printlogo


کد خبر: 218959تاریخ: 1399/2/13 00:00
داشتن ماسک در مترو و اتوبوس‌های پایتخت الزامی و اجرای طرح ترافیک بار دیگر ملغی شد
تهران پشت ماسک
مسافران برای سوار شدن به مترو و اتوبوس غیر از پرداخت کرایه حمل و نقل باید هزینه خرید ماسک را هم بپردازند

گروه اجتماعی: از امروز استفاده از دستکش و ماسک در مترو و اتوبوس‌های تهران اجباری می‌شود و  کارکنان مترو به غیر از فروش بلیت قطارهای شهری باید ماسک هم بفروشند. به گزارش «وطن امروز»، مدیران شهرداری در نظر دارند برای جلوگیری از ورود مسافران به اتوبوس و قطار از پلیس کمک بگیرند. همچنین با  آنکه قرار بود طرح ترافیک از امروز در تهران اجرایی شود اما گویا بستر این کار فراهم نیست و باید درباره چگونگی عملیاتی شدن آن تصمیم‌گیری شود. رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه طرح ترافیک روز شنبه اجرا نمی‌شود، گفت: در هفته پیش رو در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که احتمالا رئیس‌جمهور هم در آن حضور خواهد داشت، تکلیف طرح ترافیک تهران مشخص خواهد شد. محمد علیخانی در گفت‌وگو با فارس، درباره 2 موضوع استفاده اجباری از ماسک در حمل‌و‌نقل عمومی و احتمال اجرای طرح ترافیک به شیوه جدید از هفته جاری، اظهار داشت: در حال حاضر استفاده از ماسک در حمل‌و‌نقل عمومی اجباری شده است و اگر شهروندی هنگام تردد با حمل‌و‌نقل عمومی از ماسک استفاده نکند طبق مصوبه ستاد کرونا تخلف کرده است. وی افزود: از فردا (امروز) در 200 نقطه از ایستگاه‌های مترو و اتوبوس با هماهنگی وزارت صمت، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری و برخی از دستگاه‌هایی که اعلام آمادگی کرده‌اند، توزیع ماسک با قیمت مناسب و قانونی انجام می‌شود. رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران ادامه داد: در جلسه‌ ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران که روز چهارشنبه گذشته برگزار شد، بسته پیشنهادی طرح ترافیک که با توافق سه‌جانبه شهرداری، کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورا و پلیس راهور جهت اجرا نهایی شده است مورد بحث و بررسی قرار گرفت. علیخانی بیان داشت:‌ بسته پیشنهادی طرح ترافیک در دوران کرونا نهایی شده و از سوی محسن هاشمی، رئیس شورای شهر به ستاد مقابله با کرونا ارسال شده است. وی اعلام کرد: این بسته قرار است در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور رئیس‌جمهور مطرح شود و به سرانجام برسد تا تکلیف طرح ترافیک تهران مشخص شود و اجرای طرح به تصویب برسد. رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران گفت: طرح ترافیکی که قرار است در این هفته اجرا شود همه جوانب در آن دیده شده به طوری که کارکنان بتوانند قبل از ساعت 8 در محدوده طرح حضور یابند و از ساعت 14 تا 16 بدون هزینه خارج شوند همچنین طرح ترافیک برای کادر پزشکی، آژانس‌ها و تاکسی‌های اینترنتی رایگان خواهد بود. علیخانی با اشاره به اینکه امروز طرح ترافیک همچنان لغو است، گفت: ساکنان محدوده طرح ترافیک در صورت تصویب طرح در ستاد مقابله با کرونا و بر اساس بسته پیشنهادی، تخفیف بیشتری برای عوارض طرح ترافیک دارند و میزان آن از 50 درصد به حدود 70 درصد خواهد رسید.
 
* اجرای طرح نذر سلامت در خطوط اتوبوسرانی
این روزها برای مقابله با شیوع کرونا همه پای کار آمده‌اند و حتی برای تامین نیاز افرادی که توان خرید ماسک یا دستکش را  ندارند برنامه‌هایی طرح شده است تا با رعایت اصول بهداشتی به قطع زنجیره کرونا کمک شود. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران می‌گوید: از شهروندان درخواست داریم به طرح خیرخواهانه و مؤثر نذر سلامتی در ایستگاه‌های اتوبوسرانی بپیوندند تا شاهد مقابله هر چه بهتر با ویروس کرونا باشیم. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اشاره به اجرای طرح نذر سلامت در برخی خطوط اتوبوسرانی گفت: شهروندان در قالب این طرح می‌توانند به مسافران کم‌بضاعت حمل‌و‌نقل عمومی جهت خرید ماسک کمک کنند. محمود ترفع در گفت‌وگو با فارس، درباره موضوع استفاده اجباری از ماسک در حمل‌و‌نقل عمومی از جمله اتوبوس‌های پایتخت، اظهار داشت: ماسک با قیمت مناسب توسط تولیدکنندگان صنعتی و زنان سرپرست خانوار همچنین زیرمجموعه‌های شهرداری تهیه شده و در ابتدا و انتهای خطوط تندرو و برخی ایستگاه‌های تبادلی و پرمسافر در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت. وی افزود: این اقدام تا پایان هفته تکمیل خواهد شد ولی باید توجه داشت که شرکت واحد، نیروی بازدارنده در این زمینه در اختیار ندارد و شهروندان خودشان باید نسبت به رعایت استفاده از ماسک اقدام کنند و به افرادی که ماسک استفاه نمی‌کنند، تذکر دهند. ترفع ادامه داد: امکانی فراهم شده که افراد دارای تمکن مالی بتوانند ماسک بیشتری در ابتدا و انتهای خطوط تندرو و برخی ایستگاه‌های تبادلی و پرمسافر خریداری کنند و در اختیار مأموران مستقر اتوبوسرانی جهت هدیه به مسافران کم‌بضاعت قرار دهند. وی افزود: از شهروندان درخواست داریم به این طرح خیرخواهانه و مؤثر در قالب نذر سلامتی در ایستگاه‌های اتوبوسرانی بپیوندند. 
 
