب کرد که با خودکفایی و میهن‌پرستی به کشورشان خدمت می‌کنند.
***
جانشین ابوبکر البغدادی کجاست؟
شبکه خبری «RT» روسیه به نقل از یک منبع امنیتی عراقی اعلام کرد ابو ابراهیم الهاشمی القرشی، سرکرده گروه تروریستی داعش در عراق نیست. وب‌سایت خبری روسیا الیوم (نسخه عربی آر.تی) گزارش کرد این منبع عراقی گفته «القرشی در عراق نیست و در مدت اخیر هم وارد عراق نشده است. همه اطلاعات نشان می‌دهد او در سوریه است».  به گفته این منبع عراقی، «القرشی تحت پیگیرد سرویس‌های اطلاعاتی عراق و ائتلاف بین‌المللی» به رهبری آمریکاست. آمریکا ادعا کرده است ۲۷ اکتبر ۲۰۱۹ ابوبکر البغدادی سرکرده پیشین داعش را در حمله‌ای هوایی به نقطه‌ای در استان ادلب در شمال غرب سوریه از پای در آورده است. مدتی بعد داعش با تایید خبر کشته شدن البغدادی، اعلام کرد، فردی موسوم به ابوابراهیم الهاشمی‌القرشی جایگزین او شده است. 
***
انتقاد روسیه از رفتار دوگانه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی
دفتر نمایندگی دائم فدراسیون روسیه در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW)، بعد از انتشار گزارش جدید این سازمان درباره استفاده احتمالی از تسلیحات شیمیایی در منطقه حلب سوریه در ماه نوامبر سال 2018، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد متاسفانه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در انجام تحقیقات درباره حوادث رخ داده در سوریه، از معیارهای دوگانه استفاده می‌کند. دیپلمات‌های روس با اشاره به اتهام بی اساس مطرح‌شده علیه روسیه مبنی بر عدم همکاری این کشور با سازمان منع تسلیحات شیمیایی درباره حادثه فوق، یادآور شدند نظامیان روس ژانویه سال 2019 مواد و نمونه‌هایی از سلاح‌های شیمیایی مربوط به این پرونده را به کمیته حقیقت‌یاب این سازمان تحویل داده بودند.
***
طرح عبدالله برای حکومت مشارکتی
روزنامه 8 صبح در افغانستان مدعی شد به طرح تیم عبدالله برای چگونگی تشکیل حکومت مشارکتی با اشرف غنی دست یافته است. این در حالی است که «سرور دانش» معاون دوم اشرف غنی در گفت‌وگوی ویدئویی با نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان اظهار داشت: عبدالله ریاست شورای مصالحه را پذیرفته است و بزودی بحران کنونی حل خواهد شد. تاکنون تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله و تیم دولت‌ساز به رهبری اشرف غنی واکنشی نشان نداده‌اند. این طرح شامل 6 محور «شورای‌عالی دولت»، «صدارت اجرایی با محوریت صلح»، «مشارکت»، «اصلاحات بنیادی»، «مکانیسم نظارت و تطبیق» و «مدت اعتبار» می‌شود و تا پایان دوره حکومت مشارکتی اعتبار دارد.
***
اعتراض 10 کشور اروپایی به طرح رژیم صهیونیستی در کرانه باختری
 سفرای 10 کشور اروپایی درباره تصمیم رژیم صهیونیستی در الحاق کرانه باختری اعتراض رسمی خود را به وزارت خارجه رژیم صهیونیستی ارسال و تاکید کردند الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری منطقه را بی‌ثبات می‌کند. این سفرا در نشستی بدین منظور گفتند که الحاق هر بخشی از کرانه باختری توسط اسرائیل، نقض آشکار قوانین بین‌المللی است و پیامدهای جدی برای ثبات منطقه دربر دارد. یک گزارش تخصصی منتشر شده توسط سازمان آزادی‌بخش فلسطین نیز تایید می‌کند تصمیم رهبران کابینه ائتلافی پیش روی رژیم صهیونیستی برای الحاق شهرک‌های کرانه باختری و منطقه الاغوار به سرزمین‌های اشغالی، فی‌البداهه و بدون برنامه‌ریزی قبلی نبوده است بلکه این قضیه در یک تیم کاری مشترک آمریکا و اسرائیل که برای اجرای معامله قرن تشکیل شده مورد توافق قرار گرفته بود.
***
استرالیا: هیچ مدرکی از ساخته‌شدن کرونا در آزمایشگاه ووهان وجود ندارد
نخست‌وزیر استرالیا با رد ادعای آزمایشگاهی بودن ویروس جدید کرونا، خواستار انجام تحقیقات مستقل در این باره شد. «اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا گفت هیچ مدرکی از اینکه ویروس «کووید-۱۹» در آزمایشگاهی در شهر «ووهان» واقع در چین ساخته شده، وجود ندارد. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، موریسون با بیان اینکه استرالیا هیچ اطلاعاتی که از ایده آزمایشگاهی بودن ویروس کرونا پشتیبانی کند در اختیار ندارد، توضیح داد برای برطرف کردن شک‌ها در این باره، خواستار اجرای تحقیقات مستقل بین‌المللی درباره علت طغیان این ویروس و سرایت سریع آن در جهان شده است. 
***
واکنش حماس به حمله صهیونیست‌‍‌ها به سوریه
سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی در واکنش به حمله بامداد دیروز رژیم صهیونیستی به سوریه، از امت اسلامی خواست برای پایان دادن به سرکشی‌های این رژیم با یکدیگر متحد شوند. حازم قاسم در این ارتباط گفت: «رژیم صهیونیستی بار دیگر با بمباران سوریه، سرکشی کرد». وی در پایان تأکید کرد تنها اتحاد امت اسلامی در مقابله با این رژیم و طرد تمام کسانی که در تلاشند روابط خود را با  این رژیم عادی‌ کنند، این سرکشی‌ها را به پایان خواهد رساند. خبرگزاری رسمی سوریه بامداد جمعه گزارش داد بالگردهای رژیم متجاوز صهیونیستی به مواضعی در جنوب سوریه حمله کرده‌اند. 

Page Generated in 0/0133 sec