printlogo


کد خبر: 218965تاریخ: 1399/2/13 00:00
6 سال پس از بی‌برنامگی و بی‌عملی دولت در تأمین مسکن خانواده‌ها و حمله‌های بی‌اساس به طرح مسکن مهر، وزیر راه‌وشهرسازی دولت تدبیر و امید به تمجید از طرح مسکن مهر پرداخت
اسلامی: کسی حق زیر سؤال بردن مسکن مهر را ندارد

گروه اقتصادی: وزیر راه‌وشهرسازی اخیرا با حضور در یک برنامه تلویزیونی به بیان توضیحاتی درباره سیاست‌های این وزارتخانه در حوزه تولید مسکن پرداخت. نقطه عطف صحبت‌های محمد اسلامی اشاره به طرح مسکن مهر بود. آنجا که بعد از 7 سال از شروع دولت تدبیر و امید، وزیر مسکن همین دولت طرح مسکن مهر را طرح مناسبی خواند و گفت: 2 میلیون و ۲۳۰ هزار واحد مسکونی در دولت‌های نهم و دهم تعریف شده بود. من اینجا این را عرض کنم که کسی حق ضایع کردن اقدامات گذشتگان را ندارد.
 تعداد زیادی از واحدهای مسکن مهر در مکان‌های مناسبی احداث شده که الان مردم در آنجا زندگی می‌کنند. البته بخش‌هایی بوده که شتابزده جانمایی شده است که امکانات شهری و زیربنایی ندارد و نباید به‌خاطر آن کل پروژه مسکن مهر را زیر سوال ببریم.
 
* مسکن مهری که «قوطی» خطاب شد
در سال‌های اخیر طرح مسکن مهر همواره از سوی اعضای اصلی دولت تدبیر و امید با بی‌مهری رو‌‌به‌رو شده است. برای مثال حسن روحانی بهمن 96  در یک مصاحبه تلویزیونی مسکن مهر را قوطی خواند و گفت: مسکن مهر در برخی مناطق خارج از شهر است که از امکانات اولیه مانند آب، برق و گاز و جاده بهره‌مند نیست و نمی‌شود یک قوطی درست کنیم و بگوییم این خانه است، این خانه نیست، بلکه سرپناهی موقت است. البته حسن روحانی بعد از 5 سال به عملکرد ناموفق دولت خود در بخش مسکن اعتراف کرد و 5 مهر 97 در جلسه رای اعتماد اسلامی در صحن مجلس شورای اسلامی گفت: «دولت در زمینه مسکن به ملت بدهکار است و باید جبران کند».
 
* دروغ‌پردازی علیه مسکن مهر در زلزله کرمانشاه
یکی از نکات تاریک دولت تدبیر و امید در قبال طرح مسکن مهر، سوءاستفاده سیاسی از حادثه تاسف‌بار زلزله کرمانشاه بود. جایی که مسؤولان مختلف دولت و رسانه‌های نزدیک به آن، قبل از بررسی‌های لازم، اتهامات بسیاری را به طرح مسکن مهر وارد کردند و آن را عامل اصلی از دست رفتن هموطنان دانستند تا بی‌عملی خود در بخش مسکن را به حاشیه ببرند. نقطه آغاز و اوج این اتهامات، صحبت‌های معاون اول رئیس‌جمهور بود. جهانگیری 22 آبان 96 و دقیقا صبح روز بعد از زلزله کرمانشاه، بدون هیچ‌گونه کار کارشناسی درباره ابعاد حادثه، تلفات و خسارات رخ داده، بیشتر خانه‌های تخریب‌شده را متعلق به ساختمان‌های مسکن مهر دانست. جهانگیری از وزیر راه‌وشهرسازی خواست با دقت این موضوع را که چرا خانه‌های نوساز مسکن مهر تا این حد آسیب‌پذیر بوده‌اند بررسی کند. جالب اینجاست چند روز بعد و با انجام بررسی‌های کارشناسی مشخص شد ادعاهای مطرح شده به هیچ‌وجه درست نبود و اتفاقا واحدهای مسکن مهر باعث کاهش تلفات در این حادثه شده بودند. اصغری مهرآبادی، قائم‌مقام آخوندی 27 آبان‌ماه سال 96 درباره طرح مسکن مهر گفت: تأکید می‌شود همه بلوک‌های مسکن مهر ایستایی خود را حفظ کرده و کاملا پابرجا هستند که خوشبختانه همین امر موجب کاهش چشمگیر تلفات و خسارت جانی نسبت به ساختمان‌های اطراف (که متأسفانه تعداد زیادی از آنها ۱۰۰ درصد تخریب و با خاک یکسان شده‌اند) شده است به طوری که آمارهای غیررسمی اعلامی در منطقه حاکی از کشته شدن حداکثر ۲ نفر در این پروژه بوده است. 
قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی در طرح مسکن مهر با اشاره به این که برخی تعداد کشته‌شدگان در سایت مسکن مهر را بیشتر از این رقم اعلام کرده‌اند، گفت: این مسأله به هیچ وجه صحت نداشته و به نظر می‌رسد اظهارات این افراد تحت تأثیر برخی اخبار کذب منتشر شده است.
 
* وقتی متولی پروژه، منتقد اصلی مسکن مهر بود
مهم‌ترین مشکل در مسیر تکمیل پروژه مسکن مهر آن بود که متولی اصلی طرح مسکن مهر در دولت تدبیر و امید، یعنی عباس آخوندی، وزیر وقت راه‌و‌شهرسازی، منتقد اصلی این طرح بود و بارها با استفاده از تعابیر توهین‌آمیزی مانند «طرح مزخرف» و «طرح پوپولیستی» از اجرای این طرح در دولت قبل به شدت انتقاد کرد و حتی مدعی شد با اجرای طرح مسکن مهر، قیمت زمین 9 برابر و قیمت ساختمان 6 برابر شد!
با رفتار اینچنینی متولی اصلی مسکن مهر، سایر دستگاه‌ها نیز رغبتی به حضور در پیش‌برد پروژه‌ها نداشتند. در نتیجه طی 5 سال وزارت آخوندی در دولت روحانی، تنها حدود 500 هزار واحد مسکن مهر به متقاضیان تحویل داده شد. سخنان اخیر وزیر راه‌وشهرسازی فعلی نشان می‌دهد دولت به اشتباه خود در حوزه مسکن پی برده است و با انتخاب اسلامی به عنوان وزیر، سعی در پر کردن کارنامه خالی خود در حوزه تامین مسکن دارد.
سالهاست پروژه مسکن اجتماعی توسط این دولت مطرح می‌شود اما در این مسیر تاکنون یک واحد مسکونی هم تحویل مردم نشده است.

Page Generated in 0/0162 sec