* زمینه اجرای طرح ترافیک در تهران فراهم نیست
طرح ترافیک تا زمانی که مقدمات افزایش حفاظت فیزیکی در حمل‌و‌نقل عمومی را  فراهم نکنیم اجرایی نمی‌شود. استاندار تهران درباره راهکارهای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: استان تهران بر اساس دستورالعمل‌های ستاد مقابله با بیماری کرونا اقدامات لازم را انجام می‌دهد. انوشیروان محسنی بندپی درباره اجرای طرح ترافیک به فارس گفت: بیماری کرونا یک وابستگی به محیط‌های پرجمعیت دارد و در این محیط‌ها شیوع پیدا می‌کند، بنابر این معتقد بودیم که طرح ترافیک باید لغو شود و مردم از حمل‌و‌نقل عمومی کمتر استفاده کنند و بیشتر از طریق وسایل نقلیه شخصی تردد کنند. استاندار تهران بیان داشت: ‌از روز شنبه مقرر شده است که حفاظت فردی و استفاده از ماسک در حمل‌و‌نقل عمومی اجباری شود و طرح ترافیک نیز اجرایی نمی‌شود تا جلوی سرایت این بیماری را بگیریم. محسنی‌بندپی بیان داشت: وزیر بهداشت نیز مطرح کرده‌اند که فعلاً اجرای طرح ترافیک در تهران نخواهیم داشت تا مقدمات حفاظت فردی مثل ماسک و دستکش را فراهم کنیم. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه قیمت ماسک‌ها در مبادی ورودی مترو یا اتوبوس چقدر خواهد بود، گفت:‌ قطعاً قیمت این ماسک‌ها 2 تا 5 هزار تومان خواهد بود و کسانی که قصد استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی را دارند می‌توانند با تهیه ماسک‌های خانگی به این شیوه که از پارچه کتان یا نخی استفاده کنند و داخل آن دستمال‌کاغذی بگذارند از حمل‌و‌نقل عمومی بدون هیچ مشکلی استفاده کنند و نیازی به داشتن ماسک‌های سه‌لایه یا فیلتردار و گران‌قیمت برای ورود به حمل‌و‌نقل عمومی نیست. استاندار تهران بیان کرد: در حال حاضر نیز ماسک‌های دست‌ساز در خانه‌ها تهیه می‌شود و می‌توانند از همان ماسک‌ها نیز استفاده کنند.
***
[ضرورت برخورد پلیس با مسافران بدون ماسک در مترو]
عضو شورای شهر تهران درباره علت توقف طرح ترافیک پایتخت که قرار بود از امروز شکل عملیاتی به خود بگیرد، گفت: هر برنامه یا تصمیم‌گیری‌ای در راستای کاهش شیوع ویروس کرونا و نیز تلاش برای قطع زنجیره این بیماری خطرناک به هر شکلی می‌تواند اقدامی درست برای حفظ سلامت مردم باشد. زهرا نژادبهرام در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، کمیسیون حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران با برگزاری جلسات و ارائه پیشنهاداتی خواهان بررسی دقیق برای ایجاد راهکارهایی اصولی با هدف جلوگیری از شیوع گسترده این بیماری واگیردار در اماکن عمومی و محافل شلوغ نظیر مترو، اتوبوس، تاکسیرانی و... شد و در این زمینه پیشنهادات خود را به ستاد ملی کرونا ارائه کرد. وی به علت حذف طرح ترافیک پایتخت اشاره کرد و افزود: بحث حذف طرح ترافیک با هدف کاهش سطح استفاده مردم از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی و نیز اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی انجام شده است. اجرای این طرح هر چند مشکلاتی چون ایجاد ترافیک و افزایش تردد خودروها در سطح شهر را به‌دنبال دارد اما به نظر می‌رسد برای ممانعت از انتشار این بیماری کشنده و حفظ سلامت مردم هر اقدام بازدارنده‌ای با حفظ چارچوب‌های خاص ضروری است. عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که استاندار تهران معتقد است «تا زمانی که مقدمات افزایش حفاظت فیزیکی در حمل‌و‌نقل افزایش نیابد، طرح ترافیک همچنان لغو است»، افزود: تصمیم مسؤولان اجرایی در تداوم لغو طرح ترافیک بی‌شک در راستای توجه به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بوده است، چرا که اجرای طرح ترافیک موجب خواهد شد استفاده مسافران از حمل‌و‌نقل عمومی چند برابر شود و این روند ممکن است شیوع کرونا را در جامعه گسترش دهد. وی اجباری شدن استفاده مسافران حمل‌و‌نقل عمومی از ماسک و دستکش را اقدامی درست و بجا عنوان کرد و افزود: البته بستر این کار باید فراهم شود. به طور مثال برخورد با بی‌نظمان و افرادی که نسبت به اجرای پروتکل‌های بهداشتی و رعایت اصول بهداشتی بی‌توجهند باید از سوی پلیس ایستگاه‌ها البته با حفظ احترام انجام شود. نژادبهرام همچنین به توزیع ماسک ارزان‌قیمت در مبادی ورود مسافران به خطوط مترو و ایستگاه‌های بی‌آرتی اشاره کرد و افزود: این اقدام درستی است تا مسافران بهانه‌ای برای استفاده نکردن از ماسک نداشته باشند و از طرفی کمک می‌کند با رعایت اصول بهداشتی همگانی زنجیره این بیماری قطع شود.

Page Generated in 0/0058 sec